coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها ؛ زمان اعلام سقف اجاره‌بها اعلام شد

تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها موجب شد که مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. به زعم مجلس و البته به عقیده ما، همین حالا هم برای اجرای این قاتون دیر است.

پس از طرح فوریتی ساماندهی اجاره مسکن توسط رئیس جمهور فقید، این قانون 1 ماه پیش توسط رئیس مجلس ابلاغ و به مرحله اجرا رسید. تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها ممکن است عدم توجهی و مهم نبودن معیشت مردم را متوحه دولت بکند. نماینده مجلس دوازدهم نیز گفته است که حتماً به دولت برای تعیین سقف اجاره‌بها تذکر می‌دهیم.

قانون ساماندهی اجاره مسکن همانطور که از نامش پیداست، برای ساماندهی به اوضاع آشفته و هرکه هرچه دلش بخواهد اجاره واحدهای مسکونی و تجاری تعیین شده است. از سالهای پیش و همزمان با افزایش بی دلیل قیمت مسکن، صاحب‌خانه‌ها نیز به خودکامگی کامل رسیده و ملک خود را به قیمت‌های گزاف و چند برابر نرخ واقعی به فروش می‌رسانند. از طرفی دلالان و افراد سودجو نیز بر آتش این بازار آشفته دمیده و شعله‌های را سوزان‌تر کردند.

به‌روزرسانی خبر: در ادامه جدال نماینده مجلس و دولت، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت زمان اعلام نرخ اجاره‌بها را اعلام کرد. جزئیات را در ادامه نوشته بخوانید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع وام مسکن ؛ جزئیات مبلغ وام های مسکن به همراه نرخ سود

تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس دوازدهم ضمن انتقاد عدم تعیین سقف اجاره‌بها توسط دولت همزمان با فرا رسیدن فصل جابجایی بیان کرد:

«درباره تعیین نرخ اجاره‌بها براساس نرخ تورم اختیاراتی به شورای عالی مسکن داده‌است که با نظر استان‌ها و استانداری‌هاباید نرخ اجاره را تعیین کنند.»

وی افزود: «البته سقف گذاری و قیمت‌های دستوری معمولا به نتیجه نمی‌رسند مگر اینکه شرایط بازارهای موازی را هم مدیریت کنیم اما برای دوره کوتاه مدت و عبور از بحران سقف‌گذاری برای قیمت‌ها یک روش کنترل بازار است.»

تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها

عضو هیات رییسه مجلس دوازدهم گفت:

«باید توجه داشت که اعلام یک قیمت برای کل کشور و حتی یک استان جواب نمی‌دهد، برای مثال در استان تهران نمی‌توان برای تمام شهرهای این استان یک قیمت اعلام کرد چراکه تورم شهرهای کوچک در استان تهران کمتر از شهر تهران است و به همین دلیل در مجلس گذشته این اختیار به دولت و شورای عالی مسکن داده شد که با لحاظ نظر استان‌ها برای هر شهر و استانی یک سقف قیمتی برای اجاره‌بها مشخص کنند که عملا نرخ اجاره‌بها باید از نرخ تورم کمتر باشد.»

یوسفی افزود: «این قانون ابلاغ شده و دستور اجرای آن نیز داده شده و ما نیز پیگیر آن هستیم؛ طبق مصوبه مجلس، قانون ساماندهی اجاره مسکن وضع شده اما آئین‌نامه اجرایی آن باید توسط دولت نوشته شود.»

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر دولت احتمالاً این قانون در تابستان امسال برای مستأجران به اجرا نمی‌رسد، اظهار داشت:

«با توجه به اینکه پس از شهادت رییس جمهور و هیات همراه وی، مقام معظم رهبری فرمودند نباید خللی در خدمت‌رسانی به مردم به وجود بیاید، دولت همچنان در حال انجام امور اداره کشور است و حتما به دولت تذکر می‌دهیم که هرچه زودتر برای اجرای این قانون سقف قیمت اجاره‌بها را شهرهای مختلف اعلام کنند.»

تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها
تأخیر دولت در تعیین سقف اجاره‌ بها

هفته آینده نرخ اجاره‌بها تعیین می‌شود

امروز در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی مستقیماً اعلام کرد که سقف اجاره‌بها سال 1403 به تفکیک هر استان هفته آینده تعیین خواهد شد. وی اعلام کرد که نرخ اجاره‌بها به همه استان‌ها ارسال شده به غیر از 2،3 استان که آنها هم به زودی تعیین خواهد شد.

بذرپاش افزود:

«این برای اولین بار است که دولت به موضوع اجاره‌بها داخل شده و برای این مورد سخت‌گیری شدیدی در دستور کار است. ضمناً قانون ساماندهی اجاره مسکن برای اولین بار است که در د.لت سیزدهم وضع شده و طرح بسیار خوب و درستی ست.»

وزیر راه وشهرسازی مستقیماً به مشاورین املاک و صاحب‌خانه‌ها هشدار داد که نباید ملکی را بیشتر از تعرفه مجاز به مستأجرین اجاره دهند. جزئیات بیشتر صحبت‌های بذرپاش را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید:

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص عدم تعیین سقف اجاره‌بها توسط دولت چیست؟ آیا دولت نمی‌خواهد بازار اجاره مسکن روی آرامش به خود بگیرد؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر