coinex
راهنمای خرید تکراتو

هوش مصنوعی کتیبه متعلق به پدرزن جولیوس سزار را رمزگشایی کرد

سه محقق حوزه فناوری موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی که خودشان طراحی کردند کتیبه ای متعلق به پدرزن جولیوس سزار است را رمزگشایی کنند.

سه دانشجو موفق شدند یک مدل هوش مصنوعی ابداع کنند که یک کتیبه باستانی را رمزگشایی کند.براساس اطلاعات موجود این کتیبه در فوران آتشفشان «مونت وسوویو» (Mount Vesuvius) که در سال ۷۹ میلادی اتفاق افتاد، بسیار سوخته بود.

بیشتر بخوانید: ژانویه 2024 گرمترین ماه تاریخ جهان ؛ آیا زمین گرم‌تر می‌شود؟

پس از رمزگشایی بخشی از کتیبه احتمال می‌رود که متعلق به پدرزن جولیوس سزار باشد که در مورد غذا و موسیقی صحبت می‌کند. همچنین محققان اعلام کردند که سبک نوشتاری این کتیبه مشخصه «فیلودموس» Philodemus فیلسوف یونانی است که از آموزه‌های اپیکور پیروی می‌کرد و ممکن است ساکن هرکولانیوم (Herculaneum) باشد.

در قرن هجدهم صدها کتیبه پاپیروس در کتابخانه یک ویلای تجملی در این شهر کشف شدند. همچنین مشخص شد که این تنها کتابخانه از متون دوران روم باستان است که در دسترس است با این حال کتیبه ها به حدی سوخته بودند که موقع جداسازی تکه تکه می‌شدند به همین خاطر محققین هیچگاه موفق به کشف متحوای این کتیبه ها نشده بودند.

البته دکتر فدریکا محقق پاپیروس شناسی در دانشگاه ناپل معتقد است اگر این کتیبه ها نسوخته بودند تاکنون می‌پوسیدند چرا که دمای بالا موجب کربنیزه شدن ودر نهایت حفظ کتیبه ها شده است.

سال گذشته دکتر «برنت سیلز» و تیم او از دانشگاه کنتاکی (امریکا) از «سی تی اسکن‌» با وضوح بالا برای باز کردن متن ها کمک گرفتند، اما جوهر کربن سیاه استفاده شده در طومارها از خود پاپیروس قابل شناسایی نبود. به همین دلیل هدیه یک میلیون دلاری برای رمزگشایی این کتیبه ها در نظر گرفتند. سرانجام سه دانشجو تصمیم گرفتند از هوش مصنوعی برای کشف محتوای کتیبه ها کمک بگیرند. آنها هوش مصنوعی مخصوصی برای این کار طراحی کردند که قادر بود با شناسایی الگوها حروف و کلمات را شناسایی کند.

فدریکا معتقد است که:« این آغاز یک انقلاب در فلسفه یونان است.»

تیم دکتر سیلز موفق شده با استفاده از 2 هزار کاراکتری که هوش مصنوعی در اختیارشان گذاشته پنج درصد از متن را رمزگشایی کنند. بر اساس چیزی که تاکنون در دسترس است آشکار شده که مولف در مورد منابع لذت در زندگی با اشاره به موسیقی و غذا بحث می‌کند. حتی در بخشی از این کتیبه آمده که  فیلودموس سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیت کمتر، لذت بیشتر به همراه دارد را مطرح کرده است.

به هرحال پیشرفت حاصل شده محققان را امیدوار کرده تا بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی نود درصد باقی مانده از ۸۰۰ طومار را رمزگشایی کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی کتیبه یافت شده چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر