coinex
راهنمای خرید تکراتو

استارتاپ هاناپ ؛ حرف دل ناشنوایان

امروز می‌خواهیم یک استارتاپ با ویژگی‌های منحصربه‌فرد، مخصوص افراد منحصربه‌فرد را معرفی کنیم. استارتاپ هاناپ استارتاپی است مبتنی بر هوش مصنوعی و مخصوص ناشنوایان.

قبل از اینکه به بررسی استارتاپ هاناپ بپردازیم، بیایید خود را با یک شرایط و ویژگی جسمی خاص تصور کنیم که ما را در برخی از امور کم‌توان کرده است. فرض کنید مجبور هستید از ویلچر استفاده کنید. فرض کنید بدون واکر چرخ‌دار خود به راحتی قادر به حرکت نیستید، فرض کنید کم‌شنوا هستید و دوره کرونا است؛ همه مردم ماسک زده‌اند و برقراری ارتباط دشوارتر شده است.

حال نگاهی به سطح شهر بیندازید. اگر از صندلی چرخ‌دار برای عبور و مرور استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد نمی‌توانید از مترو یا اتوبوس‌های شرکت واحد و یا حتی تاکسی‌های سطح شهر به خوبی استفاده کنید. یا حتی اگر واقع‌بین‌تر باشیم، هیچ‌کدام‌مان فردی با شرایط خاص ندیدیدم که با استفاده از امکانات اتوبوس‌های شرکت واحد به راحتی سوار اتوبوس شود یا از آن پیاده شود.

این وضعیت نه تنها برای کسانی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند بلکه برای نابینایان و ناشنوایان هم صدق می‌کند و آنها نیز در استفاده از خدمات شهری دچار مشکل هستند.

یکی از عواملی که می‌توانیم یک شهر را مدرن و پیشرفته به حساب بیاوریم، فراهم آوردن امکانات برای افراد کم توان و با شرایط خاص جسمی است. تهران، پایتخت یکی از بزرگ‌ترین کشورهای خاورمیانه، با ادعایی بالا در سطح شهرسازی، به هیچ عنوان برای تردد و یا سهل و آسان کردن شرایط برای افراد با شرایط ویژه قدمی برنمی‌دارد که صادقانه باید بگوییم مایه شرمساری است. استارتاپ هاناپ اما استارتاپی است که اولین قدم‌های آسان‌سازی برای یک فرد ناشنوا را فراهم آورده است.

استارتاپ هاناپ چه می‌کند و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اولین موضوعی که توجه را به خود جلب می‌کند، شیوه شکل‌گیری هاناپ است. حمیدرضا محترم (بنیان‌گذار و طراح هاناپ) به عنوان فردی ناشنوا، کمبودهای دنیای افراد ناشنوا را با تمام وجود درک کرده و برای رفع آنها کوشیده است.

استارتاپ هاناپ چه می‌کند و چه امکاناتی را فراهم می‌کند؟

استارتاپ فناورانه شرکت آتیه سازان توسعه ناشنوایان با برند هاناپ با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پردازش صوت فارسی توانسته است تا رابط کاربری جدیدی را برای خدمات‌رسانی به ناشنوایان ارائه دهد. هاناپ محصولات متعددی را برای ناشنوایان عرضه می‌کند:

  • مناسب‌سازی خودرو به نام پی جو: (هنگامی که خودرو با مشکلی روبرو می‌شود هشدار داده می‌شود)
  • تجهیزات پزشکی: (قاب سمعک در حال تست است. ساخته شده با تکنولوژی نانو): داخل قالب که قرار می‌گیرد به مدت 24 ساعت گوش از مراقبت می‌کند. به عنوان مثال، برای داخل گوش که گرم می‌شود، سیستم خنک کنندگی دارد و اگر هم بیش‌ از حد سرد باشد، گرم می‌کند. این سمعک امکان این را دارد که بیش از 700 میکروب را از بین ببرد و اگر گوش کاربر عرق کرد، سریع عرق را جذب کرده و گوش را خنک می‌کند.

استارتاپ هاناپ چه می‌کند و چه امکاناتی را فراهم می‌کند؟

  • ویس نوشتار: کاربران ناشنوا قادر خواهند بود تا صدای اشخاصی که در محیط اطراف آن‌ها حضور دارند را به صورت نوشتاری بخوانند.
  • گفتار به نوشتار: کاربران ناشنوا قادر خواهند بود تا نوشته‌های خود را به صورت صوتی برای اشخاص دیگر پخش کرده و یا ارسال نمایند.
  • نوشتار به متن
  • واژه یاب همراه با تصویر
  • خدمات تپسی
  • خدمات مشورب
  • خدمات آچاره
  • خدمات دیجی کالا (دیجی کالا تایپ ایران ناشنوا طرح)

بیشتر بخوانید: رویداد آنلاین هوش مصنوعی در وب (Tensorflow.JS) + کد تخفیف اختصاصی تکراتو

هاناپ از کجا شروع شد

هاناپ از سال ۹۶ شروع به کار کرد و نسخه جدید اپ آن در شهریور 1400 وارد گوگل پلی شد. حمیدرضا محترم در گفتگو با تکراتو می‌گوید:

من از بچگی به تکنولوژی علاقه داشتم. بدون حمایت و آموزش به اینجا رسیدم. البته برای پیگیری تماس از خانم فرخی و خواهرم کمک می‌گرفتم. هدف من این بود که به جامعه خدمت کنم و چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم. اما برایم طبیعی بود مشکلات را حل می‌کردم یا راه دیگری پیش می‌رفتم. امروزه می‌دانند که من پای حرفم هستم. من حتی برای دریافت وام هم با مشکلات زیادی روبرو بودم به خاطر ناشنوا بودنم. شش ماه طول کشید تا بتوانم وام را بگیرم.

وی درباره چالش‌های به‌وجود آمدن هاناپ گفت:

من ناراحت نمی‌شدم این موارد برایمان طبیعی بود. بعد از آن تلاش زیادی کردم مقام می‌گرفتم و به خبرنگارها می‌گفتم در خبرگزاری‌های خود کار کنند. اینکار را  می‌کردم بخاطر اینکه مسئولان به باورشان برسد یک ناشنوا می‌تواند مدیریت کند اما اکنون هر چیزی را که بخواهم، می‌توانم انجام دهد.

کم کم ارتباطم با مسئولان بهتر شد. حتی به این فهم و درک رسیدند که زمان کرونا برای صحبت کردن با من ماسکشان را بر می‌داشتند یا برایم پیام می‌فرستادند. آنقدر در این شهر راحت هستم که دیگر حاضر نیستم به شهر دیگری بروم. هدف من این بود که شناخت جامعه در خصوص ناشنوایان افزایش سطح پیدا کند. البته به آنها حق می‌دادم چون از ناشنوایان شناختی نداشتند.

وی در ادامه درباره هاناپ توضیح داد:

هاناپ کاملا ایرانی است و ثبت اختراع دارد. حتی تا پایان مهر یا آبان وارد بازار بین‌المللی خواهد شد. زبان انگلیسی و عربی نیز به آن اضافه خواهیم کرد تا ناشنوایان خارج از کشور نیز بتوانند از آن استفاده کنند. الان هم دنبال سرمایه‌گذاری هستیم.

حمیدرضا محترم درباره هاناپ توضیح داد:

شاید برای شما سوال باشد که هاناپ چه معنایی دارد؛ ه: یعنی هوشمند، ا: یعنی آنلاین، ن: یعنی ناشنوا، اپ: یعنی اپلیکیشن. هم بخاطر اینکه ناشنوایان به راحتی تلفظ کنند و هم اینکه به راحتی در خاطر بماند.

قبل از اینکه شروع کنم دنبال تیم بودم. افرادی بودند که به خاطر اختصاص شرکت ما به ناشنوایان درخواست کار می‌دادند، اما توانایی مورد نیاز را دارا نبودند. اما اکنون افراد بیشتری درخواست کار می‌دهند.

استارتاپ هاناپ چه می‌کند و چه امکاناتی را فراهم می‌کند؟

وی در آخر گفت: «به یاد دارم که به دنبال همکاری با شرکت‌ها بودم. بسیار پیام می‌دادم اما کسی حاضر به همکاری نمی‌شد. بعد از چند سال اما خود کسانی که رد همکاری می‌کردند، پیشنهاد همکاری دادند. اکنون بیشتر همکارانم شنوا هستند و چهار نفر از آنها ناشنوا.»

کلام آخر

گفت‌وگو با حمیدرضا محترم یک بارقه امیدی بود در دنیای افرادی با شرایط خاص. شاید هاناپ و نجوا (محصول دیگری از حمیدرضا محترم که در نوشتاری دیگر به معرفی آن می‌پردازیم) ایده‌ای باشد برای دیگر استارتاپ‌ها تا در جهت بهبود و افزایش کیفیت زندگی افراد کم توان در سطح شهر، قدمی بردارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره استارتاپ هاناپ چیست؟ در کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر