coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

هشدار؛ پشه‌های آدمکش در راه تهران

طی چند وقت اخیر مراجع مختلفی در خصوص شیوع بیماری تب دانگی هشدار داده اند.همانطور که می‌دانید عامل این بیماری پشه ای به نام آئدس است که در طلوع و غروب خورشید خون‌خواری می‌کند.اکنون عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران با گسترش آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران به شهروندان تهرانی درباره‌ی ورود پشه‌های آدمکش هشدار داده است.

طبق اعلام آرتمیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی،با گسترش آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران، امکان اینکه این پشه همراه مسافران به تهران بیاید، افزایش یافته است.همین موضوع باعث شد که یکی از اعضای هیئت علمی انستیتو پاستور ایران به شهروندان هشدار بدهد.


بیشتر بخوانید:

بر اساس گزارش های منتشر شده،این بیماری در کشور‌های جهان از جمله پاکستان، امارات، اندونزی، بنگلادش، هندوستان، تایلند و سنگاپور و در کشور‌های آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هم رؤیت شده است. تب دنگی به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس هم رسیده اما در این رابطه گزارش و آماری به سازمان بهداشت جهانی ارائه نشده است.

رمضانی درباره‌ی انواع پشه‌های آدمکش توضیح داد:«خانواده پشه‌های آئدس انواع گوناگونی دارند؛ اما دو گونه «آئدس آلبوپیکتوس» و «آئدس اجیبتی» مسئول انتقال ویروس‌های خانواده فلاوی ویرید هستند. این پشه ابتدا در استان‌های جنوبی ایران و حالا در شهر‌های شمالی ایران هم دیده شده است.نوع آلبوپیکتوس پشه آئدس در حال حاضر به‌دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی مقاوم شده و توانسته خود را با آب‌وهوای معتدل هم وفق دهد.»

او ادامه داد:«این پشه سال‌هاست که در هرمزگان وجود داشته و در پایش‌ها دیده شده است. با‌این‌حال امسال به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، سرعت گسترش آن بیشتر شده است و از مناطقی که پوشش گیاهی انبوهی ندارند به گیلان و مازندران با پوشش گیاهی انبوه رسیده و امکان تکثیر آن در این مناطق بیشتر است. از طرفی این امکان وجود دارد که لارو این پشه همراه مسافران به تهران برسد که در آن صورت میزان اپیدمی افزایش می‌یابد.»

با توجه به مناسبت های اخیر و افزایش تعداد مسافران رمضانی از شهروندان خواسته نسبت به پشه‌های آدمکش هوشیار تر باشند.او توضیح داد:«این پشه ممکن است همراه وسایل و چمدان مسافران منتقل شود و کم‌کم شرایط مساعدی برای تکثیر پیدا کنند مانند زیر گلدان و تایر ماشین‌ها و آب‌های راکد.این پشه به‌شدت مقاوم ممکن است حتی این پشه به سمپاشی هم مقاومت نشان دهد؛ بنابراین بهترین راه مبارزه با آن پاک‌سازی است.»

طبق اعلام متخصص بیماری‌های عفونی،این پشه بیش از پشه‌های دیگر خون‌خواری می‌کند و گاهی ممکن است این خون‌خواری به پنج بار برسد. از سوی دیگر بیشتر پشه‌ها در شب خون‌خواری انجام می‌دهند؛ اما این پشه بیشتر در طلوع و غروب خورشید خون‌خواری می‌کند؛ زمان‌هایی که ممکن است بسیاری از مردم بیرون باشند. رفتار این پشه در انتخاب زمان خون‌خواری را غالبا شاعرانه تلقی می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد:«۸۰درصد افراد که در معرض نیش پشه آئدس آلوده قرار می‌گیرند، ممکن است علائمی نداشته باشند، اما ۲۰درصد باقی مانده پس از هفت روز ممکن است عوارض دردناکی را بروز دهند.مشکل ۵درصد از این ۲۰درصد که بیمار شدند، این است که پس از قطع شدن تب، وارد فاز بحرانی می‌شوند، سپس فرد دچار شوک می‌شود. پاهایش سرد می‌شود. مایعات از رگ‌های بدنش خارج شده و وارد فضا‌های داخلی بدن می‌شود. گفته می‌شود، این آب معمولا در شکم و ریه جمع می‌شود. سپس این رویه تمام بدن را دچار مشکل می‌کند و اگر به‌موقع سرم‌های مخصوص و مایعات‌درمانی انجام نشود، بیماری فرد تشدید می‌شود.»

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا اورژانس‌های ایران آماده برای مقابله با این بیماری هستند یا نه،توضیح داد:«این بیماری سیر بالینی دارد که باید طی کند. ما آمادگی درمان این بیماری را داریم؛ اما باید در مساله مایع‌درمانی حواسمان باشد پس از طی کردن دوره مخصوص، مایع‌درمانی باید کاهش پیدا کند؛ چراکه در صورت ادامه به نوع دیگری به بدن بیمار آسیب وارد می‌کند.»

بر اساس اعلام عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران ما هنوز به طغیان اپیدمی نرسیده‌ایم،رمضانی گفت«در حال حاضر واکسن‌های محدودی برای بیمارانی که بیش از دوبار تب دنگی گرفته‌اند، وجود دارد؛ به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان، اما اینکه این واکسن در دسترس عمومی باشد، این‌طور نیست. از سوی دیگر به دلیل اینکه این پشه پیش از تغییرات اقلیمی خود را تطبیق نداده بود، خطری جدی به شمار نمی‌رفت، بنابراین درمانی برای آن پیشنهاد نشده است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:«مهم‌ترین نحوه برخورد با این بیماری پاک‌سازی است؛ چراکه در صورت تخم‌گذاری یک آئدس در آب راکد، ممکن است صد‌ها پشه تولید شوند.لباس‌های سپید پوشیده و محل زندگی و حیاط خانه تمیز نگهداری شود.»

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر