;
coinex

اپل به ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های هوشمند متهم شد [+ واکنش اپل]

اپل از سمت دولت آمریکا به ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های هوشمند متهم شد و اهالی کوپرتینو به سرعت نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

ایجاد بازارهای انحصاری، به یک عادت درمیان بزرگان تکنولوژی بدل شده و هرکدام از غول‌های فناوری سعی می‌کنند با پرداخت مبالغی هنگفت، کلیت بازار را به سمت خود بیاورند. چندی پیش گوگل به اتهام انحصارطلبی در موتورهای جستجو محکوم به پرداخت جزای نقدی شد و هنوز هم باید پاسخگو باشد. پس از گوگل حالا نوبت به اپل رسیده و این غول فناوری از سمت دولت ایالات متحده آمریکا به ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های هوشمند متهم شده است.

دولت آمریکا معتقداست که اپل رقابت در بازار گوشی‌های موبایل را ناک اوت کرده و دیگر شرکت‌ها هرچقدر هم که تلاش کنند و محصولات درخورتوجه تولید کنند، اما بازهم نمی‌توانند موفقیت چندانی در این بازار به دست آورند. حال اپل نسبت به شکایت دولت آمریکا واکنش نشان داده و گفته است که با آن مقابله می‌کند.

بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا اپل را به دلیل سیاست‌های انحصارگرایی اپ‌استور 500 میلیون یورو جریمه کرد

ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های هوشمند توسط اپل

چندین ایالت آمریکا از اپل به دلیل ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های موبایل شکایت کرده‌اند. ظاهراً وزارت دادگستری آمریکا معتقد است که اپل با قدرت و نفوذ خود رقابت را محدود کرده و حق انتخاب خریداران را سلب کرده است.

گفتنی‌ست که از سال 2009 تاکنون این سومین بار است که وزارت دادگستری آمریکا از اپل شکایت کرده است. دادستان کل ایالات متحده نیز معتقد است که اگر جلوی اپل گرفته نشود به تقویت بازار انحصاری خود ادامه خواهد داد.

ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های هوشمند توسط اپل

واکنش اپل نسبت به شکایت وزارد دادگستری آمریکا

اپل نسبت در واکنش به شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا بیانیه زیر را صادر کرده است:

«این شکایت ما و تمام اصولی که باعث می‌شود محصولات اپل در بازارهای رقابتی متمایز باشند را تهدید می‌کند. در صورت موفقیت‌آمیز‌بودن، [شکایت] توانایی ما برای ایجاد فناوری که مردم از اپل انتظار دارند را مختلف می‌کند – جایی که سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌ها با یکدیگر در تلاقی هستند. ما معتقدیم که این شکایت از نظر حقایق و قانون اشتباه است و به شدت در برابر آن دفاع خواهیم کرد.»

استدلال گسترده‌تری که اپل آن را مطرح کرده، این است که شکایت DOJ تجربه‌ای که مصرف‌کنندگان برای آن ارزش قائل هستند را هدف قرار می‌دهد که باعث می‌شود در وهله اول، گوشی‌های آیفون را به دستگاه‌های اندرویدی ترجیح دهند.

ایجاد بازار انحصاری در گوشی‌های هوشمند توسط اپل

این شکایت که توسط وزارت دادگستری و 16 دادستان کل ایالت تنظیم شده است، غول سازنده آیفون را به استفاده از رویکردهای ضدرقابتی در دو بازار («گوشی‌های هوشمند عملکردی» و «گوشی‌های هوشمند آمریکایی») متهم می‌کند. همچنین در آن ادعا شده که اپل به‌ترتیب بیش از 70 درصد از بازار اول و بیش از 65 درصد از بازار دوم را به خود اختصاص داده است.

اپل در یک جلسه توجیهی با خبرنگاران، این تعاریف را رد کرد و گفت که حدود 20 درصد سهم بازار جهانی گوشی‌های آیفون تنها تعریف منطقی است که وجود دارد. نمایندگان اپل همچنین ادعا کرده‌اند که پرونده وزارت دادگستری در طول چهار سالی که در حال تدوین است، چندین بار تغییر پیدا کرده و این شرکت در طول سال‌ها، دسترسی به iOS را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص ایجاد بازار انحصاری توسط اپل چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر