coinex
otetmarket
propification.com

5 نکته کلیدی برای مذاکره درباره حقوق و مزایا

یکی از نقاط عطف کاری کارجویان هنگامی رقم می‌خورد که وارد جلسه مذاکره حقوق و مزایا می‌شوند. این مرحله نه‌تنها بر درآمد و امنیت مالی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند بر رضایت شغلی و انگیزه فرد هم مؤثر باشد. بسیاری از افراد در روز جلسه مذاکره حقوق و مزایا احساس اضطراب و عدم اطمینان می‌کنند؛ اما با آشنایی با فنون و استراتژی‌هایی که در این یادداشت بررسی می‌کنیم، می‌توان این چالش را به فرصتی برای دستیابی به بهترین نتیجه تبدیل کرد. اگر این سؤال برای شما هم وجود دارد که چطور استخدام شویم و چگونه درمورد حقوق دریافتی خود با کارفرما مذاکره کنیم، این یادداشت را تا انتها بخوانید.

چطور استخدام شویم و در مذاکره حقوق و دستمزد موفق باشیم؟

اینکه چطور استخدام شویم یک بحث و این‌که چگونه بر سر حقوق و مزایایی که برای ما در آن شغل در نظر گرفته شده مذاکره کنیم، بحث دیگری است. برای این‌که بتوانید در شغل های پر درآمد در ایران استخدام شوید و در مذاکره حقوق و مزایا نیز موفق باشید، باید به چند نکته مهم توجه کنید:

اول این‌که باید رزومه حرفه‌ای و قوی داشته باشید.

دوم این‌که باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشید و بتوانید در مصاحبه‌ها به‌خوبی از خودتان دفاع کنید.

سوم این‌که باید به طور مداوم به دنبال یادگیری و ارتقای مهارت‌های خود باشید؛ اما این تمام ماجرا نیست. ما در ادامه، نکات مهمی را گردآوری کرده‌ایم که می‌توانند در موفقیت شما تأثیر به سزایی داشته باشند.

5 راز موفقیت مذاکره حقوق و مزایا

آیای می‌خواهید در مذاکره حقوق و مزایا برنده باشید؟ با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چگونه با استفاده از استراتژی‌های مؤثر، به حقوق و مزایای دلخواه خود دست پیدا کنید:

1. آماده‌سازی؛ کلید موفقیت در مذاکره

حتماً می‌پرسید چگونه می‌توان در مذاکره حقوق و مزایا به بهترین نتیجه دست‌یافت؟ پاسخ ساده است: با آمادگی کامل. قبل از نشستن پای میز مذاکره، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید تا به طور دقیق بدانید چه چیزی را می‌خواهید و چگونه می‌توانید آن را به دست آورید. موضوعاتی که از قبل از جلسه باید به آن‌ها فکر کنید، عبارت‌اند از:

  • انتظاراتی که از شرکت دارید
  • نوآوری‌های جدیدی که می‌توانید در کار ایجاد کنید
  • مسئولیت‌هایی که می‌توانید بپذیرید یا به دیگران واگذار کنید
  • دستاوردها و مهارت‌هایی که برای افزایش حقوق می‌توانید روی آن‌ها کنید
  • بررسی مزایای پیشنهادی شرکت که احتمالاً  از سمت کارفرما مطرح می‌شود

2. تحقیق؛ سلاح مخفی شما در مذاکره حقوق و مزایا

تحقیق درمورد صنعت، شرکت و موقعیت شغلی، شما را در موقعیتی قدرتمند قرار می‌دهد. با دانستن استانداردهای حقوقی، مزایای رایج در آن حوزه و حتی حقوق متوسط برای موقعیت مشابه، می‌توانید با اطمینان بیشتری وارد مذاکره حقوق و مزایا شوید؛ اما چگونه باید تحقیق کرد؟

برای کسب اطلاع از حداقل و حداکثر حقوق و میانگین دریافتی افرادی که در موقعیت شغلی شما هستند، می‌توانید به وب‌سایت ایران سلری رجوع کنید. ایران سلری سالانه اطلاعات تفصیلی درآمد شاغلان صنایع مختلف را منتشر و آن‌ها به تفکیک سطح ارشدیت (کارشناس، مدیر میانی، مدیر ارشد) در دسترس عموم قرار می‌دهد. به‌علاوه صحبت با افرادی که در صنعت مشابه فعالیت می‌کنند، می‌تواند بینش‌های ارزشمندی درمورد شرایط کاری و حقوق و مزایا به شما بدهد.

3. مهارت‌های ارتباطی؛ ابزاری قدرتمند برای مذاکره

داشتن اطلاعات دقیق، تنها بخشی از ماجرا است. برای موفقیت در مذاکره، باید بتوانید به طور مؤثر با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید. مهارت‌های ارتباطی قوی مثل استفاده از زبان ساده و مستقیم به شما کمک می‌کند تا به کارفرما دقیقاً بگویید چه چیزی می‌خواهید.

5 نکته کلیدی برای مذاکره درباره حقوق و مزایا

همچنین با گوش‌دادن دقیق، می‌توانید به نقاط مشترک دست پیدا کرده و به توافق بر سر حقوق و مزایا نزدیک‌تر شوید. پیشنهاد می‌کنیم که پرسش‌های هوشمندانه‌ای بپرسید. پرسیدن سؤالات هوشمندانه، به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری کسب کرده و نقاط ضعف و قوت پیشنهاد کارفرما را شناسایی کنید.

اما تحقیق و داشتن مهارت‌های ارتباطی و استفاده از آن‌ها تا زمانی که هدفی برای مذاکره نداشته باشید، بی‌معنی است. برای این‌که شانس خودتان را برای استخدام در شغل های پر درآمد در ایران بالا ببرید، باید هدف‌گذاری درستی داشته باشید.

4. تعیین اهداف؛ نقشه راه شما در مذاکره

قبل از شروع مذاکره حقوق و مزایا، باید اهداف خود را به طور واضح مشخص کنید. این اهداف می‌توانند شامل میزان حقوق موردنظر، نوع مزایا، فرصت‌های رشد شغلی و سایر شرایط کاری باشند. با تعیین اهداف، شما یک نقشه راه برای مذاکره خواهید داشت و می‌توانید روی رسیدن به آن‌ها تمرکز کنید.

5. تسلط بر هیجان‌ها؛ کلید موفقیت در مذاکره

مذاکره‌کردن برای حقوق، علاوه بر دانش و مهارت، نیازمند کنترل هیجانات نیز هست. استرس و اضطراب می‌توانند بر عملکرد شما در مذاکره تأثیر منفی بگذارند و شما را از دستیابی به بهترین نتیجه باز دارند؛ اما نگران نباشید؛ با استفاده از تکنیک‌های ساده‌ای که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌توانید بر این چالش فائق آمده و با آرامش بیشتری وارد مذاکره شوید.

4 راهکار غلبه بر استرس در جلسه مذاکره حقوق و مزایا

مدیریت استرس، یکی از کلیدهای موفقیت در مذاکره حقوق و مزایا است. با استفاده از تکنیک‌های مختلف، می‌توانید بر هیجانات خود غلبه کرده و با آرامش و اعتمادبه‌نفس به خواسته‌های خود دست پیدا کنید.

1. تمرین مداوم

شبیه‌سازی موقعیت‌های مختلف مذاکره، به شما کمک می‌کند تا در مواجهه با شرایط واقعی، واکنش‌های بهتری نشان دهید. برای این کار از یک دوست کمک بگیرید تا جلسه مذاکره را به کمک او شبیه‌سازی کنید.

2. تکنیک‌های آرام‌سازی

انجام تمریناتی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا، می‌توانند به کاهش استرس و افزایش تمرکز شما کمک کنند.

3. تفکر مثبت

به‌جای تمرکز بر نتایج منفی، بر نقاط قوت خود و ارزش‌هایی که به شرکت ارائه می‌دهید، تمرکز کنید. البته در عین مثبت‌اندیشی باید واقع‌نگر هم باشید و خودتان برای مخالفت کارفرما هم آماده کنید.

4. حفظ آرامش در طول جلسه با کارفرما

در صورت احساس اضطراب، مکث کوتاهی کرده و نفس عمیق بکشید. حتماً یک لیوان، چای، دم‌نوش آرام‌بخش یا قهوه آب در کنار خود داشته باشید و در طول جلسه از آن بنوشید.

با کاهش استرس، می‌توانید تصمیمات بهتری گرفته و از اشتباهات جلوگیری کنید. به‌خاطر داشته باشید که آرامش شما، به شما کمک می‌کند تا با طرف مقابل ارتباط مؤثرتری برقرار کرده و به توافق نزدیک‌تر شوید.

جمع‌بندی

یکی از مهارت‌هایی که هر فردی جویای کاری باید آن را بداند، مذاکره حقوق و مزایا است. با تحقیق دقیق، تقویت مهارت‌های ارتباطی، تعیین اهداف مشخص و استفاده از تکنیک‌های گفتگوی مؤثر، می‌توانید در مذاکره حقوق و مزایا موفق شوید و از امکانات و پتانسیل‌های شرکتی که مدنظر دارید، به نفع خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مذاکره درباره حقوق یک هنر است و با تمرین و تجربه، می‌توانید در این زمینه حرفه‌ای شوید.

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر