coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

معرفی انواع وام مسکن ؛ جزئیات مبلغ وام های مسکن به همراه نرخ سود

تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن در سالهای پیش در چندین هزار فقره پرداخت شده است. اما همه نمی‌دانند که چه تسهیلات مشکنی وجود دارد و چگونه باید آن را دریافت کنند. در ادامه به معرفی انواع وام مسکن در سال 1403 می‌پردازیم.

سقف وام مسکن هرساله با افزایش نرخ نورم و هزینه‌های جانبی ساخت مسکن مانند مصالح ساختمانی و غیره توسط دولت افزایش پیدا می‌کند. اگرچه تقریباً همه افراد می‌توانند برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک‌های عامل اللخصوص بانک مسکن مراجعه کنند، اما اکثریت افراد جامعه امتناع کرده و به طور کلی قید خانه‌دار شدن را می‌زنند. حال می‌پرسید چرا؟ جواب این سؤال را می‌توان به یک علت توضیف کرد؛ میزان اقساط ماهانه وام خانه و مسکن و همچنین نرخ سود تسهیلات مسکن به قدری بالاست که کمتر کسی از عهده پرداخت آن برمی‌آید. حال دیگر خرید اوراق و جعاله و غیره هم بماند.

فردی که قصد دریافت وام خرید خانه در سال 1403 دارد، در مجموع باید حدود 18 میلیون تومان به صورت ماهانه قسط پرداخت کند که یک رقم بسیار عجیب به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که مبلغ وام مسکن در بهترین حالت ممکن 1 میلیارد تومان است که آن هم فقط به برخی از افراد پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: قانون ساماندهی اجاره مسکن تأیید و برای اجرا ابلاغ شد

چند نوع وام مسکن وجود دارد؟

همانگونه که بالا گفتیم، سقف تسهیلات ساخت مسکن در سال 1403 با توحه به افزایش شدید قیمت مصالخ ساختمانی و هزینه‌های دیگر افزایش یافته است. اینکه چه وام‌هایی را می‌توان در سال جاری در حوزه مسکن دریافت کرد، باید بگوییم که درمجموع 4 نوع تسهیلات مسکن وجود دارد که به آنها می‌پردازیم.

وام ساخت مسکن فردی یا مجتمع‌سازی

مبلغ وام ساخت مسکن انفرادی برای هر شهر و منطقه متفاوت است. این افراد به خصوص در شهر تهران و مراکز استان‌ها در ساخت مسکن‌هایی که از فناوری‌های نوین در آنها استفاده شده است می‌توانند تا 950 میلیون تومان و سازندگان حرفه‌ای تا 1 میلیارد تومان وام مسکن دریافت کنند.

برای ساخت مسکن در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و برای یک سازنده عادی 800 میلیون تومان درنظر گرفته می‌شود و این مبلغ برای سازنده حرفه‌ای به 900 میلیون تومان هم می‌رسد.

برخی شهرها نیز وحود دارند که مبلغ وام مسکن برای افراد عادی 700 میلیون است و برای فرد حرفه‌ای 800 میلیون هم قابل دریافت است.

چند نوع وام مسکن وجود دارد؟

وام مسکن روستایی

این وام نیاز به معرفی ندارد؛ چرا که مشخص است افراد درخواست‌کننده آن قصد ساخت مسکن در روستا را دارند و دولت نیز این امکان را فراهم کرده است. البته دریافت آن برای شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت هم درنظر گرفته شده است. مبلغ وام مسکن روستایی 350 میلیون تومان با نرخ سود 5 درصد و مدت بازپرداخت 20 ساله است.

لازم به ذکر است که این وام نخست در سال پیش 200 میلیون تومان بود و با افزایش 150 میلیونی در سال 1403 به متقاضیان پرداخت می‌شود. خبر افزایش وام مسکن روستایی را مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی داد و هم‌اکنون به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وام نهضت ملی مسکن

این وام برای ساخت مسکن به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود. سقف وام نهضت ملی مسکن در شرایط عادی 550 میلیون تومان و این مبلغ در همه شهرها به صورت یکسان تعیین شده است. برای دریافت این وام می‌بایست شرایطی مانند حداقل 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر و استفاده نکردن از دیگر وام‌های مسکن و غیره را داشته باشید.

نرخ سود وام نهضت ملی مسکن در سال 1403 از 23 درصد به 18 درصد رسید. نکته عجیب و بسیار ناراحت‌کننده درخصوص این وام این است که فرد متقاضی 550 میلیون تومان وام می‌گیرد اما در اصل باید 3 میلیارد و 58 میلیون و 558 هزار تومان به دولت پرداخت کند. به روایتی فقط سود این وام مبلغ 2 میلیاردو 508 میلیون تومان است.

چند نوع وام مسکن وجود دارد؟

وام نوسازی بافت فرسوده

چهارمین نوع وام مسکن، وام نوسازی بافت فرسوده است. سقف این وام مانند نهضت ملی مسکن، 550 میلیون تومان است که از سه منبه به شکل زیر پرداخت می‌شود:

  1. دولت: سود این وام صفر درصد است
  2. منابع بدون سپرده بانکی: سود وام 23 درصد است
  3. اوراق ممتاز: سود وام 21.5 درصد است.

شرط اولیه دریافت وام بافت فرسوده این است که مالکان متقاضی وام باید حتماً بنایی در محدوده بافت فرسوده داشته باشند. این نکته اهمیت دارد که متقاضی فقط برای یک ملک و فقط یک فقره وام می‌تواند دریاف کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص وام‌هی مسکن در سال 1403 چیست؟ لطفاً نظرات خود را برای ما در بخش کامنت‌های ارسال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر