coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

برندگان نوبل شیمی 2024 معرفی شدند؛ مدل‌های هوش مصنوعی کلید حل معمای 50 ساله پروتئین‌ها

پس از اعطای نوبل پزشکی و فیزیک، حالا نوبت به اعطای جایزه نوبل شیمی 2024 می‌رسدو این جایزه مشترکا به سه دانشمند  که دستاوردهای مهمی در زمینه پروتئین‌ها داشتند اهدا شد.

جایزه نوبل شیمی 2024 به دیوید بیکر(David Baker)، دمیس هاسابیس (Demis Hassabis) و جان ام.جامپر (John M. Jumper) تعلق گرفت.

راهنمای خرید تکراتو

معرفی دریافت‌کنندگان جایزه نوبل شیمی 2024

دیوید بیکر: یک دانشمند آمریکایی است که توانسته پروتئین‌های جدیدی طراحی کند که هیچ شباهتی به پروتئین‌های شناخته شده ندارند. بیکر برای ایجاد انواع پروتئین که می‌توانند در ساخت داروها، واکسن‌ها و نانومواد جدید موثر باشند از 20 آسید آمینه‌ای که پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهد استفاده کرده است.

دمیس هاسابیس و جان ام. جامپر: این دو دانشمند از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار سه‌بعدی پروتئین‌ها استفاده کرده‌اند. مدل هوش مصنوعی آن‌ها به‌نام AlphaFold2 توانسته است به مشکلی 50 ساله جواب دهد و ساختارهای پیچیده پروتئینی را با دقت بالا پیش‌بینی کند.

برندگان نوبل شیمی 2024
برندگان نوبل شیمی 2024

 هوش مصنوعی دنیای پروتئین‌ها را متحول می‌کند

در سال 2020، با معرفی AlphaFold2، پیشرفت‌های چشمگیری در شناخت ساختار پروتئین‌ها حاصل شد. این مدل قادر بود ساختار حدود 200 میلیون پروتئین شناخته شده را پیش‌بینی کند که ابزار قدرتمندی برای محققان درک بهتر مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها و مطالعه بر روی آنزیم‌های تجزیه‌کننده پلاستیک فراهم کرد. این پیشرفت‌ها به محققان در سراسر جهان کمک کرده است و کاربردهای علمی وسیعی داشته است. علاوه بر این، دیپ‌مایند گوگل مدلی جدید به نام AlphaFold3 را نیز عرضه کرده است که در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و داروسازی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

سال گذشته، جایزه نوبل شیمی به‌دلیل کشف فناوری نقطه کوانتومی به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند روسی داده شد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر