گوگل از ایدههای ناب خود پرده برداشت. این غول تکنولوژی میخواهد دنیای فیزیکی را با هوش مصنوعی شبیهسازی کند و برای تحقق آن به دنبال متخصصانی زبده است.
گوگل در تلاش است تا دنیای فیزیکی را با هوش مصنوعی شبیه سازی کند و مدلهایی بسازد که قادر به بازسازی دنیای واقعی باشند. این پروژه جدید، تحت هدایت یکی از اعضای سابق شرکت هوش مصنوعی OpenAI، به توسعه ابزارهایی برای ساخت مدلهای عظیم و تعاملی میپردازد.
هدف گوگل این است که از طریق استفاده از مدلهای پیشرفته، بتواند شبیهسازیهای دقیقی از دنیای واقعی ایجاد کرده و به پیشرفت هوش مصنوعی عمومی کمک کند. این تلاشها با استفاده از اطلاعات ویدیویی و شبیهسازهای سهبعدی به سرعت در حال پیشرفت است و میتواند تأثیرات زیادی در صنایع مختلف از جمله بازیهای ویدیویی و آموزش رباتها داشته باشد.
گوگل میخواهد دنیای فیزیکی را با هوش مصنوعی شبیهسازی کند
گوگل در حال تشکیل یک تیم جدید است که مسئولیت توسعه مدلهای هوش مصنوعیای را به عهده خواهد داشت که قادر به شبیهسازی دنیای فیزیکی خواهند بود. این تیم تحت نظر Google DeepMind کار میکند و توسط بروکس، یکی از رهبران سابق پروژه تولید ویدیو Sora در OpenAI هدایت خواهد شد. بروکس در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده که این تیم به دنبال استخدام نیروهایی است تا مدلهای تولیدی بزرگی بسازند که بتوانند دنیا را شبیهسازی کنند.
تیم جدید گوگل با استفاده از تجربیات پروژههایی مثل جمنای، ویئو (مدل تولید ویدیو گوگل) و جنی (مدل شبیهساز دنیای سهبعدی بهصورت بلادرنگ)، هدف دارد تا مشکلات جدید و چالشهای پیش روی این مدلها را حل کند. مدل جنی که در دسامبر گذشته معرفی شد، میتواند دنیای سهبعدی بازیها را شبیهسازی کند.
یکی از اهداف این پروژه جدید توسعه ابزارهایی برای تولید تعاملی بلادرنگ است و گوگل قصد دارد این مدلها را به سطح بالاتری از محاسبات برساند. به گفته گوگل، این گامها میتواند در نهایت به پیشرفت در هوش مصنوعی عمومی (AGI) کمک کند.
شرکتها و استارتاپهای دیگری مثل World Labs، Decart و Odyssey نیز در حال فعالیت در این حوزه هستند و معتقدند که مدلهای شبیهساز دنیای واقعی میتوانند در ساخت بازیهای ویدیویی، فیلمها و شبیهسازیهای آموزشی برای رباتها کاربرد پیدا کنند. با این حال، این فناوریها با نگرانیهایی از سوی برخی هنرمندان و استودیوهای بازیسازی مواجه شدهاند.
بسیاری از این شرکتها بهویژه Activision Blizzard از هوش مصنوعی برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری استفاده میکنند، که این باعث کاهش فرصتهای شغلی در این صنعت خواهد شد. یک مطالعه از انجمن انیمیشن نشان میدهد که تا سال ۲۰۲۶، بیش از ۱۰۰ هزار شغل در صنعت فیلم، تلویزیون و انیمیشن در آمریکا بهدلیل پیشرفتهای هوش مصنوعی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
همچنین مسئله حقوق کپیرایت نیز مطرح است؛ چون برخی مدلهای شبیهساز دنیای واقعی با استفاده از ویدیوهای بازیهای ویدیویی آموزش داده میشوند و این میتواند موجب شکایتهای حقوقی از سوی شرکتهای سازنده این بازیها شود. گوگل که مالک یوتیوب است، ادعا میکند که مجوزهای لازم برای استفاده از ویدیوهای یوتیوب در آموزش این مدلها را طبق شرایط خدمات این پلتفرم دارد، اما هنوز جزئیاتی در مورد ویدیوهای خاص مورد استفاده در این مدلها منتشر نکرده است.
بیشتر بخوانید: