coinex
راهنمای خرید تکراتو

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان با دقت 3,200 مگاپیکسلی آماده نصب است [+تصاویر]

آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده خطی استنفورد (SLAC) اعلام کرده که بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان (LSST) که قادر به گرفتن تصاویر با دقت 3,200 مگاپیکسل است، تکمیل شده و آماده نصب بر روی تلسکوپ مستقر در شیلی (رصد خانه ورا)  بوده تا به حل برخی از بزرگ‌ترین اسرار کیهان کمک کند.بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماژول دوربین مطالعه میراث فضا و زمان (LSST) بیش از دو دهه می‌شود که در حال ساخت است. تکنسین‌های آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده خطی استنفورد (SLAC) موفق شدند تا اواسط سال 2020، ماژول سنس که از 189 سنسور 16 مگاپیکسلی تشکیل شده بود، به هم بچسبانند و توانستند اولین عکس‌های آزمایشی ترکیبی را ثبت کنند. تصاویری که توسط این دوربین ثبت می شوند، آنقدر بزرگ هستند که برای نمایش درست آن به 378 تلوزیون از نوع 4K نیاز خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: 

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان

مهندسان SLAC و شرکا اکنون مونتاژ تمامی اجزای دوربین را که شامل قاب، لنز و سنسور می‌شود به پایان رسانده‌اند. سنسورهای سفارشی طراحی شده این مجموعه 3.2 گیگاپیکسلی حالا به 201 عدد رسیده که هر پیکسل از آن‌ها حدود 10 میکرومتر عرض دارد. صفحه فوکال توسط یک لنز 3 فوتی و در حالت واکوم است؛ در حالی که لنز جلویی بیش از 5 فوت (1.5 متر) قطر دارد. هر سه لنز که در این دوربین نصب شده‌ را آزمایشگاه ملی لیورمور لارنس تولید کرده است.

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان
بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان

سیستم تصویربرداری فوکال اصلی به گونه‌ای طراحی شده که هر 20 ثانیه یک عکس با اکسپوزور 15 ثانیه‌ای گرفته و به مشاهده کیهان با “جزئیات بسیار دقیق” می‌پردازد. سیستم نوری، شامل سه آینه آسفریک و فیلترهای سریع تغییر بزرگ، بهینه‌سازی شده تا نور را در طول موج‌های مختلف از فرابنفش تا مادون‌قرمز نگهدارد (0.3-1 µm).

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان

Aaron Roodman، رئیس رصدخانه روبین، درباره‌ی عملکرد این دوربین می‌گوید:

تصاویر این دورین به اندازه‌ای دقیق است که قادر است یک توپ گلف را 25 کیلومتر دورتر نیز تشخیص دهد. حتی می‌تواند آسمانی که 7 برابر پهن‌تر از ماه است را نیز به طور کامل پوشش دهد. این عکس‌ها می‌توانند به ما در کشف رازهای کیهان و مطالعه میلیون‌ها ستاره کمک کند

گفته می‌شود کل این دستگاه اندکی بزرگ‌تر از یک ماشین کوچک است و وزن آن حدود 6,600 پوند (3,000 کیلوگرم) است.

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان

یکی از اهداف آن، لنزینگ گرانشی ضعیف است، (جایی که ” گلکسی‌های بزرگ با دقت نوری که از گلکسی‌های پشتیبان خود عبور می‌کند را به صورت خمیده تغییر مسیر می‌دهند.”) که منجر به انحراف‌های تصویر می‌شود. پژوهشگران سعی خواهند کرد تا درک بهتری از گسترش کیهان در طول زمان، تأثیر نیروی عجیبی که فکر می‌شود آن را حرکت می‌دهد و دریافت اطلاعاتی درباره نرخ‌های گسترش فعلی به دست آورند.

بزرگترین دوربین نجوم دیجیتال جهان

دانشمندان همچنین قصد دارند به مطالعه اشیاء کوچک‌تر در منظومه خورشیدی ما بپردازند تا تصویر کاملتری از همسایگان نزدیک ما، نحوه شکل‌گیری منظومه ما و حتی شناسایی تهدیدات ورودی از سیارک‌ها ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر