coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

فرانسه پیشتاز در سرمایه‌گذاری استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد در اروپا است

هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد، به داستان فناوری سال 2024 تبدیل شده است. OpenAI با خدمات محبوب و پرطرفدار مانند ChatGPT و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری، تا کنون بخش بزرگی از توجه و سرمایه را به خود اختصاص داده است. اما بر اساس گزارشی جدید از شرکت سرمایه‌گذاری Accel و تحلیل‌گران Dealroom، در اروپا موجی از استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد در حال ظهور هستند.اروپا و اسرائیل به طور معمول حدود 45 درصد از سرمایه‌گذاری‌های سالانه را تشکیل می‌دهند، اما وقتی به حوزه خاص هوش مصنوعی می‌رسیم، این نسبت به کمتر از نصف کاهش می‌یابد و برای هوش مصنوعی مولد حتی کمتر.

این می‌تواند نشانه‌ای از عقب‌ماندگی اروپا و اسرائیل در این بازار باشد. یا به صورت خوش‌بینانه، می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد تحولات جالبی در این منطقه خواهیم بود.

راهنمای خرید تکراتو


بیشتر بخوانید:


لندن پیشتاز در تعداد استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد

سرمایه‌گذاران به دنبال استارتاپ‌هایی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به یک پدیده بزرگ و موفقیت‌آمیز را دارند و بتوانند با قیمتی مناسب و کمتر از قیمت‌های موجود در بازار آمریکا، سرمایه‌گذاری کنن. هری نلیس، شریک Accel، می‌گوید یکی از دلایل تهیه این گزارش، تلاش شرکت او برای ارزیابی استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد در سراسر این منطقه بود. در اینجا نتایجی که آن‌ها به دست آوردند را مشاهده می‌کنید:

از میان 221 استارتاپی که Dealroom و Accel تحلیل کرده‌اند، حدود 27 درصد یا تقریباً یک‌سوم در لندن تأسیس شده‌اند. تل‌آویو در رتبه دوم با 13 درصد؛ برلین 12 درصد و آمستردام 5 درصد قرار دارند. جالب اینکه پاریس، که همه درباره آن به عنوان مرکز توسعه هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، در میانه این رتبه‌بندی با 10 درصد قرار گرفته است.

استارتاپ‌های فرانسوی در جذب سرمایه پیشتاز هستند

استارتاپ‌های فرانسوی که خود را در زمینه هوش مصنوعی مولد معرفی می‌کنند، تاکنون 2.29 میلیارد دلار جذب سرمایه کرده‌اند که بیشتر از هر کشور دیگری در اروپا و بیشتر از اسرائیل است. دورهای اخیر شامل 640 میلیون دلار سرمایه‌گذاری Mistral AI در اوایل این ماه و 220 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ابتدایی “H” در چند هفته پیش بوده است. همچنین، شرکت Poolside که مقر خود را از آمریکا به پاریس منتقل کرده، در حال جمع‌آوری یک دور سرمایه‌گذاری سنگین است.

فعالیت‌های قابل توجه دیگر در پاریس شامل Hugging Face، منبع باز مدل‌های یادگیری ماشین، که در آگوست 2023، 235 میلیون دلار جذب کرد، و سازمان تحقیقاتی Kyutai که با صدها میلیون یورو برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی منبع باز تجهیز شده است، می‌شود.

استارتاپ‌های فرانسوی در جذب سرمایه پیشتاز هستند

چرا برخی مناطق بهتر عمل می‌کنند؟

به طور کلی، 2.29 میلیارد دلار فرانسه تقریباً برابر با مجموع سه کشور بعدی است. بریتانیا 1.15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد داشته است (شرکت‌های بزرگی مانند Stability AI، Synthesia و PolyAI در این منطقه فعال هستند)؛ اسرائیل 1.04 میلیارد دلار جذب کرده (استارتاپ‌هایی مانند AI21 و Run:ai که اخیراً توسط Nvidia خریداری شده است) و آلمان 636 میلیون دلار جمع‌آوری کرده که بخش عمده‌ای از آن مربوط به 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری Aleph Alpha در سال گذشته است.

در کشورهای دیگر منطقه، سرمایه‌گذاری‌ها به کمتر از 160 میلیون دلار می‌رسد و در برخی موارد حتی کمتر.

نلیس معتقد است که این اعداد نشان‌دهنده مکانی هستند که موسسات آموزشی قوی‌تری قرار دارند و تعداد زیادی از استعدادهای فنی را تولید می‌کنند، همچنین شرکت‌های بزرگ فناوری که برای جذب این استعدادها عملیات خود را گسترش می‌دهند.

کارخانه‌های موسس ؛ شرکت‌های بزرگ فناوری

در حالی که استارتاپ‌ها ممکن است محلی برای توسعه هوش مصنوعی به نظر برسند، شرکت‌های بزرگ فناوری نقش عمده‌ای در تأمین منابع بازی می‌کنند. حدود 25 درصد از استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد، موسسینی دارند که قبلاً در شرکت‌های Alphabet (DeepMind یا Google)، Apple، Amazon، Meta یا Microsoft (گروه MAAMA) کار کرده‌اند.

در میان 10 استارتاپ برتر، 60 درصد از موسسان از یکی از شرکت‌های MAAMA می‌آیند. در واقع، Google به عنوان یک منبع موسس برجسته‌تر از برخی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان شناخته می‌شود.

کارخانه‌های موسس ؛ شرکت‌های بزرگ فناوری

بیشتر بخوانید: 

منبع: techcrunch

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر