coinex
راهنمای خرید تکراتو

گرمایش جهانی چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

گرم شدن کره زمین و افزایش دمای آن مشکلات زیادی را در جهان ایجاد کرده است.  اما گرمایش جهانی چیست و چطور زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است؟ راهکارهای مقابله با گرمایش جهانی چیست؟

دمای کره زمین روزبه‌روز در حال افزایش است و با پدیده تغییرات آب و هوایی روبه‌رو هستیم. در واقع، همین گرمایش جهان بوده که تغییرات اقلیمی را به‌دنبال داشته و خود نیز باعث بروز مشکلات بسیاری در جهان شده است. تغییرات اقلیمی، تغییرات آب و هوایی است که به‌دلیل فعالیت‌های انسانی اتفاق افتاده است. انسان‌ها با تولید و انتشار انواع گازهای گلخانه‌ای، پدیده گرمایش جهانی را افزایش داده‌اند.

از جمله دستکاری‌ها و فعالیت‌های انسانی که باعث گرمایش جهانی شده، می‌توان به مصرف سوخت‌های فسیلی و حذف جنگل‌ها اشاره کرد. این اقدامات در درازمدت، مشکلاتی مثل ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، بالاتر آمدن سطح دریاها، نابودی جنگل‌های بارانی و طبیعت وحشی را به همراه داشته‌اند. این فعالیت‌ها همگی منجر به افزایش سریع غلظت دی اکسید کربن در جو زمین شده‌اند.

گرمایش جهانی بلاهای بسیاری بر سر کره زمین آورده است، بنابراین مقابله با گرمایش زمین امری مهم است و باید هرچه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود. گفتنی‌است که میزان گازهای گلخانه‌ای نسبت به ۶۵۰ هزار سال گذشته بیشتر شده و نیازمند تدابیری است.

بیشتر بخوانید:

پنج نکته مهم درباره ماهواره نقشه‌برداری آب‌های سطحی و اقیانوسی ناسا که نمی‌دانید!

ناسا می‌گوید ژوئیه (تیر-مرداد) گرم‌ترین ماه تاریخ زمین است!

گرمایش جهانی چیست ؟

تغییرات اقلیمی کره زمین، یک مسئله مهم و ضروری است که بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان تاثیر می‌گذارد. گرمایش زمین باید به‌سرعت کنترل شود تا شاهد نتایج بدتری نباشیم. اما این گرمایش جهانی چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ اگر مایل هستید در مورد تغییرات اقلیمی و راه‌های مقابله با گرمایش زمین بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه شوید.

گرمایش جهانی چیست ؟
گرمایش جهانی چیست ؟

تعریفی از گرمایش جهانی

گلوبال وارمینگ (Global Warming) یا گرمایش جهانی در واقع به گرم شدن کره زمین و افزایش تدریجی دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها اشاره دارد. فعالیت‌های مختلف انسانی منجر به تغییرات اقلیمی آب و هوایی شده است. انتشار گازهای گلخانه‌ای مختلف مانند دی اکسید کربن و متان که در اثر سوخت و ساز، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و… در جو زمین منتشر می‌شود، بر افزایش گرمایش زمین تاثیرگذار بوده‌اند.

این گازهای تولید شده انرژی خورشیدی را در جو زمین حبس کرده و منجر به افزایش دمای آن می‌شوند. براساس تحقیقات انجام شده در این مورد، در طول 100 سال گذشته دمای هوا در سطح کره زمین افزایش قابل توجهی داشته و علت آن هم تنها فعالیت‌های انسانی بوده است. این موضوع بر اقلیم، محیط زیست و جوامع انسانی تاثیر می‌گذارد.

دلایل بروز گرمایش جهانی چیست ؟

تا این بخش تعریفی از اینکه گرمایش جهانی چیست ارائه کردیم. گرمایش جهانی برای آینده و بشریت بسیار خطرناک است و باعث از بین رفتن و خشکسالی شدید کره زمین خواهد شد. در ادامه، دلایل بروز گرمایش جهانی را بررسی می‌‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

با رنگ کردن دو درصد زمین می‌توان گرمایش جهانی را کاهش داد!

هشدار دانشمندان در خصوص رکوردشکنی دمای زمین طی 5 سال آینده

سوزاندن سوخت‌های فسیلی

سوخت‌های فسیلی از طریق فرایندهای طبیعی تشکیل شده‌اند که عمده آنها را کربن تشکیل می‌دهد. از اصلی‌ترین سوخت‌های فسیلی می‌توان به زغال سنگ‌ و نفت اشاره کرد که سوختن آنها آلاینده‌های زیادی تولید می‌کند و تاثیرات مخربی بر کره زمین می‌گذارند. عامل اصلی افزایش گلوبال وارمینگ همین سوخت‌های فسیلی هستند؛ به همین دلیل مهندسان در صدد آن هستند تا وابستگی مردم را به سوخت‌های فسیلی کم کنند تا محیط زیستی سالم و تمیزتر داشته باشیم.

گرمایش جهانی چیست ؟

نابودی و آتش گرفتن جنگل‌ها

آتش سوزی جنگل‌ها باعث نابودی زمین و خشکسالی می‌شود و اکوسیستم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نابودی جنگل با سرعت زیاد، فرسایش خاک و افزایش بیابان و کویر را به دنبال دارد. همچنین آسیب‌های جدی وارد می‌کند. گاهی نابودی جنگل‌ها باعث رانش زمین می‌شود، زیرا زمین پایداری خود را از دست می‌دهد و باعث به وجود آمدن طوفان و سیلاب می‌شود.

انتشار گازهای گل خانه‌ای

گازهای گلخانه‌ای ناشی از جذب حرارت و نور خورشید هستند که با بازتاب در اتمسفر زمین به دام می‌افتند. این گازها به گرم شدن کره زمین منجر می‌شوند که شامل دی اکسیدکربن، نیتروژن اکسید و متان است. فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی انسان نیز در افزایش گلوبال وارمینگ نقش عمده‎ای دارد. فعالیت‌هایی مثل چرای دام، کشت‌های غرقابی و زمین‌های برنج موارد دیگری از فعالیت انسانی هستند که انتشار گازهای گل خانه‌ای را افزایش می‌دهند.

زباله و تولید پلاستیک

امروزه انسان‌ها به‌دلیل بسته‌بندی‌های استفاده‌شده در ارائه محصولات مختلف، بیش از هر زمان دیگری زباله ایجاد می‌کنند. بسیاری از اقلام، زباله‌ها و بسته‌بندی‌ها قابل بازیافت نیستند و در محل دفن زباله‌ها جمع می‌شوند. هنگامی‌که زباله در محل‌های دفن زباله شروع به تجزیه می‌کند، گازهای مضری در جو آزاد می‌شود که نقش اساسی در افزایش گرمایش زمین دارند.

گرمایش جهان
گرمایش جهان

نیروگاه‌ها

نیروگاه‌ها هم از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌‌کنند که منجر به آزاد شدن آلاینده‌ها در جو زمین می‌شوند. آلودگی‌هایی که آن‌ها تولید می‌کنند تنها به اتمسفر ختم نمی‌شوند و به طرق مختلف وارد آب‌های زیرزمینی و خاک نیز می‌شوند. شاید جالب باشد که بدانید زغال‌سنگی که در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود مسئول حدود ۴۶ درصد از کل انتشار کربن است.

استفاده از وسایل نقلیه

حجم زیادی از حمل‌ونقل از طریق اتومبیل‌ها، هواپیماها، قایق‌ها و قطارها انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید همه این وسایل، برای حرکت به سوخت‌های فسیلی متکی هستند. سوزاندن سوخت‌های فسیلی، کربن و انواع دیگر آلاینده‌ها را در جو آزاد می‌کند. این امر باعث می‌شود که حمل‌ونقل هم تا حدی یکی از عوامل اصلی تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین باشد.

بیشتر بخوانید:

موج گرمای بی‌سابقه‌ای اروپا را فراخواهد گرفت

تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی به کوچک‌تر شدن اندازه مغز انسان منجر می‌شود!

راه‌های مقابله با گرمایش جهانی چیست ؟

برای اینکه بتوانیم از گلوبال وارمینگ جلوگیری کنیم یا روند افزایش آن را کاهش دهیم، باید بتوانیم زندگی خود، حیوانات و تمام چیزهایی که گرمایش جهانی، حیات آنها را به خطر می‌اندازد، نجات دهیم. پس باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل باشیم. در ادامه مواردی بیان شده است که می‌توانند کارساز باشند.

گرمایش جهان

جلوگیری از اتلاف انرژی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، استفاده از انرژی برای گرم کردن، ساخت و ساز خانه، شرکت‌ها یا بهتر است بگوییم هرجایی است که انسان‌ها حضور دارند و قطعا در نحوه استفاده از انرژی، اتلاف و هدر رفت نیز صورت می‌گیرد. پس باید سعی داشته باشیم از استفاده بی رویه انرژی جلوگیری کنیم و درست مصرف کنیم که باعث اتلاف آن نشود.

حتی می‌توانیم درب و پنجره‌ها را عایق‌بندی کنیم. یکی از دلایلی که ما مدت طولانی‌تری از کولر یا بخاری استفاده می‌کنیم، به‌خاطر هدر رفتن گرما یا سرمای منزل است. پس اگر ما بتوانیم از پنجره‌های دوجداره استفاده کنیم و درزهای درها و پنجره را بگیریم، از هدررفت انرژی جلوگیری کرده‌ایم.

حفاظت از منابع طبیعی کربن

از منابع طبیعی کربن مثل باتلاق‌ها باید حفاظت بیشتری داشته باشیم. به این علت که باتلاق‌ها می توانند کربن دی اکسید را جذب کنند و باعث کاهش کربن در هوا می‌شوند. پس این مورد می‌تواند از گرمایش جهانی جلوگیری کند. این کار با افزایش آب در باتلاق انجام پذیر است.

به دام انداختن دی اکسید کربن در زیر زمین

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از افزایش گرمایش جهانی، جذب دی اکسید کربن در زیر زمین یا تزریق آن به چاله‌های نفت است. دانشمندان بر این باورند که اگر این کار را انجام دهند، مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن را از جو کم کرده و باعث کاهش گلوبال وارمینگ می‌شوند. هرچند که انجام این کار نیازمند سرمایه گزافی است.

گرمایش زمین
تغیرات اقلیمی

تغییر انرژی‌های مصرفی

می‌توانیم برای برق خانه‌ها و شرکت‌ها از نیروهایی که انرژی خود را از باد و خورشید می‌گیرند و آن را به انرژی قابل مصرف تبدیل می‌کنند، استفاده کنیم و در کنار آن از پنجره‌های عایق بندی استفاده کنیم تا از اتلاف جلوگیری کرده باشیم. همان‌طور که بهینه‌سازی انرژی، ارزان‌ترین راه برای کاهش و انتشار گاز‌های مضر است.

جلوگیری از هدررفت آب

همان‌طوری که همه شنیده‌ایم، آب مایه حیات است. صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند آلودگی‌های کربنی را در زمین کم کند زیرا در همه جای دنیا برای پمپاژ آب، گرم شدن و تصفیه آن، انرژی زیادی مصرف می‌شود. شما می‌توانید زمانی که در حال مسواک زدن هستید، شیر آب را ببندید. مدت‌زمان استحمام را کوتاه‌تر کنید و بسیاری کارهای دیگر که می‌تواند از هدررفت آب جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

رکورد گرمترین روز زمین بعد از حدود 7 سال جابجا شد!

جلوگیری از ورود نور خورشید به زمین برای مقابله با گرمایش جهانی!

صرفه‌جویی در مصرف غذاها

طبق تحقیقات انجام شده، تقریبا ۱۰ درصد انرژی صرف تهیه، فراوری، بسته‌بندی و حمل‌ونقل غذا می‌شود؛ اما فقط حدود ۶۰ درصد از این غذاها مصرف می‌شوند و ۴۰ درصد دیگر بدون استفاده باقی‌مانده و دور ریخته می‌شوند. به همین خاطر زمانی که شما در حال تهیه غذا هستید، بهتر است که به اندازه نیاز غذا درست کنید تا از دور ریخت آن جلوگیری شود. همان‌طوری که می‌دانید درصد بسیاری از غذاهای ما با گوشت تهیه می‌شوند. برای تهیه گوشت نیز نیاز به پرورش و نگهداری چارپایان است و این کار انرژی زیادی مصرف می‌کند. به همین خاطر تا می‌توانید مصرف گوشت را کاهش دهید تا به عدم گرم شدن زمین کمک کرده باشید.

تغیرات اقلیمی

تاثیرات گرمایش جهانی بر بخش‌های مختلف جهان و اکوسیستم

تغییرات اقلیمی در مناطق مختلف جهان اثرات متفاوتی دارند. برخی از نقاط بیشتر از سایر بخش‌ها گرم خواهند شد، برخی بارندگی بیشتری خواهند داشت و برخی دیگر با خشکسالی بیشتری مواجه می‌شوند. درنتیجه اگر نتوانیم افزایش دما را در حد همین ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نگه داریم، اتفاقات زیر رخ خواهد داد:

  • بریتانیا و اروپا در برابر سیل ناشی از بارندگی شدید آسیب‌پذیر خواهند شد.
  • کشورهای خاورمیانه موج گرمای شدید را تجربه خواهند کرد و زمین‌های کشاورزی ممکن است به بیابان تبدیل شوند.
  • کشورهای جزیره‌ای در منطقه اقیانوس آرام ممکن است در زیر دریاها ناپدید شوند.
  • بسیاری از کشورهای آفریقایی احتمالاً از خشکسالی و کمبود مواد غذایی رنج خواهند برد.
  • استرالیا احتمالاً از گرما و خشکسالی شدید رنج می‌برد.

البته این‌ها فقط بخشی از فجایعی است که با گرمایش زمین رخ خواهند داد. برای مثال نباید به‌راحتی از کنار جنگ‌هایی که بر سر آب و غذا در همین منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد بگذریم.

گرمایش جهانی حتی بر روی حیوانات هم تاثیرات بحرانی گذاشته است. با تغییرات زیست محیطی و گرم شدن زمین، حیواناتی مثل خوک‌های دریایی در قطب زاد و ولد نمی‌کنند و این باعث خطر انقراض این گونه جانوری می‌شود.

به علت این که عقب نشینی یخ‌های بهاری زودتر از حد معمول اتفاق افتاده، تاثیر به سزایی در حیات وحش گذاشته است. از طرفی برخی گونه‌ها بخاطر گرمایش جهانی در خطر انقراض هستند؛ مانند مرجان‌ها که در طول 30 سال گذشته 90% کاهش جمعیت داشتند.

گلوبال وارمینگ تغییر ناگهانی و چشم‌گیری در قطب‌ها به ویژه قطب شمال ایجاد کرده است. این تغییرات غیر قابل بازگشت بوده و این افزایش دما باعث بروز اتفاق‌های وحشتناک در آینده خواهد شد. دمای آب، سطوح یخ سطح دریا را تحت شعاع قرار داده و براساس تحقیقات انجام شده، قطب شمال روند تندتری نسبت به سایر نقاط جهان در گرم شدن خواهد داشت.

تغیرات اقلیمی

به طور کلی، گرمایش جهانی تمام کره زمین را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و پیامدهای منفی زیادی برای آن خواهد داشت. تاثیرات بر انسان‌ها هم غیرچشم پوشی نیست. ممکن است طی خشکسالی‌های پیش آمده، انسان در تامین مواد غذایی به خطر بیفتد. همچنین باعث افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی و زخم‌ها و آلرژی‌های ناشی از گرما خواهد شد. در این بین، کودکان و افراد مسن بیشتر در خطر این بیماری‌ها قرار دارند.

انسان توانایی پذیرش شرایط جدید را دارد و می‌تواند خود را با هر شرایطی تطبیق دهد؛ اما این امر در مورد اکوسیستم صدق نمی‌کند. بنابراین موضوع اصلی که باید به آن دقت کرد این است که چطور باید از اکوسیستم در برابر این تغییرات آب و هوایی محافظت کرد.

برای پیگیری این موضوع، در سال 1988 توسط سازمان مترولوژیکال جهانی یک پنل بین دولتی (IPCC) تاسیس شد تا بتوانند موارد مربوط به تغییرات آب و هوایی کره زمین و راه‌های مقابله با گرمایش زمین را براساس اطلاعات به دست آمده بررسی کنند و راه‌حل بهتر را ارائه دهند.

هر 6 سال یک بار IPCC ارزیابی‌های خود را در قالب یک گزارش ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، اعضای این سازمان مقالات جالبی نیز در مورد اینکه گرمایش جهانی چیست آماده می‌کنند و به بررسی تاثیرات آن می‌پردازند.

سوالات متداول

گرمایش جهانی چیست ؟

به افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی ناشی از آن که به دلیل فعالیت‌های انسانی رخ می‌دهد، گرمایش جهانی می‌گویند.

راه‌های مقابله با گرمایش زمین یا گرمایش جهانی چیست ؟

جلوگیری از هدررفت آب، جلوگیری از اتلاف انرژی، حفاظت از منابع طبیعی کربن، به دام انداختن دی اکسید کربن در زیر زمین، تغییر انرژی‌های مصرفی و … از جمله راه‌کارهایی هستند که می‌توان از طریق آنها با گرمایش زمین مقابله کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد پدید گرمایش جهانی چیست ؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر