;
coinex

ژانویه 2024 گرمترین ماه تاریخ جهان ؛ آیا زمین گرم‌تر می‌شود؟

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا به طورسمی ژانویه 2024 را گرمترین ماه تاریخ جهان اعلام کرد. به نظر می‌رسد پیامدهای اقدامات جامعه بشری خود را نمایان کرده است.

اقدامات جامعه بشری تاثیر مخربی بر روند محیط زیست گذاشته است. گرچه گرمایش کره زمین مسئله ای است که تقریب تمامی دنیا به آن آگاهی دارند اما اکنون سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد.

بیشتربخوانید: یک عکاس ایرانی برنده پنجاه و نهمین دوره مسابقه عکاسی حیات وحش 2023 شد

ژانویه 2024 گرمترین ماه تاریخ جهان اعلام شده است. بر اساس گزارش رویترز از سال 1950 تاکنون دمای کره زمین هیچگاه اینقدر افزایش نداشته . گرم ترین ژانویه ای که تاکنون سرویس کوپرنیک ثبت کرده به سال 2020 بازمی‌گردد اما دمای ژانویه 2024 از آن هم بالاتر رفته و گرمترین ماه تاریخ جهان عنوان شده است.

تغییرات آب و هوایی که اقدامات بشر به همراه داشته باعث شد که سال 2023 عنوان گرم ترین سال را کسب کنند اما اکنون ژانویه 2024 رکورد استثنایی از خود به جا گذاشته.

سامانتا برگس، معاون مدیر سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک در این باره می‌گوید:« این ماه، نه تنها گرمترین ژانویه تاریخ است، بلکه در دوره ۱۲ ماهه بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دوره قبل از صنعتی‌ شدن را تجربه کرده‌ایم.»

وی افزود:« کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها راه جلوگیری از افزایش دمای جهانی است.»

پیش تر اعلام شده بود اقدامات بشری و پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو(پدیده ای که آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند) موجب بالا رفتن بیش از حد دمای هوای سال 2023 شده است. اکنون مشخص شده که پدیده ال‌نینو رو به تضعیف است و حتی دانشمندان اعلام کرده اند که تا پایان سال به پدیده خنک تر لانینا نیز تبدیل خواهد شد. با تمامی اینها ژانویه امسال رکورد گرم ترین ماه جهان را به خود اختصاص داده است.

در سال 2015 کشورهای جهان در توافقنامه پاریس اعلام کردند که مانع از افزایش گرمایش جهانی به بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد خواهند شد تا از ایجاد پیامدهای شدیدتر و غیرقابل برگشت جلوگیری کنند. گرچه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده اما پیامد های ایجاد شده جالب به نظر نمی‌رسد.

به هر حال با توجه به اینکه ژانویه 2024 گرم ترین ماه جهان شده دانشمندان از دولت ها درخواست کرده اند که هرچه سریعتر اقداماتی در جهت کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن برای محدود کردن گرمای مرگبار، خشکسالی و بالا آمدن دریاها در نظر بگیرند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر