coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

چگونه اعتبار گواهینامه رانندگی را تمدید کنیم؟ ؛ دردسرهای عدم تمدید گواهینامه

تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی آنگونه که بسیاری از افراد تصور می‌کنند نیست و به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. اما عدم انجام آن دردسرهایی دارد که احتمالاً نمی‌توانید از تمدید آن سرپوشی کنید. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا به اهمیت تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی اشاره کرد و گفت که افراد باید برای تمدید گواهینامه‌شان اقدام کنند و اگر این کار انجام نشود، جریمه‌هایی برای راننده درنظر گرفته خواهد شد.

بسیاری از دارندگان گواهینامه رانندگی تصور می‌کنند که باید دوباره آزمون‌های رانندگی را از سرگذرانده تا گواهینامه‌شان تمدید شود. اما اینطور نیست و شرط اصلی تمدید گواهینامه فقط مراجعه به پزشک و انجام مجدد معاینات پزشکی است تا مشخص شود که در مدت 10 ساله اعتبار گواهینامه، فرد از لحاظ بینایی و غیره دچار مشکل نشده باشد.

مهم‌ترین موردی که در این معاینات باید سنجیده شود، معاینه چشم است. اگر چشمتان ضعیف باشد یا از مشکلاتی مانند پیری چشم، قوز قرنیه، تاری دید و غیره رنج می‌برید، می‌بایست یرای رانندگی مشکلات بینایی خود را حل و فصل کنید؛ چرا که کیفیت رانندگی و دوری از سوانح رانندگی، ارتباط مستقیمی به بینایی شما دارد و اگر هرکدام از مکشلات بینایی را داشته باشید، قطع به یقین جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازید.

رانندگانی که اعتبار گواهینامه رانندگی‌شان به اتمام رسیده، بدیهی‌ست که باید برای تمدید آن اقدام کنند. این کار می‌بایست انجام شود چرا که عدم انجام آن جریمه‌های نقدی و بیمه‌ای در پی دارد. به گفته سرهنگ احمد کرمی اسد، افراد به ازای هر 1 سال که برای تمدید گواهینامه اقدام نکنند، مبلغ 25 هزار تومان چریمه می‌شود. این مبلغ اگرچه بسیار کم است اما فرد در صورتی که بخواهد بدون گواهینامه، رانندگی کند و تصادفی رخ دهد، بیمه هیچگونه خسارتی به وی پرداخت نکرده و تمامی عواقب سوانح چه مالی و چه جانی برعهده وی می‌باشد. اما برای تمدید اعتبار گواهینامه باید چکار کرد؟

بیشتر بخوانید: قوانین جدید گواهینامه در سال 1403 ؛ سن گواهینامه تغییر کرد؟ [+ جزئیات]

شیوه تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی

سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، از اهمیت تمدید اعتبار گواهینامه گفت و بیان کرد: «بسیاری از رانندگان نمی‌دانند که اعتبار گواهینامه‌شان کی است و حتی به آن توجهی نداشته و برای تمدید آن اقدام نمی‌کنند. این مسئله می‌تواند مشکلاتی را بوجود آورده و حتی جریمه‌هایی نیز برای این افراد درنظر گرفته شده است.»

وی با بیان اینکه اعتبار گواهینامه‌های افراد متفاوت است؛ افزود:

«افرادی که از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل هستند؛ در ابتدا گواهینامه‌ای با اعتبار ۱۰ سال دریافت می‌کنند. برخی از رانندگان بر اساس شرایط جسمی خود و نظر کمیته پزشکی، گواهینامه‌های زیر ۱۰ سال مانند یک یا دوساله نیز دریافت می‌کنند.»

سرهنگ کرمی اسد ادامه داد: «زمانی که اعتبار گواهینامه در شرف پایان است؛ افراد می‌بایست به یکی از شعبات پلیس +10 مراجعه کرده و درخواست تمدید اعتبار گواهینامه کند. در این فرایند، فرد فقط بری معاینات پزشکی به پزشک ارجاع داده می‌شود و نه چیز دیگری.»

شیوه تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی

عدم تمدید گواهینامه جه مشکلاتی به همراه دارد؟

وی با بیان اینکه پلیس هیچ آزمون دیگری اعم از آئین‌نامه و شهری را مجدداً از متقاضیان تمدید گواهینامه نمی‌گیرد، گفت:

«عدم تمدید گواهینامه مشکلاتی را به وجود می‌آورد که شامل مشکلات جریمه‌ای و بیمه‌ای است. بر اساس متن آئین‌نامه، راننده باید 1 ماه پیش از اتمام اعتبار گواهینامه، برای تمدید آن اقدام کند و اگر فردی به هر دلیلی برای تمدید اعتبار گذرنامه‌اش اقدام نکند؛ به ازای هر سالی که دیرتر برای تمدید اعتبار گواهینامه اقدام کند، مبلغی به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.»

کرمی اسد در خصوص میلغ این جریمه بیان کرد: «مبلغ جریمه عدم تمدید گواهینامه 25 هزار تومان است که شاید خیلی بازدارنده نباشد؛ اما عدم تمدید آن تبعات دیگری نیز دارد.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا درباره تبعات عدم تمدید اعتبار گواهینامه رانندگی گفت:

«راننده‌ای که گواهینامه آن اعتبار ندارد؛ در صورت بروز هرگونه تصادفی، نمی‌تواند از بیمه‌ها خسارت دریافت کند. در قراردادهای برخی بیمه‌ها عنوان شده که بیمه از پرداخت خسارت به متقاضیانی که اعتبار گواهینامه آنها تمام شده باشد؛ خودداری می‌کند.»

وی ادامه داد: «وقتی افراد برای تمدید اعتبار گواهینامه اقدام نمی‌کنند؛ در واقع به پزشک نیز مراجعه نکرده‌اند؛ بنابراین اگر در تصادفات مشخص شود راننده ای که اعتبار گواهی نامه‌اش تمام شده، دچار مشکلات جسمی یا روحی نیز شده است؛ قطعا این مسائل مشکلات دیگری را برای راننده متخلف ایجاد می کند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص شیوه تمدید گواهینامه رانندگی و مشکلات عدم تمدید آن چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر