;
coinex

زمان عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite مشخص شد

کوالکام تراشه اسنپدراگون X Elite را در اکتبر 2023 برای کامپیوترهای شخصی معرفی کرد و گفت دستگاه‌های مجهز به این تراشه در میانه سال 2024 عرضه خواهند شد.

اکنون این شرکت دوباره این موضوع را مطرح کرده و در عین حال جزئیات جالبی فاش کرده که نشان می‌دهد همزمان با عرضه این تراشه، قرار است مایکروسافت از نسخه جدید ویندوز نیز رونمایی کند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


زمان عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite مشخص شد

مدیر عامل کوالکام، کریستیانو آمون، در یک تماس با سرمایه‌گذاران گفته که PCهای مجهز به تراشه Snapdragon X Elite در میانه سال 2024 عرضه خواهند شد، در همان زمانی که دانش‌آموزان برای مدرسه رفتن آماده می‌شوند. علاوه بر این، او گفته که عرضه محصولات با این چیپست با انتشار نسخه بعدی ویندوز مایکروسافت مرتبط بوده و این نسخه دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی خواهد بود.

در حال حاضر، اطلاعاتی درباره نام نسخه بعدی ویندوز وجود ندارد. برخی می‌گویند مایکروسافت احتمالاً آن را همان ویندوز 11 بنامد؛ با این تفاوت که عبارت AI در کنار آن اضافه شود. اما برخی دیگر می‌گویند ممکن است نام آن را ویندوز 12 بگذارد.

در هر صورت، نسخه بعدی ویندوز ژوئن 2024 عرضه خواهد شد و به همراه آن، کامپیوتر و لپ‌تاپ‌هایی با تراشه اسنپدراگون X Elite معرفی خواهند شد.

زمان عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون X Elite مشخص شد

Snapdragon X Elite یک پردازنده مبتنی بر ARM بوده که به پردازنده‌های سری M شرکت اپل شباهت دارد که در مک‌بوک‌ها و مک‌های نسل جدید استفاده می‌شود. این تراشه از هسته CPU سفارشی کوالکام به نام Oryon استفاده می‌کند که توسط Nuvia توسعه یافته است.

Nuvia یک شرکت نوپا بود که توسط طراحان معروف چیپ‌ها تأسیس شد و پیش‌تر با AMD، ARM، اپل، Broadcom و گوگل همکاری داشته‌ است. اما این کمپانی در سال 2021 توسط کوالکام تصاحب شد و سی‌پی‌یو Oryon در پردازنده‌های ساخته شده برای لپتاپ‌های ویندوز به‌کار گرفته شد.

تراشه کوالکام اسنپدراگون X Elite با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده است و گفته می‌شود قدرتمندتر از چیپ M3 شرکت اپل خواهد بود. همچنین ادعا شده که مصرف انرژی آن همانند پردازنده‌های لپتاپ سری M اپل است.

با توجه به این ادعای شرکت کوالکام، انتظار می‌رود لپتاپ‌های سری Galaxy Book 4 با این چیپ، از نظر عملکرد و عمر باتری، مشابه مک‌بوک پرو باشند.

احتمالا مایکروسافت نیز در نسخه جدید ویندوز خود، برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را به آن اضافه کند و همینطور مصرف انرژی آن را بهبود ببخشد. این می‌تواند در بهبود عملکرد ویندوز بر روی لپتاپ‌های مبتنی بر ARM نیز موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: sammobile

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر