راهنمای خرید تکراتو
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

یان لیکان : هنوز راه درازی تا هوش مصنوعی جامع داریم؛ هوش مصنوعی به درک عمیق از جهان نرسیده است

توسعه هوش مصنوعی و جایگزینی آن با نیروهای انسانی باعث نگرانی بسیاری از کاربران شده است؛ اما یان لیکان اکنون اعلام کرده که هنوز تا آن زمان فاصله بسیاری داریم.

از زمانی که هوش مصنوعی روی کارآمد بسیاری از کاربران نگران این بودند که فناوری جدید تا کجا پیش‌ می‌رود و آیا واقعا جایگزین انسان می‌شود یا نه. اقدام برخی از شرکت‌های بزرگ برای جایگزینی این فناوری با نیروهای انسانی بر نگرانی‌های ایجاد شده، اضافه کرد. چند روز پیش بود که یان لیکان به این موضوع واکنش نشان داد و گفت «زمانی می‌توان نگران کنترل هوش مصنوعی فوق‌هوشمند بود که با یک طراحی سیستمی مواجه شویم که از گربه‌ی خانگی باهوش‌تر باشد.»

راهنمای خرید تکراتو

یان لیکان : هنوز هم با هوش مصنوعی سطح انسانی فاصله زیادی داریم

به گزارش techcrunch، او اکنون توضیحات جدیدی در این باره ارائه داده است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند این فناوری از خیلی از جهات از ذهن انسان عقب‌تر است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قدرت تفکر، برنامه‌ریزی و استدلال اشاره کرد. وقتی از دانشمند متا پرسیدند که آیا این فناوری به انجام این کارها نزدیک شده یا نه؟ او پاسخ داد به این موضوع نزدیک نیستیم. البته شاید بتوانیم با دنبال روش جدیدی به نام «مدل جهانی» پس از یک دهه یا بیشتر به چنین تکنولوژی دست پیدا کنیم.

یان لیکان : هنوز راه درازی تا هوش مصنوعی جامع داریم؛ هوش مصنوعی به درک عمیق از جهان نرسیده است

برخی از شرکت‌های بزرگ تاکنون اقدامات زیادی برای دست‌یابی به این هدف انجام داده‌اند. به طور مثال اوایل سال جاری OpenAI، خالق چت‌بات محبوب ChatGPT، قابلیت جدیدی به نام حافظه ر در اختیار دستیارش قرار دارد تا بتواند مکالمات کاربران را به خاطر بسپارد. جدیدترین مدل هوش مصنوعی این استارتاپ، o1، هم در انتهای پاسخ‌های خود کلمه تفکر را نشان می‌دهد. این شرکت ادعا کرد که مدل جدیدش قادر به «استدلال پیچیده» است.

البته بسیاری از تحلیل‌گران نظر دیگری دارند. آنها می‌گویند که به AGI (هوش مصنوعی جامع) بسیار نزدیکیم. با این حال یان لیکان هنوز بر گفته‌های خویش پافشار می‌کند. او در سخنرانی اخیرش در انجمن هادسون، در این باره توضیح داد:

ما به ماشین‌هایی نیاز داریم که دنیا را درک کنند. [ماشین‌هایی] که موارد را به خاطر می‌سپارند، شهود دارند، عقل سلیم دارند و می‌توانند در سطح انسان‌ها استدلال و برنامه‌ریزی کنند. علی‌رغم آنچه ممکن است شنیده باشید، سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی قادر به انجام هیچ‌یک از این موارد نیستند.

یان لیکان همچنان معتقد است این اقدامات هنوز هم با «هوش مصنوعی سطح انسانی» فاصله زیادی دارد. او عقیده دارد انسان‌ها «سال‌ها تا دهه‌ها» با دستیابی به این تکنولوژی فاصله دارند. دلیل این امر ساده است: «مدل‌های زبانی بزرگ با پیش‌بینی نشانه بعدی (معمولاً چند حرف یا یک کلمه کوتاه) کار می‌کنند و مدل‌های تصویر/ویدیوی امروزی پیکسل بعدی را پیش‌بینی می‌کنند. به عبارت دیگر، مدل‌های زبانی پیش‌بینی‌کننده‌های یک‌بعدی هستند و مدل‌های تصویر/فیلم هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده‌های دو بعدی هستند. این مدل‌ها در پیش‌بینی ابعاد مربوطه بسیار خوب شده‌اند، اما فعلاً دنیای سه‌بعدی را درک نمی‌کنند.»

دقیقا به همین دلیل است که مدل‌های هوش مصنوعی از انجام امور ساده‌ انسانی عاجزند. یان لیکان در ادامه توضیح داد که چگونه انسان‌ها در 10 سالگی یاد می‌گیرند میز شما را تمیز کرده و یا در 17 سالگی می‌آموزند چگونه رانندگی کنند. با این‌حال هوش مصنوعی پس از سال‌ها توسعه همچنان نمی‌تواند کارهای فیزیکی را به‌درستی انجام بدهد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر