;
coinex

کشف سیاه‌چاله‌ ای کلان جرم که گرسنه‌ترین موجود جهان لقب گرفت

منجمان موفق کشف سیاه‌چاله‌ ای کلان جرم شده‌اند که 17 میلیارد برابر خورشید بوده و روزانه معادل یک خورشید را می‌بلعد. این سیاه‌چاله که لقب گرسنه‌ترین موجود جهان را به خود اختصاص داده می‌تواند 500 میلیارد بیشتر از خورشید نور تولید کند.

کریستین وولف، فراگیر اخترشناس دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و نویسنده اصلی این تحقیق، در یک اظهارنظر به رسانه‌ها اعلام کرد که «ما به دنبال سریع‌ترین نرخ رشدی هستیم که تا به امروز در سیاهچاله‌ها ثبت شده است. این سیاهچاله با جرمی معادل 17 میلیارد خورشید و توانایی فراهم کردن جذب روزانه بیش از یک خورشید، بی‌نظیر است.»

بیشتر بخوانید: پرنده افسانه‌ای همای سعادت در ایران دیده شد [+ویدئو]

کشف سیاه‌چاله‌ ای کلان جرم ملقب به گرسنه‌ترین موجود جهان

یورونیوز گزارش کرد که این سیاه‌چاله با نام «J0529-4351»، یک ابرکلان‌جرم نامرئی است که باعث نگهداشتن هسته کهکشانی در حال روشنایی می‌شود و خودش نیز در امان باقی می‌ماند. ولی بر اساس اظهارات کریستین وولف، این هسته‌های کهکشانی که به نام «اختروَش، quasar» مشهورند، هسته‌های خاصی از کهکشان هستند و جرم درخشان‌ترین در علم شناخته شده را ارائه می‌دهند.
بر اساس تحقیقات منتشر شده در روز دوشنبه، اولین شناسایی این سیاه‌چاله در دهه 1980 میلادی صورت گرفت و به نظر می‌رسد که در حین نقشه‌برداری کهکشان توسط فضاپیمای «گایا، Gaia»، این درخشندگی اولیه به عنوان یک ستاره برجسته شده است.
پژوهشگرانی که از «رصدخانه سایدینگ اسپرینگ» در استرالیا و تلسکوپ «رصدخانه اروپایی در نیمکره جنوبی» در شیلی استفاده کردند، در سال گذشته متوجه شدند که این جرم ظاهراً یک اختروش است و نه یک ستاره درخشان، همانطور که از تجزیه و تحلیل اتوماتیک داده‌های فضاپیمای «گایا» در حین نقشه‌برداری کهکشان نیز برآمده است.
به گفته رصدخانه اروپایی در نیمکره جنوبی، این سیاه‌چاله ابرکلان‌جرم «J0529-4351» به مقدار زیادی مواد فراکشویی جذب می‌کند و با شتابی که حتی به گرد پای خود هم نمی‌توان رسید، نوری بیش از 500 میلیارد خورشیدی منتشر می‌کند.
در این مطالعه برخاسته است که اختروش‌های مشابهی در گذشته کشف شده اما توضیح وجود چنین جرم عظیم و روشنایی در کیهان «یک چالش بسیار دشوار و مرموز است.» به عبارت دیگر، تئوری‌ها در توصیف این ابرکلان‌جرم‌ها به نحوی ناقص و بی‌قاعدگی مواجه می‌شوند.
سیاهچاله به طور معمول پس از مرگ یک ستاره و انفجار آن به وجود می‌آید و هسته آن به داخل خود فرو می‌رود. سپس با تغذیه از مواد اطراف خود که از طریق میدان گرانشی خود جذب می‌شود، به تدریج بزرگتر و قدرتمندتر می‌شود.
دانشمندان در حال حاضر در حال بررسی فرآیندی هستند که چگونه سیاهچاله‌ها در زمان نسبتاً کوتاهی می‌توانند به کلان‌جرم‌های بزرگ‌تر در آخرالزمان کیهان تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را درباره‌ی کشف سیاه‌چاله‌ ای کلان جرم با تکراتو و دیگر کاربران در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر