;
coinex

تراشه اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام در گیک‌بنچ مشاهده شد

تراشه جدید کوالکام که گمان می‌رود اسنپدراگون ایکس الیت باشد در پایگاه داده گیک‌بنچ مشاهده شد که نشان از عملکرد قابل توجه پردازشی این تراشه دارد.

به تازگی، یک تراشه جدید کوالکام با شماره مدل کوالکام ZH-WXX که گمان می‌رود همان تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت باشد، در پلتفرم پایگاه داده‌ی گیک‌بنچ ظاهر شد. این تراشه معیارهای عملکرد قابل توجهی را با امتیاز تک هسته‌ای 2574 و امتیاز چند هسته‌ای 12562 به نمایش گذاشته است. این تراشه بر روی دستگاهی که بر روی ویندوز 11 مایکروسافت کار می‌کرد، مجهز به پردازنده 12 هسته‌ای در 4.01 گیگاهرتز و 32 گیگابایت رم تست شده است.

بیشتر بخوانید: زمان عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite مشخص شد

عملکرد اسنپدراگون ایکس الیت

در اکتبر سال 2023، کوالکام اسنپدراگون ایکس الیت را معرفی کرد که دارای پردازنده سفارشی کوالکام اوریون است. این تراشه بر روی گره پردازش 4 نانومتری TSMC ساخته شده  و دارای 12 هسته و معماری 64 بیتی است. سرعت کلاک پایه آن 3.8 گیگاهرتز بوده که در فرکانس توربو دو هسته‌ای می‌تواند به 4.3 گیگاهرتز برسد.

کوالکام این CPU را به عنوان یک پیشگام در محاسبات موبایل معرفی می‌کند و ادعا دارد که تا دو برابر عملکرد پردازشی بهتری را نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد. در اوج قدرت به این سطح بالا از عملکرد دست می‌یابد در حالی که تنها به اندازه‌ی یک سوم آن‌ها انرژی مصرف می‌کند.

ویژگی برجسته اسنپدراگون ایکس الیت، قابلیت‌های پردازش هوش مصنوعی آن است. گفته می‌شود که در پردازش هوش مصنوعی 4.5 برابر سریعتر از رقبای خود بوده و می‌تواند مدل‌های پیچیده هوش مصنوعی با بیش از 13 میلیارد پارامتر را مستقیماً روی دستگاه مدیریت کند. این قابلیت تجربه کاربری روان‌تری را ممکن می‌سازد، چند وظیفگی را بهبود می‌بخشد و ویژگی‌های بصری مانند دستیارهای مجهز به هوش مصنوعی و ابزارهای ویدئو کنفرانس پیشرفته را ارائه می‌دهد.

این شرکت ادعاهای محکمی در مورد عملکرد ایکس الیت کرده و بیان می‌کند که در معیارهای عملکرد تک رشته‌ای از اپل M2 مکس و اینتل  Core i7-1355U پیشی گرفته است. به گفته کوالکام، ایکس الیت نه تنها در کارهای تک رشته‌ای بهتر از M2 مکس عمل می‌کند، بلکه با 30% مصرف انرژی کمتر، به اوج عملکرد می‌رسد. در کارهای چند هسته‌ای، گفته می‌شود که این تراشه 50٪ سریعتر از M2 است.

پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان بزرگ رایانه‌های شخصی مانند دل، ایسر، آنر، اچ‌پی، لنووو، سامسونگ و ایسوس لپ‌تاپ‌هایی با اسنپدراگون ایکس الیت را از اواسط سال 2024 عرضه کنند. حتی شیائومی در حال آماده شدن برای رونمایی از یک لپ‌تاپ باریک جدید، احتمالاً از سری ردمی جی پرو 2024، با این تراشه است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد این پردازنده چیست؟ آیا شاهد تحولی جدید در توانایی پردازشی کامپیوترهای شخصی خواهیم بود؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: gizmochina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر