coinex
راهنمای خرید تکراتو

دادگاه عالی چین شرکت علی بابا را به سوء‌استفاده از موقعیت فراگیر متهم کرد

دیوان عالی عدالت مردم در شهر پکن اعلام نمود که شرکت علی بابا از روش مشهور “انتخاب یکی از دو” به منظور بهره‌گیری از تسلط خود بر بازار، سوءاستفاده نموده است. شرکت JD.com اظهار کرده که روش‌های انحصاری در رقابت بازار، باعث اشتباهات در تجارت الکترونیک چین شده و به حقوق تاجران و مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند. دادگاه پکن علی‌بابا را به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ 141 میلیون دلار (یک میلیارد یوان) محکوم نمود.

JD.com، به عنوان دومین شرکت تجارت الکترونیک چین، در سال 2017 شکایتی را علیه گروه علی‌بابا ارائه داد. در آن زمان، گزارش‌دهی اداره نظارت بر ضدانحصار در بازار چین (SAMR) اظهار داشت که علی‌بابا از سال 2015 از موقعیت فراگیر خود در بازار خدمات پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین این کشور به‌نحو نادرست بهره‌مند شده است.

بیشتر بخوانید: چین از ربات انسان‌ نمای یونیتری ‌H1 مجهز به دید 360 درجه رونمایی کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، JD.com به عنوان یکی از عظیم‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک چین، اعلام نمود که در دعوای ضدانحصاری مقابل رقیب اصلی خود، یعنی گروه علی‌بابا، پیروز شده است. دادگاه عالی پکن تصمیم گرفت که علی‌بابا از تسلط خود بر بازار به نحو نادرست بهره‌مند شده و با اجرای تاکتیک انحصاری به نام “انتخاب یکی از دو” به تجارت JD.com آسیب زده است.

JD.com که با تصمیم دادگاه همسو است، اعلام کرد که اقدامات انحصاری، از جمله تاکتیک “انتخاب یکی از دو”، منجر به اختلال در رقابت در بازار شده و به حقوق برندها، تاجران و مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند. این تاکتیک، که در آن بازاریان آنلاین مجبور به انتخاب یک پلتفرم به عنوان کانال انحصاری برای توزیع محصولات خود هستند، سال‌ها در بازار تجارت الکترونیک چین رواج داشت تا اینکه در دسامبر 2020 (آذرماه 1399) تحقیقات ضدانحصاری علیه گروه علی‌بابا آغاز شد. به گفته سخنگوی علی‌بابا، این شرکت از حکم دادگاه آگاهی پیدا کرده و احترام خود را به نتیجه دادگاه اعلام کرده است.

تصمیم به صدور حکم در این دعوای حقوقی به دلیل رقابت فشرده بین JD.com و  شرکت علی‌ بابا در حوزه تجارت الکترونیک داخلی گرفته شد. در حال حاضر، این دو شرکت در تقابل با رقبایی جوانتر خود، از جمله خرده‌فروش‌های آنلاین و ارزان قیمت مانند Pinduoduo، هستند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی اتهام شرکت علی بابا چیست؟  لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر