coinex
otetmarket
propification.com

مارپیچ آیین نامه اعطای وام 800 میلیونی ساخت مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس از عدم ابلاغ آیین نامه اعطای وام 800 میلیونی ساخت مسکن انتقاد کرد و گفت که هم بانک مرکزی و هم بانکهای عامل در اجرای آن کوتاهی می‌کنند.

مدتی قبل مبلغ وام ساخت مسکن به 800 میلیون تومان رسید و بانک مرکزی ابلاغیه اجرایی آن را به بانکهای عامل صادر کرد. اما با گذشت این مدت نه تنها مبلغ وام افزایش نیافته، بلکه نه بانک مرکزی و نه بانکهای عامل رغبتی به پرداخت این وام دارند. حال عضو کمیسیون عمران مجلس به بانک مرکزی تاخته و گفته است که این بانک باید نامه آیین نامه اعطای وام 800 میلیونی ساخت مسکن را ابلاغ کند. وی توضیح می‌دهد که این عملکرد بانک مرکزی ناشی از عدم توجه و عمل بانک مرکزی به مصوبات است. جزئیات بیشتر خبر را در ادامه مطلب بخوانید.


مطالب بیشتر:


آیین نامه اعطای وام 800 میلیونی ساخت مسکن باید ابلاغ شود

به نقل از مهر؛ حبیب قاسمی، عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به دلایل تأخیر بانک مرکزی در ابلاغ وام 800 میلیونی مسکن شهری و افزایش سقف تسهیلات مسکن و پیامدهای آن برای صمنعت ساختمان بیان کرد: «انتقاد شدیدی بله عملکرد بانک مرکزی داریم و این موضوع ناشی از عدم تعهد بانک مرکزی در اجرای مصوبات است.»

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص افزایش سقف وام مسکن ، گفت:

«با وجود تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن شهری به ۸۰۰ میلیون تومان و ابلاغ آن به بانک مرکزی، متأسفانه تاکنون شاهد پرداخت این تسهیلات با سقف جدید به متقاضیان نیستیم. این تأخیر طولانی مدت در پرداخت تسهیلات، امید مردم به خانه‌دار شدن را کاهش داده و باعث رکود در صنعت ساختمان شده است.»

قاسمی ادامه داد: «فصل ساخت و ساز در بسیاری از مناطق کشور محدود به چند ماه از سال است. تأخیر در ابلاغ آئین‌امه اعطای وام جدید مسکن شهری و افزایش سقف تسهیلات مسکن در حالی رخ می‌دهد که فصل ساخت و ساز در بسیاری از مناطق کشور رو به پایان است. این موضوع باعث می‌شود که بسیاری از مردم نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و پروژه‌های ساختمانی آنها با تأخیر مواجه شود.»

آیین نامه اعطای وام 800 میلیونی ساخت مسکن باید ابلاغ شود
آیین نامه اعطای وام 800 میلیونی ساخت مسکن

حبیب قاسمی در ادامه از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز خبر داد و بیان کرد: «با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت، افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان ضروری بود. اما متأسفانه بانک مرکزی تاکنون و بعد از گذشت 2 ماه آئین‌نامه آن را برای اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است.»

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع از سوی مجلس، اظهار کرد:

«ما نمایندگان مجلس به عنوان صدای مردم، پیگیر این موضوع خواهیم بود و تا زمان حل مشکل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن شهری و ابلاغ آئین‌نامه آن، با سقف جدید، از تلاش خود دست بر نخواهیم داشت. همچنین، در کمیسیون عمران مجلس نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

وی افزود: «بانک مرکزی باید به عنوان متولی نظام بانکی کشور، نظارت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها داشته باشد و آنها را به اجرای مصوبات قانونی ملزم کند.»

قاسمی به اهمیت صنعت ساختمان در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت:

«رکود در صنعت ساختمان به معنای افزایش بیکاری و کاهش تولید ناخالص داخلی است. بنابراین، رفع مشکل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، نه تنها به نفع مردم است، بلکه به نفع اقتصاد کشور نیز خواهد بود.»

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: «ما امیدواریم با پیگیری‌های مستمر مجلس و همکاری دولت، شاهد حل مشکل ابلاغ آئین‌نامه اعطای وام مسکن شهری و پرداخت تسهیلات مسکن و افزایش سقف آن باشیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص عدم ابلاغ وام جدید مسکن توسط بانک مرکزی چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر