coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

معافیت های جدید خدمت سربازی ؛ 10 معافیت جدید خدمت وظیفه که باید بدانید

بسیاری از مشمولین هنوز نمی‌دانند که معافیت های جدید خدمت سربازی در سال 1403 ممکن است شامل آنان هم شود. در این مطلب با 10 معافیت جدید خدمت وظفه آشنا خواهید شد.

مدتی قبل رئیس سازمان وظیفه عمومی، ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص حقوق سربازان و شرایط خدمت سربازی، خبر از برخی معافیت های جدید خدمت سربازی و کسری‌های جدید در سال 1403 داد. می‌دانیم که معافیت‌های خدمت وظیفه ممکن است سالانه تغییراتی را داشته باشد که برخی مشمولین که پیش‌تر معافیتی شامل حالشان نمی‌شد، در لیست معافیت‌های مجاز قرار می‌گیرند.

روز پیش در خبری به افزیش کسری خدمت سربازی مشمولین متأهل و برخی معافیت‌های موقت و دائمی که پیش‌تر هم وجود داشتند پرداختیم. اما افراد بسیاری از معافیت‌های جدید بی‌خبراند و چون اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد ممکن است مشمول طرح این معافیت‌ها شده و از انجام خدمت سربازی معاف شوند. در ادامه مطلب به شرح 10 معافیت جدید وظیفه عمومی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: مشمولان خدمت سربازی در صورت معافیت غیر قانونی به 5 سال زندان محکوم می‌شوند

شرح معافیت های جدید خدمت سربازی

مدتی پیش سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی ضمن تشریح مشوق‌های قانونی برای سربازان در سال جاری، از برخی شرایط خدمت سربازی، کسری‌های خدمت و معافیت‌های سربازی خبر داد.

معافیت جدید فرزند فاقد شوهر

طبق ماده 44 مکرر قانون وظیفه عمومی، یک فرزند پسر که مادرش سرپست خانوار بوده و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شود. در قانون جدید مادر اگر بیش از 2 فرزند پسر داشته و به سن سربازی رسیده باشند، در صورتی که دو فرزند دیگر از شریط معافیت استفاده نکرده باشند، فرزند سوم می‌تواند از شرایط معافیت خدمت سربازی استفاده نماید. البته در صورتی که فرنزدان مشمول بیش از یک نفر باشند، مادر می‌تواند تعیین کند که کدامیک از فرزندانش از شرایط معافیت استفاده کند.

معافیت فرزند پسر خانوار که سه خواهر دارد

در این نوع معافیت، فرزند پسر باید تک پسر باشد (برادر نداشته باشد). حتی اگر وی برادری مفقودالاثر داشته و یا برادرش در زندان باشد، بازهم نمی‌تواند از شرط معافیت استفاده کند. همچنین فرزند پسر در صورتی که خواهرانش ازدواج کرده و یا مطلقه باشند، بازهم می‌تواند معافیت بگیرد.

شرح معافیت های جدید خدمت سربازی

معافیت تحصیلی خارج از کشور

براساس ماده ۳۱ قانون خدمت وظیفه عمومی، دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تأیید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیردولتی داخلی و خارجی مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و طلاب حوزه‌های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می‌رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می‌باشند.

تاکنون 3 مورد از 10 مورد معافیت جدید را توضیح دادیم. در ادامه 7 مورد دیگر را عنوان می‌کنیم.

معافیت عفو رهبری مربوط به بخشودگی سنی

این نوع معافیت با توجه مدرک تحصیلی و سن مشمول سربازی توسط رهبری تعیین و به 5 دسته تقسیم می‌شود:

  1. زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم (متولدین تا پایان سال 1354)
  2. لیسانس – کارشناسی (متولدین تا پایان سال 1354)
  3. فوق لیسانس – کارشناسی ارشد (متولدین تا پایان سال 1352)
  4. دکتری غیرپزشکی (متولدین تا پایان سال 1350)
  5. دکتری پزشکی و دامپزشکی (متولدین تا پایان سال 1344)

مشمولین بیش از 50 سال سن

اگر مشمول خدمت سربازی 50 سال و بیشتر سن داشته باشد، نیازی نیست درخوست معافیت دهد و مشروط بر اینکه شناسنامه عکسدار آنها تغییرات سنی نداشته باشد به منزله مشخص و روشن بودن بودن وضعیت نظام وظیفه است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص معافیت‌های جدید خدمت سربازی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خواهشن تکلیف متولدین سن بالا با دو بچه را روشن کنید.سن بالا سه بچه با دو بچه چه فرقی میکنه.کسی که سنش رفته بالا و از همه امکانات محروم است دیگه کارت پایان خدمت هیچ ارزشی نداره براش

    پاسخ