coinex
otetmarket
propification.com

ورود سازمان بازرسی به اعطای وام پیش ثبت نام خودرو

برخی بانکها برای افتتاح حساب وکالتی متقاضیان خودرو اقدام به اعطای وام پیش ثبت نام خودرو کردند؛ بی خبر آنکه این کار ممکن است عواقبی برای آنها داشته باشد. حال سازمان بازرسی به این موضوع ورود پیدا کرده است. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

از روز یکشنبه، 21 مرداد 1403 افتتاح حساب وکالتی برای متقاضیان عادی شرکت در طرح فروش ایران خودرو مهیا شد. افتتاح حساب وکالتی اصلی‌ترین پبش‌نیاز خرید خودرو از ایران خودرو در این طرح جدید است که به واسطه آن باید 230 میلیون تومان در یکی از بانکهای عامل مسدود شود.

مبلغ 230 میلیون تومان عدد بزرگی است و خیلی از متقاضیان چنین موجودی در حساب بانکی خود ندارند. از این جهت برخی بانکها به جهت سهولت در افتتاح حساب وکالتی، پیشنهاد اعطای وام پیش ثبت نام خودرو را دادند. اول 3 بانک شامل بانک مهر ایران – 80 میلیون تومان، بانک صادرات – 100 میلیون تومان و بانک ملت – 130 میلیون تومان امکان دریافت وام را فراهم کردند و پس از آنها برخی بانکهای دیگر نیز مانند بانک سرمایه، سینا و غیره به جمع آنان پیوستند.

این رقابت به حدی رسید که اکثریت بانکها تسهیلات یا اعتبار برای خرید خودرو درنظر می‌گرفتند. حال سازمان بازرسی به اعطای وام پیش ثبت نام خودرو ورود کرده و به بانکها اولتیماتوم داده است که این کار عواقبی خواهد داشت. جزئیات بیشتر در ادامه مطلب.


بیشتر بخوانید:


ورود سازمان بازرسی به اعطای وام پیش ثبت نام خودرو

با شدت گرفتن رقابت و اعطای تسهیلات ثبت نام خودرو، جعفرحسینی، بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور، نامه‌ای به بانکهای عامل ارسال و در آن در به عواقب این کار اشاره کرده و به اولویت پرداخت تسهیلات تکلیفی تأکید ورزید.

در قسمتی از این نامه که برای مدیران عامل بانکها ارسال شده، گفته می‌شود: «از شرایط شرکت در طرح اخیر ایران خودرو، وکالتی کردن حساب و مسدود نمودن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان نزد بانکهای منتخب به منظور تشخیص متقاضیان واقعی است که در این راستا برخی از بانکها به منظور تشویق متقاضیان و جذب منابع، اقدام به اعطای تسهیلات به منظور تأمین بخشی از مبلغ مذکور کرده‌اند.»

وی در بررسی‌های انجام شده توسط این نهاد اشاره و تأکید کرد:

«ضرورت دارد بانک‌ها از انجام اقدامات خارج از چارچوب حساب وکالتی امتناع نموده و پرداخت تسهیلات با رعایت کامل ضوابط و مقررات بانکی انجام پذیرد.»

ورود سازمان بازرسی به اعطای وام پیش ثبت نام خودرو

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور با یادآوری و تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرده است: «طی بخشنامه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ بانک مرکزی، با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت تقاضای تسهیلات بانکی اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی، جمعیت قانون جهش تولید مسکن و … است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یاد شده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست.»

جعفرحسینی با اشاره به بررسی عملکرد بانک یا موسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی این نهاد نظارتی، خاطرنشان کرده است:

«چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب توام با اعطای تسهیلات به روش صدرالاشاره باشد اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک یا موسسه اعتباری و اعضای هیئت مدیره ذی‌ربط معمول خواهد شد.»

وی خطاب به شبکه بانکی تاکید کرده است: «ضمن رعایت موارد فوق اقدامات اصلاحی لازم در این رابطه انجام و به این سازمان منعکس شود.»

بیشتر بخوانید:

با این اتفاق ثابت شد که دریافت وام در زمان‌هایی که به نفع بانک باشد، به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌گیرد. نظر شما درخصوص اعطای وام برای ثبت نام خودرو و سهولت دریافت وام در اینگونه موارد چیست؟ چرا در مواقع عادی که نیاز به دریافت تسهیلات وجود دارد، بانکها شرایط سخت و گاهاً غیرقابل انجام درنظر می‌گیرند؟ منتظر نقطه نظرات شما هستیم.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر