coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران ؛ از قیمت دلار و ارز تا اعلام جدیدترین قیمت خودرو

گرانی های کشور خیلی موضوع جدیدی نیست و تقریبا همه مردم این اختلاف قیمت ها را با تمام وجود حس می‌کنند. در این مطلب به آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران پرداخته‌ایم از قیمت دلار و ارز گرفته تا جدیدترین قیمت خودرو که با شیب بسیار تندی در حال افزایش است.

نیازی نیست از بار فوق العاده سنگینی که گرانی های اخیر روی دوش مردم گذاشته صحبت شود، اما لازم است کمی بیشتر در این مورد کاوش کنیم و آخرین وضعیت قیمت ها در بازار را رصد کنیم.

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران

در ماه های گذشته در هر محفل و جمعی صحبت از گرانی های بازار بود و همه یک صدا معتقد بودند همه این اتفاقات به خاطر گرانی ارز به خصوص دلار است، اما قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد امروز روند مناسبی دارد و دیگر مثل چندماه پیش لحظه ای قیمت ها تغییر نمی کند و همین موضوع باعث ثبات در قیمت ارز است. این ثبات امروز حاصل نظارت دولت و قوه قضاییه است که در تاریخ 10 مهرماه بالاخره کشتی طوفان زده ارز را به ساحل آرامش رساند.

البته نباید در این بین دولت از وظیفه سنگین خود نسبت به جامعه بگذرد و فقط به همین ثبات قیمت ارز ها اکتفا کند بلکه باید ارزش واقعی ریال را دوباره بازگرداند تا قدرت خرید مردم مثل گذشته شود، باید دقت داشته باشیم که گرانی های امروز کشور در شرایطی به وجود آمدند که قیمت دلار در لحظه افزایش پیدا می کرد و هر کسی به خود اجازه می داد خدمات و محصولاتش را گران کند و متاسفانه شاهد کمترین درصد نظارت در آن برهه از زمان بودیم. تمام آن اتفاقات دیگر امروز در کشور نمی افتد اما هنوز شاهد هرج و مرج قیمتی در اغلب محصولات داخلی و خارجی هستیم به نوعی که واقعا قابل تحمل نیست و در کنار گران فروشی حالا با پدیده ای بنام کم فروشی تعدادی از محصولات داخلی نیز روبه رو هستیم.

در ادامه آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران را در مورد کالا های مختلف بررسی کنیم.

آخرین وضعیت قیمت خودرو

در یکی دو هفته اخیر حسابی بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار داغ بود و خودرو سازان به شدت منتظر این افزایش قیمت بصورت رسمی هستند تا بتوانند دوباره با قدرت به تولید محصولاتشان بپردازند، اما طبق جدیدترین اخبار درباره آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران و در بخش خودرو، در یکی دو روز گذشته خیلی از کسانی که خودرو های داخلی را ثبت نام کرده بودند از خرید خودرو منصرف شده و حاضر به واریز مبلغ به عنوان پیش خرید نشدند.

البته این موضوع هنوز از سوی خودرو سازان تایید نشده است و فقط در حد گمانه زنی است. قیمت خودروهای داخلی امروز در بالاترین سطح خود قرار دارد و این موضوع یک نارضایتی عمومی از سمت مصرف کنندگان را در بر داشته است از سوی دیگر هنوز خودرو سازان معتقند که اگر قیمت ها افزایش پیدا نکند قطعا صنعت خودرو سازی کشور به سمت ورشکستگی خواهد رفت حالا دولت بین حقوق مصرف کننده و یکی از صنعت هایی که بسیار اشتغال زاست مانده است.

قیمت جدید پراید به تازگی اعلام شد و مجددا شاهد افزایش قیمت 4 تا 7 میلیونی در قیمت انواع پراید بودیم. اما در این اوضاعی که دولت بر سر یک دو راهی مهم گیر کرده است و نمی داند چطور از حقوق مصرف کننده و همزمان حمایت از تولید کننده را رعایت کند، واقعا راه حل چیست؟

آخرین وضعیت قیمت مواد غذایی و لبنیات در بازار

گرانی در همه چیز در جامعه مشهود است و اگر مصرف کننده در هر حوزه ای باشید، متوجه این افزایش قیمت ها شده اید. اما اگر بخواهیم به تفکیک آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران را بررسی کنیم، بیشترین فشار را مردم در مواد غذایی و لبنی احساس می کنند؛ چرا که روزانه به آنها احتیاج دارند. در این بین از چند برابر شدن قیمت های کنسرو و لبنیات به سادگی نمی توان گذشت.

قیمت لبنیات اما ماجرای خیلی جالب تری نسبت به باقی محصولات غذایی دارد، زیرا این محصول بصورت کامل در داخل کشور تولید می شود و مواد اولیه ظروف بسته بندی هم در بالا ترین شکل آن هم در یک یا دو نوع از محصولات لبنی 1000 تومان افزایش پیدا کرده است. به طور مثال در یک دبه ماست بزرگ قیمت خرید ظرف پلاستیکی نسبت به سال گذشته نهایتا 1000 تومان گران تر شده اشت و دیگر هیچ اتفاقی در این محصول نیفتاده است که همان ماست بیش از 5 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد.

اما در بین محصولات کنسروی این اتفاق ماجراهای دیگری هم داشته است؛ از جمله صادرات به کشور های همسایه مثل عراق، صادرات محصولات به عراق با توجه به قیمت دینار عراق و قیمت دلار قاعدتا خیلی به صرفه تر از فروش با ریال در داخل کشور است. در این مورد واقعا اوضاع قیمت ها دچار دگرگونی شدیدی شده است.

به طور مثال قیمت یک قوطی به اصطلاح 1 کیلویی رب که معمولا کمتر از 900 گرم رب در داخل آن است از قیمت 4 الی 5 هزار تومان مدت مشابه سال گذشته امروز به بیش از 15 هزار تومان رسیده است. وقتی کمی بیشتر کنکاش می کنید در قیمت تمام شده قوطی کنسرو ها هم آن قدری افزایش قیمت نداشتیم که باعث شود قیمت ها تقریبا تا 3 برابر افزایش پیدا کند.

دلیل این همه بی نظمی در قیمت های بازار فقط می تواند عدم نظارت کافی در دولت باشد که اجازه دادند تولید کنندگان قبل از آنکه نیاز داخل را تامین کنند به صادرات فکر کنند و باعث بعضا کمبود و در نهایت افزایش بی حساب و کتاب قیمت نهایی محصولات غذایی در بازار باشیم.

بیشتر بخوانید: ابرتورم چیست ؛ بررسی تاریخچه ابرتورم در کشورهای مختلف

حتی اگر بخواهیم به سراغ محصولات سلولوزی هم برویم که بیشترین حجم افزایش قیمت را در این چند ماهه تجربه کردند متوجه می شویم که با احتساب قیمت دلار امروز نیز تفاوت مواد اولیه این محصولات که تی شو نام دارد هم زیاد نیست تا جایی که در بازار شاهد افزایش قیمت این دسته از محصولات تا بیش از 4 برابر قیمت مدت مشابه سال گذشته باشیم، به طور مثال یک بسته دستمال کاغذی 10تایی رومیزی با بسته بندی نایلونی سال گذشته قیمتی در حدود 12 الی 18 هزار تومان داشت اما امسال همان کالا بعضا با کیفیت پایین تر با قیمتی بین 35 تا 45 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

آخرین قیمت ارز و طلا و سکه

اگر بخواهیم آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران در مورد قیمت طلا و سکه را مورد بررسی قرار دهیم، باید این بخش را به دو قسمت تقسیم کنیم، ابتدای سال تا قبل از 10 مهر 97 و بعد از 10 مهر ماه تا امروز وقتی نگاهی سطحی داشته باشیم خیلی ساده متوجه می شویم که اوضاع ارز و سکه و طلا نسبت به قبل از 10 مهر خیلی بهتر شده و حداقل شاهد یک ثبات مناسب در بازار هستیم و از افزایش های آن چنانی قیمت دیگر خبری نیست.

اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که هنوز خیلی جای کار است و باید دولت خیلی بیشتر از این قیمت ها را کنترل کند و به قیمت واقعی که اغلب کارشناسان معتقد هستند برسانند. اما قبل از تاریخ 10 مهر ماه واقعا اوضاع خیلی تاسف باری در بازار ارز و سکه و طلا وجود داشت و دیگر نیازی به توضیح و تکرار ندارد و قطعا همه از آن آگاه هستیم. به طور مثال قیمت طلای 18 عیار در هر گرم در سال گذشته بین 120 الی 140 هزار تومان بود اما امروز یک گرم طلای 18 عیار به قیمتی حدود 350 هزار تومان رسیده است.

اما اوضاع ارز ها کمی متفاوت است امسال را با بالاترین سرعت افزایش آغاز کردند و هر روز و ساعت بر قیمت نهایی آنها اضافه می شد، همه در یک شوک اقتصادی بزرگ بودیم و هیچ قدرتی توان مقابله با این حجم از گرانی را در داخل کشور نداشت و فقط نظاره گر رقم این ارز ها بودیم. اوضاع خیلی نگران کننده بود و در نهایت در تاریخ 10 مهر 97 با یک عزم جدی از سوی دولت و قوه قضاییه قیمت ارز ها کنترل شد.

اما هنوز هم عده زیادی از مردم بر این باورند که قیمت ارز باز هم باید پایین بیاید، به طور مثال قیمت دلار که از حدود 4 هزار تومان در مدت مشابه سال گذشته تا مرز 20 هزار تومان در سال جاری بالا رفت اعتقاد دارند که قیمت واقعی دلار در ایران می تواند در حدود 8 تا 9 هزار تومان باشد که دولت نیز بر همین اساس سیاست هایی را لحاظ کرده است تا بتواند قیمت ها را به رقم واقعی نزدیک کند و امیدواریم که این اتفاق در کوتاه ترین زمان ممکن از سوی دولت رقم بخورد.

نظر شما درباره آخرین وضعیت قیمت ها در بازار ایران چیست؟

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر