;
coinex

درمان نابینایی با ایمپلنت ساخته شده توسط دانشمندان ایرانی؛ راهکاری بهتر از قرنیه‌های اهدایی

دانشمندان نوعی ایمپلنت ساخته‌اند که طبق آزمایشات، باعث درمان نابینایی 20 نفر از افرادی شده است که مشکلات قرنیه داشتند یا به طور کامل نابینا بودند.

ایمپلنت ساخته شده توسط دانشمندان، از پروتئین کلاژن موجود در پوست خوک تشکیل شده است. این ایمپلنت، شکل ظاهری شبیه به قرنیه چشم انسان دارد. این قرنیه مصنوعی، بینایی را به چشمان کسانی که حتی نابینا بودند، بازگردانده است. طبق گزارش‌های ارائه شده، این قرنیه به راحتی می‌تواند مورد دسترس عموم قرار بگیرد. ماندگاری این قرنیه مهندسی شده، نسبت به بافت اهدا کننده بالا خواهد بود.

درمان نابینایی با ایمپلنت مصنوعی

محققان می‌گویند در یک آزمایش کوچک، ایمپلنت ساخته شده جدید باعث بهبود بینایی 20 بیمار شده که یا نابینا بودند و یا اختلالاتی مثل بیماری قوز قرنیه داشتند. این ایمپلت، بینایی افراد را به طور کامل بهبود بخشیده و یا بازسازی کرده است.

درمان نابینایی با ایمپلنت
درمان نابینایی با ایمپلنت مصنوعی

این ایمپلنت با هدف جایگزینی مناسب برای قرنیه، ساخته شده و مواد تشکیل دهنده آن، عمدتا از پروتئین کلاژن خوک است. همانطور که می‌دانید قرنیه‌های اهدایی فقط به مدت دو هفته، مهلت استفاده دارند، اما این ایمپلنت تا دو سال قابلیت نگهداری دارد.

یکی از محققان این پژوهش و مدرس ارشد مهندسی زیست پزشکی ایرانی دانشگاه لینشوپینگ سوئد به نام مهرداد رفعت، در مورد این ایمپلنت بیان می‌کند:

ما فکر می‌کنیم که این ایمپلنت‌ها را می‌توان شخصی‌سازی و تولید انبوه کرد، برخلاف قرنیه‌های اهدایی که اغلب کیفیت خوبی ندارند، زیرا از بیماران متوفی که مسن هستند به دست می‌آیند.

مهرداد رفعت، در سال 2013 شرکتی با نام LinkoCare Life Sciences AB تاسیس کرده است که این شرکت، تولید قرنیه‌های مهندسی مورد استفاده در این پروژه را بر عهده دارد.

درمان نابینایی

رفعت و همکارانش، آزمایش خود را روی بیماران مبتلا به قوز قرنیه در کشورهای هند و ایران انجام داده‌اند. بیماری قوز قرنیه، باعث تغییر شکل چشم می‌شود و بینایی انسان را تار می‌کند و تا حدی پیش می‌رود که کاملا بینایی فرد بیمار از بین برود. حدود 4 درصد از مردم ایران و 2.3 درصد از مردم هند با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

در پروژه ایمپلت، محققان دانشگاه لینشوپینگ (LiU) و LinkoCare Life Sciences AB با یکدیگر همکاری کرده‌اند. این پروژه برای نابینایان و یا افرادی که دچار مشکلات قرنیه‌ای هستند، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه دارد. محصول تولید شده، می‌تواند یک جایگزین مناسب برای پیوند قرنیه نیز باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد درمان نابینایی با کمک ایمپلنت ساخته شده چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر