coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

وزارت بهداشت: قلیان اکسیژن بکشید، مشکلی ندارد؛ ماده ای توهم زا که مجاز است!

وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان‌های معمولی طرح پاک‌دم را به کار بست. طرحی که به واسطه آن قلیان اکسیژن جایگزین تنباکو شده و خطرات جدیدی را به خصوص برای جوانان بوجود آورده است. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

شاید شما هم دیده باشید که در برخی کافه‌ها‌ی ایران قلیان‌های جدیدی وجود دارد که بالای آن به شکل بادکنک است و به جای تنباکو از گاز پر شده است. این نوع قلیان به قلیان اکسیژن شهره شده و در قالب طرح پاک‌دم وزارت ارشاد در حال گسترش است. خیال‌خامی است بگوییم که این نوع قلیان برای سالم‌سازی جوانان و دوری افراد از قلیان با تنباکو است، زیر این قلیان حاوی نیتروز اکسید است که به گاز خنده نیز شناخته می‌شود.

برای اینکه بهتر درک کنید، اینگونه مطلب را برایتان جا می‌اندازیم. افراد پس از هربار کشیدن قلیان به طرز عجیب و یا شاید هم جذاب و سرگرم‌کننده‌ای شروع به قهقهه می‌کنند. این نوع خنده اگرچه شادی‌آور است، اما از استشاق یک گاز توهم‌زا حاصل می‌شود که می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. در موارد زیادی مشاده شده که فرد پس از مصرف قلیان خنده دچار مسمومیت و بی هوشی شده است.

جالب است بدانید که طبق گفته وزارت بهداشت، طرح پاکدم 2 سال است که در 10 استان ایران درحال انجام است. اما چطور می‌شود که وزارت بهداشت حالا سهواً یا عامداً استفاده از این قلیان را رواج داده در حالی که در بسیاری از کشورها مانند هلند و بریتانیا استفاده از قلیان خنده را به علت عوارض و سوءمصرف آن و همچنین تأثیرات مخرب آن بر ذهن جوانان ممنوع اعلام کرده‌اند.

به‌روزرسانی خبر: تیم تحقیقاتی وزارت بهداشت، امروز در هفته ملی بدون دخانیات اظهار کردند که کشیدن قلیان اکسیژن مشکلی ندارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ماده مخدر زامبی چیست و با انسان چه می‌کند؟ [+ویدیو]

قلیان اکسیژن یا قلیان خنده توهم‌زا و ترسناک است

مدتی می‌شود که در بسیاری از کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها به جای قلیان‌های مرسوم که از مخدر تنباکو در آنها استفاده می‌شد، قلیان اکسیژن یا قلیان خنده جایگزین شده است. البته راستش را بخواهید به دلیل اینکه این قلیان احساس سرخوشی به فرد می‌دهد و مادامی که از استفاده می‌کنید، خنده را به لب شما تزئین می‌کند، ما نیز ترغیب شده‌ایم که حداقل یکبار آن را امتحان کنیم.

جمله بالا که مزاح بود، اما این را بدانید که درون این قلیان‌ها از گاز نیتزوز اکسید استفاده می‌شود که با ایجاد توهم شما را به خنده وا می‌دارد. بهتر است بدانید که این گاز خنده در بسیاری از کشورهای غربی به عنوان مخدر شناخته شده و استفاده از آن در کشورهایی مانند هلند و بریتانیا از سال 2023 ممنوع شده است. علت ممنوعیت آن نیز تأثیرات روان‌گردن اعلام شده است. همچنین این را هم بدانید که گاز نیتروز اکسید خاصیت مسکنی و بی حسی نیز دارد و برای کاهش درد زایمان در بیمارستان‌ها و همچنین در کلینیک‌های دندان‌پزشکی برای کاهش درد دندان استفاده می‌شود.

پلیس نیز اعلام کرده است که تاکنون هیچگونه ابلاغیه از وزارت کشور و وزارت بهداشت در ارتباط با قلیان های اکسیژن دریافت نکرده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که فعلاً قرار نیست برای کنترل استفاده بی‌رویه آن کاری انجام گیرد.

قلیان اکسیژن یا قلیان خنده توهم‌زا و ترسناک است

گار خنده اگرچه احساس سرخوشی و خنده و بی حسی را به فرد منتقل می‌کند اما عوارض‌هایی هم دارد که برخی از آنها خطرناک است. از جمله عوارض قلیان اکسیژن می‌توان به سردرد، اضطراب، پارانویا و غش اشاره کرد.

مسمومیت وحالت بیهوشی در مصرف‌کنندگان

تاکنون گزارش‌های بسیاری از ایجاد مسمومیت و حالت بیهوشی در افرادی که از قلیان خنده استفاده کرد‌ه‌اند مشاهده شده است. چنانچه پس از ایجاد این حالات فرد به مراکز درمانی مراجعه نکند، ممکن است عوارض بسیار حطرناکی را متحمل شود.

وزارت بهداشت استفاده از قلیان توهم‌زا اکسیژن را مجاز دانست

تیم تحقیقاتی وزرت بهداشت امروز در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات اعلام کردند که قلیان اکسیژن می‌تواند جایگزین کن‌خطرتری برای دیگر دخانیان باشد و استفاده از آن مشکلی ندارد. البته تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و ممکن است نتایج دیگری نیز بدست آید.

قلیان اکسیژن یا قلیان خنده توهم‌زا و ترسناک است

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در ناین نشست گفت:

«ما سیگار و قلیان داریم استفاده کنیم و هر آشغالی هم وارد این ها می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما مخاطبین عزیز تکراتو درخصوص قلیان اکسیژن و استفاده بی رویه از این گاز خنده چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر