coinex
otetmarket
propification.com

سری آیفون 16 از فرمت تصویر JPEG-XL پشتیبانی می‌کند اما قابلیت ضبط 8K ندارد

سری آیفون 16 از قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K برخوردار نخواهد بود اما در عوض برای اولین بار شاهد پشتیبانی از فرمت تصویر JPEG-XL خواهیم بود.

انتظار می‌رود که اپل از سری آیفون 16 در اوایل ماه سپتامبر با چهار مدل آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 ​​پرو مکس رونمایی کند. متاسفانه در روزهای اخیر شایعات زیادی درباره این سری از گوشی‌های آیفون منتشر شده که هنوز مشخص نیست تا چه حد معتبر هستند، با این حال در جدیدترین اخبار از وب‌سایت خبری gizmochina، گفته شده است که سری 16 آیفون از ضبط ویدیو با کیفیت 8K پشتیبانی نخواهد کرد، چیزی که پرچمداران اندرویدی سال‌ها است در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.

راهنمای خرید تکراتو

عدم پشتیبانی از ویدیو 8K در سری آیفون 16

وقتی اپل با گوشی‌های آیفون 14 پرو به سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی روی آورد، مخاطبان انتظار نداشتند که با عدم پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K روبرو شوند. ضبط ویدیو با کیفیت 8K با سنسور 12 مگاپیکسلی امکان‌پذیر نبود زیرا وضوح مورد نیاز برای فیلمبرداری 8K با 7680 در 4320 پیکسل (در کل حدود 33.2 میلیون پیکسل) را فراهم نمی‌کرد.

سری آیفون 16

با این حال، همان‌طور که مشخص است، یک مشکل دیگر نیز وجود دارد که مانع از فعال کردن قابلیت ضبط 8K توسط اپل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، ضبط ویدیو 10 بیتی ProRes اپل به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارد؛ از این رو افزایش رزولوشن به 8K تصمیم خوبی نبوده و به نفع خریداران (به خصوص برای نسخه پایه با فضای ذخیره‌سازی کمتر) نخواهد بود.

طبق گزارشی از TrendForce، اپل ممکن است که مدل پایه آیفون 16 پرو را با حافظه داخلی 256 گیگابایتی به بازار عرضه کند، اما باز هم این مقدار برای ضبط 10 بیتی ProRes با وضوح 8K کافی نخواهد بود. برای اینکه بهتر این مسئله را درک کنید، لازم است بگوییم که فیلمبرداری یک دقیقه‌ای ویدیوی 10 بیتی ProRes 1080P با آیفون حدودا 1.7 گیگابایت حجم دارد و ظرفیت فیلمبرداری در حالت 4K به 6 گیگابایت می‌رسد.

با این حال، یک ارتقا بزرگ در بخش ضبط ویدئو وجود خواهد داشت. بر اساس منابعی که وب‌سایت 9To5Mac به آنها اشاره کرده، آیفون 16 پرو و احتمالا آیفون 16 پرو مکس از ضبط 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه پشتیبانی خواهند کرد؛ یعنی کیفیتی بالاتر از ضبط 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه آیفون‌های فعلی.

پشتیبانی از فرمت تصویر JPEG-XL در سری آیفون 16

JPEG XL یک فرمت تصویر پیشرفته است که برای فشرده‌سازی و کیفیت بهتر در مقایسه با فرمت‌های قدیمی مانند JPEG توسعه یافته است. طبق گزارش‌های قبلی، اپل پشتیبانی از این فرمت تصویر را به iOS 17 و macOS 14 اضافه کرده است. در حالی که تاکنون هیچ یک از سازنده‌های گوشی‌ هوشمند این فرمت را مستقیما در سیستم‌های دوربین خود برای ثبت تصاویر JPEG XL ادغام نکرده، سری iPhone 16 ممکن است که جزو اولین‌ها در این زمینه باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما کاربران تکراتو درباره قابلیت‌های تصویربرداری و فیلم‌برداری در سری آیفون 16 چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر