coinex
راهنمای خرید تکراتو

وفاداری گرگ‌ها به انسان ؛ گرگ هم مانند سگ به انسان وفادار می‌ماند!

گرگ‌ها درندگان مورد علاقه من هستند. همه ما گرگ را به عنوان موجودی رام نشدنی شناخته‌ایم؛ اما براساس یکی از جدیدترین مطالعات درباره وفاداری گرگ‌ها به انسان ، این موجودات میتوانند دوستان خوبی برای انسان‌ها باشند.

پژوهشگران اهلی سازی سگ‌ها معتقدند که همه سگ‌ها؛ از سگ‌های شکاری گرفته تا سگ‌های گله اسکاتلندی؛ فرزندان کوچک‌تر، اجتماعی‌تر و کمتر پرخاشگر گرگ‌ها هستند.

زمان و مکان اولین باری که سگ‌ها اهلی شدند، ناشناخته است: چنان چه از فسیل‌ها بر می‌آید، نخستین سگ‌ها می‌توانند هر جایی بین 33 هزار سال پیش در سیبری تا 11 هزار سال پیش در فلسطین ظهور کرده باشند، در حالی که مطالعات دی‌ان‌ای سگ‌های مدرن، اهلی کردن را به دست کم 10 هزار سال قبل و در جایی جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه مربوط می‌داند.

بسیاری از محققین بر این باورند که سگ‌ها بیشتر از یک بار اهلی شدند و حتی بعد از اهلی شدن، گهگاهی با گرگ‌های وحشی می‌آمیختند.

وفاداری گرگ‌ها به انسان ؛ گرگ هم مانند سگ به انسان وفادار می‌ماند!

تیمی از پژوهشگران دانشگاه لوراند مجارستان رفتار بین گرگ‌های دست‌آموز (کانیس لاپوس) و سگ‌ها (کانیس فامیلیاریس) را مقایسه کردند. ریتا لنکی، رفتارشناس، دراین‌باره می‌گوید:

سگ‌ها در وضعیت خطر به‌دنبال جلب مراقبت صاحبان خود و در حضور آنان آرام‌اند و در نبودشان علائم استرس را نشان می‌دهند. حالا این سؤال مطرح می‌شود که گرگ‌های بالغ دست‌آموز چه ویژگی‌های مشترکی با سگ‌ها دارند که باعث وابستگی آن‌ها به صاحبانشان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

معیارهای علمی وابستگی به انسان عبارت‌اند از: ترجیح صاحب خود بر دیگران، احساس امنیت در حضور صاحب، بروز علائم استرس در نبود او و تلاش برای برقراری ارتباط و رفتارهای خوش‌آمدگویی در برخورد با صاحب. در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، گرگ‌ها رفتاری مشابه با سگ‌ها را نشان دادند. وقتی گرگ‌ها در محیطی ناآشنا رها می‌شدند، ناله می‌کردند، نفس‌نفس می‌زدند، لب‌های خود را می‌لیسیدند (علائم استرس) و سعی می‌کردند محل اختفای صاحبشان را پیدا کنند. توماس فاراگو، رفتارشناس، معتقد است:

درمقابل وقتی غریبه‌ای از مقابل گرگ‌ها ناپدید شود، رفتارهایی مثل استرس به‌ندرت بروز می‌کنند.

وفاداری گرگ‌ها به انسان

گرگ‌ها در حضور صاحبان خود تمایل زیادی به کنجکاوی و بررسی محیط پیدا می‌کنند. این تمایل نشان‌دهنده‌ی حس ایمنی گرگ‌ها در حضور صاحبانشان است. آزمایش یادشده ماهیت رابطه‌ی بین کانیس‌ها (سگ‌سانان) و انسان‌ها را بررسی کرد. شخص شرکت‌کننده در این پژوهش، پرورش‌‌دهنده‌ی اصلی گرگ نبود؛ به‌همین‌دلیل طبق نتایج، چنین رابطه‌ای معمولا در سنین بالاتر شکل می‌گیرد. رفتارشناسان این پژوهش بیان می‌کنند:

این نتایج نشان می‌دهند رابطه‌ی انسان و سگ‌ها در پیوند اجتماعی بین گرگ‌ها ریشه دارد. ساختار اجتماعی گرگ‌ها بسیار مشابه با خانواده‌های انسانی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره وفاداری گرگ‌ها به انسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر