coinex
otetmarket
propification.com

 تماس با بیسفنول A (پلاستیک‌های رایج) در دوران جنینی احتمال اوتیسم در پسران را افزایش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای بیسفنول A (BPA) که در پلاستیک‌های رایج مانند بطری‌های آب و بسته‌بندی‌ها یافت می‌شود و به راحتی به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نفوذ می‌کند، با اوتیسم در پسران ارتباط دارد. این مطالعه همچنین مکانیسم بیولوژیکی که این ارتباط را توضیح می‌دهد شناسایی کرده است.

خطرات بیسفنول A که یک ماده شیمیایی صنعتی است و در تولید پلاستیک‌ها استفاده می‌شود، به خوبی مستند شده‌اند. بیسفنول A به راحتی از پلاستیک‌ها به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نفوذ می‌کند و مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این ماده به علت شباهت ساختاری و عملکردی با هورمون استروژن، می‌تواند فرآیندهای بدنی مانند رشد، تعمیر سلول‌ها، توسعه جنین، سطح انرژی و تولید مثل را مختل کند.

این ماده همچنین با اختلالات عصبی-رشدی مانند ADHD و اوتیسم که به عنوان اختلال طیف اوتیسم (ASD) نیز شناخته می‌شود، مرتبط است. در یک مطالعه جدید، پژوهشگران از موسسه فلوری برای علوم عصبی و سلامت روان در ملبورن، استرالیا، ارتباط ممکن بین اوتیسم و قرار گرفتن در معرض بیسفنول A در دوران جنینی را یافته‌اند.


بیشتر بخوانید:


یافته‌های اخیر درباره‌ی اوتیسم در پسران

پروفسور آن-لوئیس پنسونبی، رئیس گروه تحقیقاتی نورواپیدمیولوژی موسسه فلوری و همکار این تحقیق دکتر واح چین بون، اظهار داشته‌اند که «قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی پلاستیکی در دوران بارداری، در برخی مطالعات با ابتلا به اوتیسم در فرزندان مرتبط شده است. کار ما اهمیت دارد زیرا یکی از مکانیسم‌های بیولوژیکی که احتمالاً در این ارتباط دخیل هستند را نشان می‌دهد.»

Boys are more likely to be diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) than girls areDepositphotos
اوتیسم در پسران رایج‌تر از دختران است. پسران بیشتر از دختران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) تشخیص داده می شوند

ASD یک شرایط نورواپیدمیولوژیکی است که بر نحوه تعامل افراد با دیگران، ارتباط برقرار کردن، یادگیری و رفتار اثر می‌گذارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حدود یک نفر از هر 100 کودک در جهان به ASD مبتلا هستند. آمارهای منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در سال جاری نشان دادند که حدود یک نفر از هر 36 کودک آمریکایی به این شرایط مبتلا هستند که تقریباً در پسران نسبت به دختران چهار برابر بیشتر است.

مکانیسم بیولوژیکی

در این مطالعه پژوهشگران بر روی آنزیم آروماتاز تمرکز کردند که نورواندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه) را به نورواستروژن‌ها (هورمون‌های جنسی زنانه) تبدیل می‌کند. در دوران جنینی، بیان آروماتاز در مغز نوزادان پسر بالاست. مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض بیسفنول‌ها می‌تواند عملکرد این آنزیم را مختل کند.

پروفسور پنسونبی می‌گوید: «بیسفنول A می‌تواند به چندین روش رشد مغز جنین مرد را مختل کند، از جمله خاموش کردن آنزیم کلیدی آروماتاز که هورمون‌های عصبی را کنترل می‌کند و در رشد مغز جنین مرد بسیار مهم است. این به نظر می‌رسد بخشی از معمای اوتیسم باشد.»

آنزیم آروماتاز ​​که آندروژن را در مغز به استروژن تبدیل می کند.
آنزیم آروماتاز ​​که آندروژن را در مغز به استروژن تبدیل می کند.

نتایج تحقیقات درباره‌ی نقش بیسفنول A و اختلال اوتیسم در پسران

برای بررسی تعامل بین بیسفنول A در دوران پیش از تولد، عملکرد آروماتاز و جنسیت در رابطه با علائم و تشخیص اوتیسم، پژوهشگران داده‌های دو گروه بزرگ را تجزیه و تحلیل کردند: مطالعه نوزادان باروان (BIS) در استرالیا و مطالعه مرکز کودکان کلمبیا برای سلامت محیط زیست – مادران و نوزادان (CCCEH-MN) در آمریکا.

آن‌ها دریافتند که ارتباط بین حضور بیسفنول A و اوتیسم به ویژه در یک پنجم بالای پسرانی که به خواص مختل‌کننده سیستم غددی این ماده حساسیت بیشتری دارند، مشاهده شد.

اوتیسم در پسران با قرار گرفتن در معرض پلاستیک رایج مانند بطری آب در رحم مرتبط است

پروفسور ایان رائه از دانشگاه ملبورن درباره این نتایج گفت: «آنچه که واقعاً جدید است، این است که پژوهشگران توانستند اثرات بیسفنول A را به یک مسیر بیولوژیکی مهم در توسعه مغز نسبت دهند. به عبارت دیگر، بیسفنول A مانند یک هورمون ناساز به جای هورمون طبیعی عمل می‌کند که معمولاً در این مسیر دخیل است.»

این یافته‌ها نشان می‌دهند که تماس با بیسفنول A در دوران جنینی ممکن است یکی از عوامل مرتبط با افزایش وقوع اوتیسم باشد که نیازمند توجه بیشتر برای کاهش خطرات بهداشتی مرتبط با این ماده شیمیایی است.

بیشتر بخوانید:

منبع: newatlas

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر