coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

بهترین لپ تاپ های اپل 2024 ؛ راهنمای خرید مک بوک در بازار ایران

در این مطلب با بهترین لپ تاپ های اپل 2024 برای کاربردهای مختلف آشنا می‌شوید از جمله ارزان‌ترین، قدرتمندترین و بزرگ‌ترین مدل مک بوک های شرکت اپل.

پیدا کردن بهترین مک بوک نیاز به مطالعه و تحقیق زیادی دارد؛ چون تعداد مک بوک‌های خوب، به قدری نسبت به قبل بیشتر شده که انتخاب بهترین لپ تاپ های اپل 2024 را دشوار می‌کند. در عین حال، امکانات زیاد مک بوک‌ها، باعث افزایش محبوبیت این لپ تاپ‌های شرکت اپل شده است.

اولین سری از تراشه‌های M1 اپل در سال 2020 روانه بازار شدند که تغییر مهمی برای مک بوک محسوب می‌شدند. بعد از آن، در اواسط سال 2023 شاهد رونمایی از بهترین و جدیدترین تراشه‌های اپل، یعنی سری M3 بودیم. این تراشه‌های جدید، باعث ارتقای عملکرد و ماندگاری شارژ مک بوک‌های اپل شدند.

با توجه به این نکات، در ادامه مطلب با راهنمای خرید لپ تاپ اپل در سال 2024 با شما هستیم. پس اگر شما هم تصمیم به خرید یکی از بهترین لپ تاپ های اپل 2024 دارید، این راهنمای خرید تکراتو برای شماست.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بی دلیل نیست که امروزه، مک بوک‌های اپل تبدیل به مهم‌ترین ابزار کار بسیاری از افراد حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف شده‌اند. چون این لپتاپ‌های اپل به خصوص بهترین مک های 2024 امکانات و قدرت پردازش بسیار زیادی دارند و برخی از آنها جزء بهترین لپ تاپ های 2024 هستند.

بهترین لپ تاپ های اپل 2024
بهترین لپ تاپ های اپل 2024

حتی اگر به دنبال خرید گران‌ترین و جدیدترین لپ تاپ اپل نباشید، باز هم چند گزینه بسیار خوب و قوی در اختیار شما قرار دارند. به خصوص با توجه اینکه شرکت اپل اخیراً ارتقای خوبی در مک بوک ایر، مک بوک پروی 13 اینچی و مک بوک پروی 14 اینچی خودش ایجاد کرده است.

مک بوک‌ها و مک‌های شرکت اپل انواع، اندازه‌ها و قیمت‌های متنوعی دارند؛ در نتیجه چه به دنبال ارزان‌ترین مک بوک باشید و چه قصد خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ اپل را داشته باشید، قطعاً می‌توانید بین محصولات این شرکت، گزینه دلخواه‌تان را پیدا کنید.

شما همچنین می‌توانید لپ تاپ مورد نظر خود را از لیست بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2024 هم پیدا کنید. بررسی لیست بهترین لپ تاپ های ایسوس 2024، بهترین لپ تاپ های لنوو 2024، بهترین لپ تاپ های اچ پی 2024 و بهترین لپ تاپ های دل 2024 هم خالی از لطف نخواهد بود، چون به شما کمک می‌کند بررسی دقیق‌تری از لپ‌تاپ‌های 2024 داشته باشید. اما قبل از پرداختن به راهنمای خرید لپ تاپ اپل در سال 2024 نگاهی به مهم‌ترین معیارهای انتخاب و خرید لپ تاپ اپل داریم.

معیارهای انتخاب بهترین لپ تاپ های اپل 2024

معمولاً اولین معیار برای انتخاب و خرید لپ تاپ اپل ، انتخاب بین مدل‌های ایر و پروی این لپتاپ‌ها است. برای اکثر افرادی که به دنبال یک لپ تاپ معمولی جهت انجام کارهای ساده مثل کار با اپلیکیشن ساده آفیس هستند، مک بوک ایر کفایت می‌کند. همچنین، برای دانشجویان و دانش آموزانی که بودجه محدودتری دارند، خرید مک بوک ایر بیشتر توصیه می‌شود.

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

اما اگر به دنبال خرید یک لپتاپ قدرتمند برای انجام کارهای سنگین یا بهترین لپ تاپ گیمینگ اپل هستید، مک بوک پرو با داشتن تراشه‌های قدرتمند M3 پرو و مکس انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. سایر معیارهای انتخاب بهترین لپ تاپ‌های Apple 2024 عبارتند از:

  • قیمت: قیمت شروع مک بوک، 999 دلار است. با این بودجه، می‌توانید مک بوک ایر M1 را بخرید که سال 2020 روانه بازار شده بود. هنوز هم  شرکت اپل، این مدل را در کنار مک بوک ایر M2 می‌فروشد. مدل‌های حرفه‌ای‌تر مثل مک بوک پرو با تراشه M2 پرو، 1999 دلار یا بیشتر قیمت دارند.
  • اندازه و نمایشگر: اگر به دنبال مک بوکی هستید که در کلاس یا محیط کار از آن استفاده کنید، مک بوک ایر و مدل‌های 13 اینچی آن با توجه به وزن کمتر و طراحی باریک‌ترشان انتخاب بهتری هستند. اما اگر به دنبال یک سیستم حرفه‌ای‌تر هستید، مک بوک 16 اینچی امکان انجام همزمان چند کار را برای شما فراهم می‌کند و مک بوک پروی 14 اینچی هم نقطه تعادل بین قابلیت حمل و نمایشگر بزرگ است.
  • پردازنده: پردازنده یا همان سی‌پی‌یو، مغز اصلی لپ تاپ است. از سال 2020 به بعد، در مک بوک‌های اپل از پردازنده‌های خود این شرکت استفاده می‌شود. جدیدترین مدل‌های مک بوک ایر مجهز به پردازنده M2 هستند و مک بوک پرو هم به تازگی با تراشه جدید M3 آپدیت شده است. قطعاً جدیدترین مدل‌های پردازنده‌های اپل، قدرت پردازشی و سرعت بالاتری دارند.
  • گرافیک: پردازنده گرافیکی یا جی‌پی‌یو، همه کارهای مربوط به تصویر را انجام داده و می‌تواند باعث ارتقای سرعت بسیاری از عملیات مربوطه (از جمله قابلیت‌های هوش مصنوعی) شود. پردازنده‌های M1 و M2 اپل، دارای جی‌پی‌یوی ادغام شده هستند. هر چقدر تعداد هسته‌های جی‌پی‌یو بیشتر باشد، عملکرد و سرعت گرافیکی سیستم بیشتر است. مثلاً M3 مکس به کار رفته در بهترین لپ تاپ های Apple 2024 مجهز به جی‌پی‌یوی 30 یا 40 هسته‌ای و M3 مکس دارای جی‌پی‌یوی 14 یا 18 هسته‌ای است.
  • رم: حافظه موقت یا رم، محل ذخیره داده‌های مورد استفاده سیستم عامل است و نقش مهمی در سرعت سیستم دارد. ظرفیت رم مک بوک ایر از 8 گیگابایت شروع می‌شود و بهترین لپ تاپ های اپل 2024 مثل مک بوک پروی M3 مکس و پرو تا 128 گیگابایت رم دارند. با توجه به اینکه امکان ارتقای رم برای مدل‌های جدید مک بوک پس از خرید وجود ندارد، باید سیستمی را انتخاب کنید که حداکثر رم مورد نیاز شما را داشته باشد.
  • حافظه داخلی: مک بوک‌های اپل، مجهز به درایو حالت جامد یا SSD هستند. حجم SSD بهترین مک بوک های 2024 از 256 گیگابایت (برای مک بوک ایر) شروع شده و به 512 گیگابایت یا بیشتر (مک بوک پرو) هم می‌رسد. اگر نیاز به فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات از جمله عکس و ویدیو دارید، مدلی را انتخاب کنید که حداکثر حافظه مورد نیاز شما را داشته باشد.

با در نظر گرفتن این نکات، راهنمای خرید لپ تاپ Apple در سال 2024 را شروع می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت 2024

بهترین لپ تاپ ها برای کارهای گرافیکی 2024

MacBook Air M3 – بهترین مک بوک 2024 برای اکثر کاربران با سلیقه‌های مختلف

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

  • صفحه نمایش: 13.6 اینچ، رزولوشن 1664×2560 پیکسل
  • پردازنده مرکزی: Apple M3 (هشت هسته سی‌پی‌یو)
  • پردازنده گرافیکی: Apple M3 GPU (ده هسته جی‌پی‌یو)
  • رم: 8، 16 و 24 گیگابایت
  • حافظه ‌ذخیره‌سازی: 256 و 512 گیگابایت، 1 و 2 ترابایت
  • پورت‌ها: دو تاندربولت USB 4، مگ‌سیف، جک هدفون
  • ماندگاری شارژ: 15 ساعت و 13 دقیقه
  • وبکم: 1080 پیکسل
  • وزن: 1.2 کیلوگرم
  • نقاط قوت: ماندگاری شارژ عالی، عملکرد قدرتمند، نمایشگر رتینای روشن، کیبورد راحت، حافظه SSD پرسرعت
  • نقاط ضعف: تنوع پورت‌ها کم است، رنگ نمایشگر می‌توانست بهتر از این باشد

اولین لپ تاپی که در این راهنمای خرید مک بوک در بازار ایران به شما معرفی می‌کنیم، مک‌بوک ایر M3 است که برای اکثر کاربران با سلیقه‌ها و نیازهای مختلف، گزینه‌ای ایدئال خواهد بود. طراحی باریک و سبک آن در کنار عملکرد فوق‌العاده و عمر باتری بالا، این لپ تاپ اپل را به بهترین مک بوک ایر 2024 تبدیل کرده است. ممکن است ناچ نمایشگر در ابتدا کمی آزاردهنده باشد، اما به‌خاطر اینکه خیلی خوب با سیستم‌عامل یکپارچه شده، به مرور زمان به آن عادت می‌کنید و کمتر به چشم می‌آید.

این لپ تاپ اپل ۲۰۲۴ از تراشه M3 برخوردار شده که قدرت پردازشی آن برای اکثر کارهایی که طیف گسترده‌ای از کاربران انجام می‌دهند، کافی است. فرقی نمی‌کند که کاربر حرفه‌ای باشید یا اینکه بخواهید از مک بوک برای کارهای روزمره استفاده کنید،‌ چون مک بوک ایر M3 بدون هیچ مشکلی از پس اجرای برنامه‌های مختلف برمی‌آید و یکی از بهترین لپ تاپ های اپل 2024 به شمار می‌رود. فقط در نظر داشته باشید که اگر تمایلی به بستن برخی از برنامه‌ها یا تب‌ها ندارید و از دستگاه برای کارهای سنگین استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم کانفیگ رم 16 گیگابایتی را تهیه کنید.

مک بوک ایر 15 اینچ M3 یا مدل‌های مک بوک پرو 2024 برای تولیدکننده‌های محتوا مناسب‌تر هستند؛ اما با مک بوک ایر M3 هم می‌توانید برنامه‌های سبک‌تر برای ویرایش عکس و ویدیو را انجام دهید.

از دیگر ویژگی‌هایی که مک بوک ایر را در لیست راهنمای خرید بهترین لپ تاپ اپل 2024 قرار داده، نمایشگر روشن، سیستم چهار اسپیکر و یک وبکم 1080 پیکسل عالی است. به‌لطف این ویژگی‌ها در هر شرایط محیطی با روشنایی مختلف می‌توانید با مک بوک ایر M3 کار کنید و از کیفیت صدای بالا و تماشای محتوا لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های لمسی 2024

بهترین لپ تاپ برای نویسنده ها

MacBook Air (M2, 2022) – ارزانترین مک بوک

راهنمای خرید لپ تاپ اپل در سال 2024

  • صفحه نمایش: 13.6 اینچ، رزولوشن 1664×2560 پیکسل
  • پردازنده مرکزی: Apple M2 (هشت هسته سی‌پی‌یو)
  • پردازنده گرافیکی: Apple M2 ( هشت و ده هسته جی‌پی‌یو)
  • رم: 8 و 16 گیگابایت
  • حافظه ‌ذخیره‌سازی: 256 گیگابایت، 1 ترابایت
  • پورت‌ها: دو تاندربولت 4، میکروفون
  • ماندگاری شارژ: بیش از 14 ساعت
  • وبکم: 1080 پیکسل
  • وزن: 1.2 کیلوگرم
  • نقاط قوت: بازطراحی شیک، عملکرد خوب، نمایشگر روشن با کیفیت رنگ خوب، کیبورد راحت، ماندگاری شارژ بالا
  • نقاط ضعف: تنوع پورت‌ها کم است، سرعت حافظه SSD کمتر از مک بوک ایر M1 است

مک بوک ایر 2022 پس از سال‌ها، بیشترین ارتقاء را داشته؛ از جمله تراشه M2 و طراحی جدید. با وجود این طراحی که شبیه به مک بوک پرو است، نمایشگر بزرگ‌تر (13.6 اینچی به جای 13.3 اینچی)، تراشه M2 جدید و وبکم باکیفیت‌تر، این مک بوک می‌تواند در مجموع و با در نظر گرفتن همه ویژگی‌ها، یکی از بهترین لپ تاپ های اپل 2024 باشد.

قیمت این لپ تاپ در سایت خود اپل 1099 دلار است یعنی 100 دلار بیشتر از مدل قبلی که دارای پردازنده M1 بود اما در حال حاضر، بعضی از فروشگاه‌ها این مک بوک را با قیمت 899 دلار هم می‌فروشند.

مک بوک ایر هم از نظر طراحی شباهت بیشتری به مدل‌های پرو پیدا کرده و شامل رنگ‌های جدیدتری از جمله نقره‌ای و خاکستری فضایی، یک رنگ طلایی جدید و یک رویه تیره متفاوت (میدنایت) شده که شبیه به مک بوک‌های پلی کربنات اواسط دهه 2000 میلادی است.

در مجموع با توجه به ویژگی‌ها و امکانات این مدل، مک بوک ایر M2 برای بسیاری از کاربران بهترین لپ تاپ اپل 2024 خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ های گیمینگ ایسوس

بهترین لپ تاپ های گیمینگ لنوو

MacBook Air 15 (M3, 2024) – بهترین مک بوک 15 اینچ

بهترین مک های 2024

  • صفحه نمایش: 15.3 اینچ، رزولوشن 1864×2880 پیکسل
  • پردازنده مرکزی: Apple M3 (هشت هسته سی‌پی‌یو)
  • پردازنده گرافیکی: Apple M3 (ده هسته جی‌پی‌یو)
  • رم: 8، 16 و 24 گیگابایت
  • حافظه ‌ذخیره‌سازی: 256 و 512 گیگابایت، 1 و 2 ترابایت
  • پورت‌ها: دو تاندربولت USB 4، مگ‌سیف، جک هدفون
  • ماندگاری شارژ: 15 ساعت و 3 دقیقه
  • وبکم: 1080 پیکسل
  • وزن: 1.4 کیلوگرم
  • نقاط قوت: شاسی باریک و سبک،‌ نمایشگر رتینای روشن، بیش از 15 ساعت ماندگاری شارژ، عملکرد قدرتمند، قیمت مناسب به‌نسبت مشخصات
  • نقاط ضعف: تنوع پورت‌ها کم است، پویایی نمایشگر می‌توانست بیشتر باشد

اگر مک بوک ایر 13 اینچ M3 را دوست دارید، اما نمایشگر بزرگتر می‌خواهید، مک بوک ایر 15 اینچ M3 می‌تواند بهترین لپ تاپ اپل 2024 برای شما باشد. بزرگ بودن لپ تاپ، چند مزیت را به همراه دارد. برای مثال، صفحه‌نمایش بزرگتر باعث می‌شود مک بوک ایر 15 M3 گزینه بهتری برای کسانی باشد که با داده‌های زیاد کار می‌کنند و احتیاج دارند که حجم زیادی از محتوا و اطلاعات را در یک قالب بزرگتر ببینند. اندازه بزرگتر همچنین کمک می‌کند که مک بوک ایر 15 اینچ M3 عملکرد پایدارتری داشته باشد؛ چراکه از سیستم مدیریت حرارت بهتری بهره می‌برد. بنابراین، پردازش‌های سنگین مثل ویرایش عکس و ویدیو با سرعت و بهتر انجام می‌شوند.

مک بوک ایر 15 اینچ M3 از جدیدترین لپ تاپ اپل هم هست که با قیمت پایه 1299 دلار عرضه می‌شود و ارزش خرید بالایی دارد. در نظر داشته باشید که پیش از این، مک بوک های بزرگتر با قیمت 2500 دلار عرضه می‌شدند؛ اما حالا، اپل یک لپ تاپ 15 اینچی را با قیمت پایه 1299 دلار در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. البته، این قیمت هنوز هم بالاست؛ اما با توجه به استانداردهای اپل، می‌توان گفت که قیمت مناسبی دارد و یکی از بهترین لپ تاپ های اپل 2024 برای دانشجوها و استفاده‌ی عمومی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ ها برای وب گردی

بهترین لپ تاپ ها برای GTA V

MacBook Pro (14-inch, M3) – ارزانترین مک بوک پرو

راهنمای خرید لپ تاپ اپل در سال 2024

  • صفحه نمایش: 14.2 اینچ، رزولوشن 1964×3024 پیکسل
  • پردازنده مرکزی: Apple M3/M3 Pro/ M3 Max
  • پردازنده گرافیکی: Apple M3/M3 Pro/ M3 Max
  • رم: 16، 32، 64، 96 و 128 گیگابایت
  • حافظه ‌ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت، 1، 2، 4 و 8 ترابایت
  • پورت‌ها: HDMI،‌ اسلات کارت حافظه، دو درگاه تاندربولت 4، مگ‌سیف، جک هدفون
  • ماندگاری شارژ: 17 ساعت و 16 دقیقه
  • وبکم: 1080 پیکسل
  • وزن: 1.5 کیلوگرم
  • نقاط قوت: عملکرد کلی عالی، عملکرد گیمینگ خیلی خوب، طراحی زیبا، کیبورد راحت، کیفیت ساخت بالا
  • نقاط ضعف: فیس آیدی ندارد، ناچ بالای نمایشگر کمی آزاردهنده است

مک‌بوک پرو 14 اینچی M3 اپل که در اواخر سال 2023 عرضه شده نیز جزء جدیدترین لپ تاپ اپل به حساب می‌آید. این لپ تاپ اپل 2024 درواقع گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر برای علاقه‌مندان به مک بوک پرو است که معمولا قیمت بالاتری دارند.

مدل پایه مک بوک پرو 14 اینچ، با پردازنده M3 عرضه می‌شود که عملکرد مناسبی برای اکثر کاربران دارد. به غیر از پردازنده، ماندگاری و دوام باتری نیز ویژگی دیگری است که این مک بوک پرو را در لیست بهترین لپ تاپ های اپل 2024 قرار داده؛ این لپ تاپ با شارژدهی باتری 17 ساعت و 16 دقیقه، بهترین مک بوک پرو 2024 برای افرادی است که می‌خواهند در مسیرهای رفت‌وآمد و هر شرایطی، بدون نگرانی از بابت خالی شدن شارژ، از لپ تاپ خود استفاده کنند.

اگر کاربر حرفه‌ای، تولیدکننده محتوا یا گیمر هستید، احتمالا مدل‌های مدل‌های M3 Pro یا M3 Max برای شما مناسب‌تر هستند. اپل هنوز دستگاهی جدی برای رقابت با بهترین لپ تاپ های گیمینگ ندارد، اما می‌توان گفت مک بوک پرو با پردازنده‌های M3 Pro و M3 Max می‌توانند بهترین لپ تاپ گیمینگ اپل 2024 باشند.

بیشتر بخوانید:

بهترین لپ تاپ ها برای Need For Speed Heat

بهترین لپ تاپ ها برای FIFA 24

MacBook Pro (16-inch, M3 Max) – بهترین لپ تاپ اپل 2024 برای کارهای سنگین

بهترین لپ تاپ اپل 2024

  • صفحه نمایش: 16.2 اینچ، رزولوشن 1964×3024 پیکسل
  • پردازنده مرکزی: Apple M3 Pro/Apple M3 Max
  • پردازنده گرافیکی: Apple M3 Pro/Apple M3 Max
  • رم: 16، 32، 64 و 96 گیگابایت
  • حافظه ‌ذخیره‌سازی: 512 گیگابایت، 1، 2، 4 و 8 ترابایت
  • پورت‌ها: سه درگاه تاندربولت 4، اسلات کارت حافظه، جک هدفون، HDMI، مگ‌سیف
  • ماندگاری شارژ: 18 ساعت و 5 دقیقه
  • وزن: 2.1 کیلوگرم
  • نقاط قوت: عملکرد کلی و گیمینگ قدرتمند، ماندگاری شارژ عالی، کیفیت صدای بالا، طراحی زیبا
  • نقاط ضعف: قیمت بالا

مک بوک پرو 16 اینچ با پردازنده M3 Max قویترین مک بوک اپل به حساب می‌آید و بدیهی‌است که قیمت بسیار بالایی دارد. به همین‌ دلیل هم در بالای فهرست راهنمای خرید مک بوک در بازار ایران قرار نمی‌گیرد؛ چون بسیاری از افراد توانایی خرید آن را ندارند. قیمت لپ تاپ اپل 2024 مدل M3 Max از 3499 دلار شروع می‌شود. اگر کاربر حرفه‌ای هستید و مشکلی با قیمت بالای آن ندارید، مک بوک ایر 16 M3 Max بهترین لپ تاپ اپل 2024 برای شما خواهد بود.

طراحی این مک بوک تقریبا با مدل‌های 2021 و اوایل 2023 یکسان است، اما نمی‌توان ایرادی به یک طراحی موفق که جوابش را پس داده، وارد کرد. مک بوک پرو 16 اینچ نسبت به سایر مدل‌های این راهنمای خرید، تنوع پورت بهتری دارد. همچنین عمر باتری 18 ساعته برای لپ تاپی که سیستم پردازشی فوق‌العاده قدرتمندی دارد، تحسین‌برانگیز و شگفت‌آور است.

از دیگر ویژگی‌های این مک بوک پرو 2024 می‌توان به نمایشگر فوق‌العاده Super Retina XDR mini-LED، صفحه‌کلید بسیار راحت و سیستم صوتی عالی اشاره کرد.

برای کسانی که بهترین تجربه گیمینگ را می‌خواهند، یک لپ تاپ گیمینگ با GPU مجزا را توصیه می‌کنم؛ اما مک بوک پرو 16 اینچی بالاخره به حدی رسیده که نیازهای گیمرهای عادی را برآورده کند و می‌توان آن را بهترین لپ تاپ گیمینگ اپل 2024 معرفی کرد.

به طور کلی، مک بوک پرو 16 اینچی یکی از بهترین لپ تاپ های موجود در بازار به حساب می‌آید و تنها مانع واقعی برای خریدار، قیمت آن است.

سوالات پرتکرار

جدیدترین لپ تاپ اپل 2024 کدام مدل است؟

مک بوک پروی 14 اینچی (M3 Max) جدیدترین لپ تاپ اپل 2024 است.

بهترین لپ تاپ گیمینگ اپل 2024 کدام مدل است؟

مک بوک پروی 16 اینچی با جدیدترین تراشه اپل، بهترین لپ تاپ گیمینگ اپل 2024 است.

مک بوک پرو بهتر است یا مک بوک ایر؟

مهم‌ترین تفاوت بین مک بوک پرو و مک بوک ایر، قیمت و قدرت پردازشی است. اقتصادی‌ترین مک بوک پرو با تراشه M2 از اقتصادی‌ترین مک بوک ایر با تراشه M2 ارزان‌تر است. اما مدل پرو به دلیل داشتن قطعات و امکانات بهتر، قدرت پردازشی بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بهترین لپ تاپ های اپل 2024 چیست؟ شما خرید کدام مدل مک بوک را بیشتر توصیه می‌کنید؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    لپ تاپ های اپل به درد کارهای مهندسی ساختمان میخوره یا نه؟؟؟ هیچکس اینو جواب نمیده چرا!!!

    پاسخ