;
coinex

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده ؟ [+علائم تشخیص هک شدن واتساپ و روش رفع هک]

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است؟ این سوالی است که برخی کاربران واتساپ با آن روبرو می‌شوند و به‌دنبال روش‌هایی برای رفع مشکل هستند. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه بفهمیم واتساپ شده و چه روش‌هایی برای تشخیص و رفع هک وجود دارد.

پیام رسان واتساپ یکی از پراستفاده‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا است و کاربران بسیاری در سراسر جهان دارد. این برنامه برای حفاظت از حریم شخصی کاربران خود، تدابیر امنیتی خاصی را به‌کار برده است؛ ولی امکان دارد در برخی از مواقع، این تدابیر نتوانند مانع از هک شدن واتساپ شوند.

توجه داشته باشید که هک شدن اطلاعات، فرایند سخت و پیچیده‌ای است و نیاز به دانش بالایی دارد و در اکثر مواقع شخص اصطلاحا «هکر»، صرفا به گوشی شما دسترسی داشته است و در واقع، آن را هک نکرده است. با این‌حال، در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که هک شدن واتساپ چه علائمی دارد. پس از آن، به آموزش رفع هک شدن واتساپ می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

ساخت نظرسنجی در واتساپ

آموزش ساخت نظرسنجی در تلگرام

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است؟

شرکت متا اعلام کرده که هک شدن واتساپ امکان پذیر نیست؛ اما نمی‌توان گفت که این اپلیکیشن از حملات افراد سودجو و هکر در امان می‌ماند. زمانی‌که که فرایند هک اتفاق می‌افتد، هکر می‌تواند به اطلاعات شما نظیر پیام‌ها، تاریخچه تماس‌ها، تصاویر و فیلم‌های دریافتی دسترسی پیدا کند که حریم شخصی کاربر را زیر سوال می‌برد.

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده
از کجا بفهمیم واتساپ هک شده

البته جای نگرانی نیست. برای اینکه بفهمیم واتساپ هک شده یا نه، ابتدا باید علائم آن را بدانیم. در ادامه قصد داریم علائم هک شدن واتساپ را معرفی کنیم تا بتوانید هرچه سریع‌تر مشکل را برطرف کنید.

علائم هک شدن واتساپ

هکرها همیشه ردی از خود به‌جای می‌گذارند؛ کافی‌است آنها را پیدا کنید. علائم هک شدن واتساپ به شرح زیر هستند:

رفتارهای عجیب گوشی

هکرها با استفاده از برنامه‌های جاسوسی مانند mSpy و EyeZy اقدام به هک کردن واتساپ افراد بی اطلاع می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند داده‌های ارسالی و دریافتی را برای هکر ارسال کنند تا بتوانند به حساب کاربری شخص وارد شوند. البته این برنامه در اکثر مواقع باعث بروز رفتارهای عجیب در گوشی می‌شوند؛ مانند خاموش و روشن شدن ناگهانی گوشی یا صفحه نمایش، تایپ خودکار در صفحات گوناگون و نصب برنامه‌هایی به‌صورت ناخواسته. این موارد، علائم بدافزارها هستند که می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های آنتی ویروس، این بدافزارها را حذف کنید.

ارسال پیام‌هایی ناخواسته به افراد

یکی دیگر از علائم هک شدن واتساپ را می‌توان ارسال پیام‌هایی ناخواسته به مخاطبین دانست. از آنجایی که هکر به حساب شما دسترسی دارد، می‌تواند با ارسال پیام‌هایی از سوی شما، اقدام به کلاهبرداری کند. در صورتی که چنین علائمی را مشاهده کردید، تعداد دستگاه‌هایی را که به حساب‌تان متصل هستند، بررسی کنید.

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده

افزایش مصرف اینترنت

در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است، می‌توانید مصرف اینترنت خود را بررسی کنید. اگر برنامه‌ای مخرب داخل گوشی شما وجود داشته باشد، شروع به ارسال و دریافت اطلاعات می‌کند؛ از این رو مصرف اینترنت دیتای شما افزایش پیدا می‌کند. با مراجعه کردن به تنظیمات شبکه داخل گوشی می‌توانید مقدار مصرف اینترنت هر برنامه را به‌طور جداگانه مشاهده کنید.

اگر بیشتر از دو مورد از علائم هک شدن واتساپ که در بالا شرح داده‌ایم را مشاهده کردید، با استفاده آموزش رفع هک شدن واتساپ می‌توانید امنیت را به حساب خود برگردانید.

بیشتر بخوانید:

نحوه اتصال به واتساپ از طریق پروکسی

دی اکتیو کردن اینستاگرام

آموزش رفع هک شدن واتساپ

حالا که جواب سوال از کجا بفهمیم واتساپ هک شده را می‌دانیم، می‌توانیم با استفاده از روش های رفع هک واتساپ‌ ، اقدامات امنیتی لازم را انجام دهیم تا بتوانیم با خیال راحت از این پیام‌رسان محبوب استفاده کنیم.

فعال کردن تایید دو مرحله‌ای

یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار که در بسیاری از مواقع جلوی هک شدن واتساپ را می‌گیرد، فعال کردن تایید دو مرحله‌ای است. هنگامی که تایید دو مرحله‌ای حساب‌تان را فعال کرده باشید، هنگام وارد شدن باید رمز تنظیم شده را وارد کنید.

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده
آموزش رفع هک شدن واتساپ

برای فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اپلیکیشن واتساپ را باز کنید و آیکون سه نقطه،‌ در بالا سمت راست صفحه را انتخاب کنید.
  2. وارد قسمت تنظیمات (Settings) شوید.
  3. در مرحله بعد، گزینه Accounts را انتخاب کنید.
  4. سپس گزینه Two-step verification را بزنید.
  5. در قسمت بعدی، گزینه Enable یا Turn On را انتخاب کنید.
  6. حالا باید یک کد 6 رقمی را وارد کنید و آن را به خاطر بسپارید. سپس باید یک بار دیگر کد را وارد کنید تا تایید شود.
  7. در مرحله بعدی می‌توانید آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید تا اگر روزی، کد 6 رقمی را فراموش کردید، با استفاده از ایمیل بتوانید آن را بازیابی کنید. این مرحله ضروری نیست و می‌توانید با انتخاب Skip، از این مرحله عبور کنید.
  8. در آخر گزینه Done را بزنید.

خارج شدن از واتساپ وب

یکی از شگردهای افراد سودجو و هکر، استفاده از نسخه وب برنامه واتساپ است که اجازه می‌دهد حساب واتساپ را به‌صورت همزمان روی دستگاه‌های دیگر استفاده کنند و به محتوای داخل دسترسی داشته باشند. برای چک کردن از اینکه حساب واتساپ شما روی چه دستگاه‌هایی فعال است، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن واتساپ را باز کنید.
  • روی آیکون سه نقطه در گوشه بالا، سمت راست بزنید.
  • گزینه Linked Devices را انتخاب کنید تا دستگا‌ه‌های فعال به شما نمایش داده شوند.

اگر متوجه شدید که حساب کاربری واتساپ شما به غیر از گوشی یا لپ‌تاپ خودتان، به دستگاه دیگری وصل شده که آن را نمی‌شناسید، می‌توانید اتصال را قطع کنید. کافی‌است روی دستگاه‌های نا آشنا ضربه بزنید و پس از آن، log out را انتخاب کنید. به این ترتیب، اتصال واتساپ شما با دستگاه‌های دیگر قطع می‌شود.

چگونه بفهمیم واتساپ هک شده

به هیچ عنوان از حساب خود خارج نشوید!

یکی از عجیب‌ترین روش‌هایی که هکرها برای ورود به حساب واتساپ استفاده می‌کنند، ارسال بی‌وقفه کدهای یکبار مصرف به گوشی است. در واقع کدهای یکبار مصرف واتساپ فقط تعداد محدودی در روز ارسال می‌شوند و زمانی‌که تعداد بالایی ارسال شوند، دریافت کدها تا 12 ساعت محدود می‌شود.

بنابراین اگر از WhatsApp خارج شوید، شخص هکر با استفاده از کدها به برنامه نفوذ می‌کند و شما نمی‌توانید دوباره به آن لاگین کنید. هنگامی که با کدهای فراوان روبه‌رو شدید، بهترین کار نادیده گرفتن این کدها است و نیاز نیست که از حساب خود لاگ اوت (log out) کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه ایمیل بسازیم ؟

حل مشکل گوشی شیائومی

اطلاع رساندن به مخاطبین

اگر از هک اکانت واتساپ خود مطمئن شدید، به مخاطبین خود اطلاع دهید تا اگر از سوی شما پیامی به آن‌ها ارسال شد، اطلاعات حساس خود را ارسال نکنند.

به افراد متخصص و پلیس اطلاع دهید

اگر با استفاده از آموزش رفع هک شدن واتساپ نتوانستید، حساب خود را برگردانید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، در جریان گذاشتن افراد متخصص و پلیس است تا در صورت سوءاستفاده با مشکلات حقوقی مواجه نشوید.

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده
چگونه بفهمیم واتساپ هک شده

روش های جلوگیری از هک Whatsapp

هنگامی که از هک شدن یا نشدن حساب Whatsapp خود مطمئن شدید، می‌توانید با استفاده و رعایت چند نکته ساده از این اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

از باز کردن لینک‌های مشکوک خودداری کنید

هکرها سعی می‌کنند با ارسال پیام‌هایی جذاب و فریبنده، بدافزارهای خود را روی گوشی‌های دیگران نصب کنند. به این ترتیب می‌توانند اطلاعات کاربران را به سرقت ببرند.

از اتصال شدن به وای فای‌های عمومی خودداری کنید

افراد سودجو برای سرقت اطلاعات کاربران، اقدام به اشتراک گذاری شبکه‌های رایگان و عمومی اینترنت می‌کنند و افراد ناآگاه به‌طور ناخواسته راه سرقت اطلاعات را برای سودجویان هموار می‌کنند.

رمزهای خود را مداوم عوض کنید

از رمزهای تکراری و یکسان در ساخت حساب‌های گوناگون استفاده نکنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که هرچند وقت یکبار، رمزهای خود را تغییر دهید تا کار هکرها برای دستیابی به اطلاعات شما سخت‌تر شود.

استفاده از تایید دو مرحله‌ای

بسیاری از برنامه‌ها برای افزایش امنیت خود از تایید دو مرحله‌ای استفاده می‌کنند. با فعال کردن این حالت، هر بار که شخصی قصد ورود به حساب‌تان را داشته باشد، باید رمز تنظیم شده را وارد کند.

گوشی خود را در فضای عمومی جا نگذارید

اگر در مکان عمومی مانند رستوران هستید، گوشی موبایل را با خودتان ببرید و آن را برای مدت طولانی در جایی که در دیدتان نیست، نگذارید تا سودجویان نتوانند اطلاعات شما را سرقت کنند.

از کجا بفهمیم واتساپ هک شده
از کجا بفهمیم واتساپ هک شده

جدیدترین قابلیت‌های امنیتی واتساپ

برنامه Whatsapp همواره سعی کرده است تا امنیت کاربران خود را فراهم کند. از این رو با ارائه آپدیت‌ها تلاش می‌کند تا ضریب امنیتی خود را افزایش دهد. البته توجه داشته باشید که بسیاری از این قابلیت‌ها بدون اینکه کاربران متوجه شوند، اضافه می‌شوند. در ادامه آخرین قابلیت‌های امنیتی را که واتساپ از آن‌ها بهره می‌برد، بازگو کرده‌ایم.

قابلیت محافظت از حساب

هنگام انتقال حساب واتساپ خود به دستگاهی جدید، قابلیتی تعبیه شده است تا از انتقال بدون آگاهی جلوگیری شود. به همین منظور، اعلانی به گوشی قدیمی شما ارسال می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا آن را تایید کنید. همچنین با استفاده از این قابلیت جدید، اگر شخصی قصد ورود به حساب‌ تان را داشته باشد، هشداری دریافت می‌کنید.

تایید دستگاه

بدافزار موبایل یکی از مهم‌ترین تهدیدات حریم خصوصی و امنیتی به‌شمار می‌رود؛ زیرا اجازه می‌دهد تا ناخواسته دسترسی سودجویان به حساب واتساپ شما ممکن شود. برای جلوگیری از این امر، واتساپ قابلیت Device Confirmation را اضافه کرده است تا از دسترسی و ورود برنامه‌ها و دستگاه‌های ناشناخته جلوگیری کند. البته نیازی نیست کاری انجام دهید؛ زیرا WhatsApp در پس‌زمینه این کار را انجام می‌دهد.

ارسال خودکار کدهای امنیتی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه واتساپ، ارسال پیام‌ها و برقراری تماس‌های رمزنگاری شده دوطرفه (End-to-End Encryption) است. در آپدیت جدید این برنامه، دیگر نیازی نیست تا به‌طور دستی از امنیت اتصال خود آگاه شوید؛ چرا که واتساپ گزینه‌ای با عنوان Key Transparency تعبیه کرده است تا به‌صورت خودکار امنیت اتصالتان را بررسی کند.

سخن آخر

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که امروزه در اینترنت توسط بسیاری از کاربران پرسیده می‌شود،‌ این است که چگونه بفهمیم واتساپ هک شده است؟ در پاسخ به این سوال توضیح دادیم که از کجا بفهمیم واتساپ هک شده تا بتواند به این سوال کلید و مهم پاسخ دهد. همان‌طور که خواندید دانستن علائم هک شدن واتساپ می‌تواند از بروز اتفاق‌های ناگوار جلوگیری کند. خبر خوب این است که با استفاده روش‌های ساده می‌توان ایمنی اکانت Whatsapp را چندین برابر کرد.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم واتساپ هک شده است؟

در این مقاله به‌طور کامل توضیح دادیم و گفتیم که از کجا بفهمیم واتساپ هک شده است. از علائم هک شدن واتساپ می‌توان به افزایش مصرف اینترنت، ارسال پیام‌های ناخواسته از سوی شما و دریافت متعدد کدهای ورود به حساب اشاره کرد.

برای رفع هک واتساپ چه کار کنیم؟

بهترین راه برای رفع هک واتساپ، فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای است که در این مقاله به آن اشاره کردیم. همچنین می‌توانید از قسمت linked devices، سایر دستگاه‌های متصل به حساب کاربری خود را بررسی کرده و دستگاه‌های ناشناس را قطع کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آموزش رفع هک شدن واتساپ چیست؟ آیا روش دیگری برای رفع هک و تشخیص علائم هک شدن واتساپ می‌شناسید؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر