coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

راکت سرگردان چینی در آستانه برخورد با زمین ؛ زباله‌های فضایی چین کنترل ناپذیرند!

بنابر جدیدترین اطلاعات یک راکت سرگردان چینی که برای توسعه ایستگاه فضایی چین به مدار زمین ارسال شده بود، در آستانه برخورد با زمین است.

راکت لانگ مارچ بی 5 که با هدف توسعه ایستگاه فضایی چین به مدار زمین ارسال شده بود، حال از کنترل خارج شده و بعید نیست که به زودی در نقطه‌ای از زمین سقوط کند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این موشک طی چند روز آینده و احتمالا تا 9 مرداد با زمین برخورد کند اما محل دقیق برخورد این راکت در حال حاضر مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: چین از ساخت مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان خبر داد

راکت سرگردان چینی در آستانه برخورد با زمین

لانگ مارچ بی 5 بعد از انجام ماموریت خود وارد مداری موقتی شده و احتمال سقوط آن یکی از بزرگترین فرودهای کنترل نشده بر روی زمین را منجر می‌شود. این موضوع در کنار سرعت بالای آن سبب شده تا پیش‌بینی مکان سقوط آن بعد از ورود به جو زمین دشوار باشد.

بنابر اطلاعات موجود، از سال 1990 هیچ جرمی با ابعاد بیش از 10 تن اینچنین کنترل نشده به زمین برخورد نکرده است و این در حالی است که هسته مرکزی این زباله فضایی، به تنهایی 25 تن وزن دارد.

این سومین باری است که بقایای راکت لانگ مارچ بی 5 بعد از پرتاب وارد مدار شده و به طور کنترل نشده به زمین برخورد می‌کند. دو سال پیش، زباله‌های یک مرحله‌ هسته‌ای خارج از کنترل بر روی یک منطقه مسکونی در امتداد سوحل غربی آفریقا سقوط کردند و سال گذشته نیز زباله‌های این راکت به درون اقیانوس هند در نزدیکی مالدیو پرتاب شدند.

راکت سرگردان چینی در آستانه برخورد با زمین ؛ زباله‌های فضایی چین کنترل ناپذیرند!

خوشبختانه در هر دو مورد آسیبی به افراد وارد نشد اما دانشمندان با توجه به تعداد موشک‌هایی که همه روز پرتاب می‌شود، شدیدا نگران آسیب‌ها و تبعات احتمالی چنین سقوط‌های کنترل نشده‌ای هستند. در جریان حادثه سال 2021، بیل نلسون مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت:

کشورهای ارسال کننده فضاپیما باید خطر ورود مجدد اشیاء فضایی را برای افراد و دارایی‌های روی زمین به حداقل برسانند و شفاف سازی را در مورد این عملیات اجرا کنند.

به نظر می‌رسد مشکل اصلی مربوط به بی‌تعهدی چین نسبت به رعایت استانداردهای جهانی در کنترل زباله‌های فضایی خود باشد. این نکته بسیار مهم است که چین و تمامی کشورهای سازنده فضاپیما، در این زمینه مسئولانه عمل کنند تا ایمنی، ثبات و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی را تضمین کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره سقوط کنترل نشده راکت سرگردان چینی چیست؟ نظراتتان را با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر