coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

افزایش 56 درصدی ریسک سکته مغزی در افراد تنها و گوشه گیر

نتایج یک مطالعه‌ جدید نشان‌دهنده افزایش 56 درصدی ریسک سکته مغزی در افراد تنها و گوشه گیر است. حال سؤال اینجاست که این مسئله در همه سنین نمود دارد؟ در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

دانشمندان دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا به این باور رسیدند که خطر سکته مغزی در افراد منزوی بسیار بیشتر از افرادی است که همواره دیگران را در کنار خود دارند. به طور دقیق‌تر و براساس آمار، افزایش 56 درصدی ریسک سکته مغزی در افراد تنها و گوشه گیر مهر تأییدی بر این نظریه مهم است.

در نتایج تحقیقات بدست آمده، افراد بالای 50 سالی که به صورت مداوم تنها هستند، نسبت به دیگر افراد بیشتر به بیماری‌های مغزی دچار می‌شوند. یکی از شایع‌ترن این بیماری‌ها، سکته مغزی است که در اکثریت درصد موارد منجربه فوت فرد می‌شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص سکته مغزی در ثانیه‌های ابتدایی با هوش مصنوعی؛ فناوری جدید در خدمت سلامت

افزایش 56 درصدی ریسک سکته مغزی در افراد تنها و گوشه گیر

پژوهشگران دانشگاه هاروارد برای اثبات این نظریه به سراغ 12 هزار سالمند بلای 50 سال رفته و در مدت زمان 4 سال، هر 2 سال یکبار میزان تنهایی این افراد را بررسی کردند. پس از بررسی مشخص شد افرادی که تنها هستند نسبت به دیگر افراد 25 درصد بیشتر احتمال سکته مغزی داشتند.

در بررسی دوم، میزان خطرات ناشی از تنهایی مداوم افراد مورد بررسی قرار گرفت. طبق این مطالعه، افرادی که مداوم تنها هستند، احتمال بروز سکته مغزی در آنها بیش از 56 درصد از افراد دیگر بالاتر است.

یکی از اعضای تیم تحقیق دانشگاه هاروارد به نام «ینی سو» که در بخش علوم اجتماعی و رفتاری این دانشگه فعالیت دارد می‌گوید: «تنهایی در زمانه کنونی بیش از هر زمان دیگری در بهداشت عمومی مهم و مؤثر است و نتایج تحقیقات ما مشخص می‌کند که چرا چنین است.»

افزایش 56 درصدی ریسک سکته مغزی در افراد تنها و گوشه گیر

وی افزود:

«یافته‌های ما نشان داد که تنهایی به ویژه هنگامی که به طور مزمن تجربه شود، ممکن است نقش مهمی در بروز سکته مغزی داشته باشد؛ که در حال حاضر یکی از علل اصلی ناتوانی طولانی‌مدت و مرگ و میر در سراسر جهان است.»

نکته مهم دیگر این است، افرادی که به طور مداوم در مراحل این تحقیق تنها نیستند، نشانه‌های واضحی از بروز سکته مغزی در آنها وجود نداشت.

ینی سو می‌گوید: «ارزیابی‌های مکرر وضعیت تنهایی افراد ممکن است به شناسایی افرادی که بطور مزمن تنها هستند و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای سکته هستند، کمک کند. اگر ما نتوانیم احساس تنهایی آنها را در مقیاس کوچک و کلان برطرف کنیم، ممکن است با پیامدهای سنگین این مشکل برای سلامتی روبرو شویم.»

این دانشمند اضافه کرد:

«در این بررسی‌ها، باید بطور خاص مسأله «تنهایی» هدف گرفته شود که یک ادراک ذهنی است و نباید آن را با «انزوای اجتماعی» ترکیب کرد.»

تنهایی مسئله‌ای است که میلیون‌ها نفر را در سراسر اروپا تحت تأثیر قرار داده است. در نظرسنجی که در سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شد، بطور متوسط حدود ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که «بیشتر اوقات یا همیشه» احساس تنهایی می‌کنند.

تنهایی فقط منجر به افزایش خطر سکته مغزی نمی‌شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، انزوای اجتماعی با حدود ۵۰ درصد افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و ۲۹ درصد افزایش خطر بیماری‌های قلبی همراه است.

از نظر روانشناختی نیز تنهایی با نرخ بالاتر افسردگی، اضطراب و خودکشی همراه است.

افزایش 56 درصدی ریسک سکته مغزی در افراد تنها و گوشه گیر

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص نتایج این تحقیق چیست؟ آیا تاکنون متوجه رفتارهای غیرطبیعی از افراد تنها در نزدیکی خود مشاهده کرده‌اید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر