coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

قانون ساماندهی اجاره مسکن تأیید و برای اجرا ابلاغ شد

قانون ساماندهی اجاره مسکن پس از 20 روز از زمانی که به تصویب رسید، توسط رئیس جمهور تأیید و برای اجرا به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است.

رئیس جمهور پس از تصویب قانون ساماندهی اجاره مسکن که در تاریخ 10 اردیبهشت 1403 در صحن علنی مجلس بررسی و به سرانجام رسید این قانون را برای اجرا به نهادهای مربوطه ابلاغ کرد. حال پس از رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز بر این قانون تأکید و آخرین مراحل انجام آن را شرح داد. همچنین این قانون که در اصل 123 قانون اساسی قرار دارد، پس از تصویب مجلس به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است.

گفتنی‌ست که قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها بری اولین بار است که به صورت مدون تأیید و اجرایی می‌شود و تا پیش از مجلس یازدهم چنین قانون مشخصی وجود نداشت.

با افزایش نرخ اجاره‌بها و افسارگسیختگی صاحبان املاک و همچنین وجود دلال‌ها و سودجویان بازار مسکن، این بازار و اجاره ‌بها، عملاً وضعیت معیشتی مستأجران به خطر افتاده است و اگر قانونی برای افزایش نرخ اجاره وجود نداشته باشد، این وضعیت روزبه‌روز بدتر و صاحبان املاک خودکامه‌تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مراحل ثبت نام، مبلغ و شرایط دریافت وام ودیعه مسکن ؛ وام 300 میلیونی اجاره مختص چه افرادی است؟

قانون ساماندهی اجاره مسکن اجرا می‌شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلش شورای اسلامی بر تأیید قانون ساماندهی بازار مسکن توسط شوری نگهبان تأکید و اعلام کرد که این قانون برای اجرا ابلاغ شده و در مجلس یازدهم بالاخره به سرانجام رسیده است.

قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها مشتمل بر 4 تصمیم اصلی است که قرار است اتفاقات مهمی در آن افتد و بازار را به آرامیش برساند. در بخشی از این قانون به سقف مجاز اجاره‌بها در قراردادهای اجاره برای شهرها و استان‌هایی که نرخ تورم سالانه آنها بیش از 30 درصد است اشاره می‌کند.

در بخش دیگری از این قانون گفته شده که دریافت مالیات از زمین‌های بایر و بلااستفاده باید تعیین تکلیف شود. مورد دیگر به تغییر مسیر دریافت مالیات از خانه‌های خالی اشاره می‌کند که باید توسط شهرداری‌های هر شهر شناسایی و به وزارت راه و شهرسازی گزارش داده و پس از آن مورد به سازمان امور مالیاتی تحویل شود.

بخش دیگر قانون ساماندهی بازار مسکن که شاید مهمترین بخش این قانون باشد، موضوع ساماندهی بنگاه‌ها و مشاورین املاک و واسطه‌های ملکی است.

گفتنی‌ست که این قانون برای اجرا به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص اجرایی شدن قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها چیست؟ آیا این قانون می‌تواند بازار جهنمی مسکن را سروسامان دهد؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    من مستاجر این قانون واسه ماها نیست صرفا جهت دزدی بیشتره و خلاص شماها سر مشک رو گرفتین ته ش بازه.وقتی پول الکی چاپ میکنید به قول همتی تورم میشه این.ماهی ۱۰میگیرم ۷کرایه آخه این چیه؟؟؟

    پاسخ