coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

ارتباط قهوه و افزایش طول عمر ؛ با مصرف کافئین بیشتر عمر کنید!

طبق تحقیقاتی که بر روی خواص قهوه صورت گرفته، به نظر می‌رسد مصرف این نوشیدنی پر طرفدار و دوست داشتنی ارتباط مستقیمی با افزایش طول عمر دارد.

در اینکه قهوه در بین دیگر نوشیدنی‌های گرم، محبوبیت بیشتری دارد شکی نیست. آمارها نشان می‌دهد که در تنها در آمریکا، روزانه 517 میلیون فنجان قهوه مصرف می‌شود. این به آن معنی‌ست که این نوشیدنی بعد از آب بیشترین استفاده را در بین مردم دارد. اما آیا واقعا ارتباطی بین مصرف قهوه و افزایش طول عمر وجود دارد؟

ارتباط قهوه و افزایش طول عمر

از آنجایی که قهوه سرشار از ترکیبات بیولوژیک فعال مانند کافئین است، به نظر می‌رسد برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان مفید باشد. در سال 2018 تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ویژگی‌های قهوه انجام شد که از خواص فوق‌العاده و درمانی آن خبر می‌داد. در این تحقیقات دانشمندان متوجه شدند که در قهوه بیش از 1000 نوع ترکیب بیولوژیک فعال وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کلروژنیک اسید است.

در واقع این ماده می‌تواند با هضم و پردازش قند، عملکرد متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد. انسولین نقش تعدیل کننده مقدار مواد مغذی در بدن را دارد و با ترشح در لوازالمعده میزان قند موجود در خون را تنظیم می‌کند.

ارتباط قهوه و افزایش طول عمر

البته تحقیقات دیگری نیز بر روی قهوه در سال‌های 2019 و 2013 صورت گرفت که نشان می‌داد مصرف 6 فنجان قهوه در طول روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

اما کلروژنیک اسید تنها ماده بیولوژیکی فعال در قهوه نیست. قهوه حاوی ترکیبات فوق‌العاده دیگری مانند ملانوئیدها، کوآینانن‌ها، لیگنان و تریگونلین است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند. این مواد توانایی این را دارند که از آسیب‌هایی که توسط رادیکال‌های آزاد یا مولکل‌های ناپایدار، ایجاد می‌شود جلوگیری کرده یا روند آنها را کند کند. از جمله آسیب‌هایی که رادیکال‌های آزاد بر بدن وارد می‌کنند می‌توان به ایجاد التهاب، اختلالات قلبی و عروقی، آب مروارید و سرطان اشاره کرد

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش طول عمر می‌شود؟

یکی از خارق‌العاده‌ترین مواد موجود در قهوه کافئین است. آمارها نشان می‌دهند که 84 درصد از مردم، به منظور استفاده از کافئین موجود در قهوه، از آن در هنگام صبحانه استفاده می‌کنند.

در واقع مصرف کافئین سیستم عصبی مرکزی انسان را تحریک کرده و باعث نشاط صبحگاهی می‌شود. علاوه‌براین، مصرف کافئین می‌تواند با باز کردن مجاری تنفسی و آرام کردن عضلات ریه، فرآیند نفس کشیدن را بهبود ببخشد. به همین علت است که پس از نوشیدن قهوه هنگام صبحگاه، احساس نشاط و سبکی در بدن ایجاد می‌شود.

بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند مصرف مداوم قهوه باعث افزایش تپش قلب و فشار خون می‌شود و در نهایت موجب بروز اختلالات قلبی و عروقی می‌شود، باید گفت که چنین نیست. داده‌ها نشان می‌دهند که این مسئله نه تنها صحت ندارد، بلکه مصرف روزانه قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ و میر ناشی از آنها را کاهش می‌دهد. همچنین گفته می‌شود مصرف مرتب قهوه می‌تواند از بروز بیماری‌های غیرقلبی که منجر به ناراحتی‌های قلبی می‌شوند نیز جلوگیری کند. در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که قهوه و مصرف آن به شکل کلی برای قلب، نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست.

مصرف قهوه چه ارتباطی با لاغری دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قهوه تاثیر مستقیمی بر رفع مشکلات چاقی نیز دارد. مصرف قهوه در افراد چاق باعث کاهش کلسترول و فشار خون شده و در نهایت شاخص توده بدنی کمتری نسبت به دیگر افراد چاق خواهند داشت.

اما این انتهای داستان قهوه نیست و تحقیقات گسترده‌ای که بر روی قهوه انجام شده نشان می‌دهند که کافئین به علت داشتن پاراگزانتین از بروز سیروز کبدی، سرطان کبد و کبد چرب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این پاراگزانتین از رشد بافت اتصالی که باعث ایجاد تومورها می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند.

پژوهش دیگری نیز در سال 2005 صورت گرفت و با بررسی 521330 فرد بزرگسال طی 16 سال، دانشمندان به نتایج شگرفی رسیدند. نتیایج نشان دادند که مرگ و میر، آلزایمر و زوال عقل، در افرادی که حداقل سه فنجان قهوه در طول روز مصرف می‌کنند،  بین 7 تا 12 درصد کمتر است.

با توجه به فواید قهوه و تاثیر مستقیم آن بر کاهش مرگ و میر، همچنان نمی‌توان گفت که قهوه باعث افزایش طول عمر می‌شود.

به منظور پاسخ دادن به این سوال که آیا قهوه واقعا باعث افزایش طول عمر می‌شود یا نه، تحقیقاتی در سال 2020 صورت پذیرفت. در این تحقیق شرایط 27 هزار زن در سنین 65 تا 81 مورد بررسی قرار گرفت. اما نتیجه‌ای دال بر اینکه نوشیدن کم یا زیاد قهوه تاثیری در طول عمر زنان مورد آزمایش داشت یا نه پیدا نشد.

در نهایت و با توجه به نتایج به دست آمده تحقیقات، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که مصرف قهوه شاید باعث افزایش طول عمر نشود اما قطعا می‌تواند روند عوامل مرگبار را کند یا حتی متوقف کند و از آنجایی که مصرف روزانه قهوه در سنین جوانی خطر مرگ را تا قبل از 50 سالگی کاهش می‌دهد، می‌توان گفت که مصرف این مایع معجزه‌گر بی ضرر است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره خواص قهوه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر