coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

توسعه نوعی حسگر مغزی جدید برای کنترل ذهنی ربات‌ها

گروهی از دانشمندان موفق به ساخت حسگر جدیدی جهت شناسایی سیگنال‌های مغزی شده‌اند که با قرارگیری روی سطح آن امکان کنترل ذهنی ربات‌ها را فراهم می‌کند.

اخیراً پژوهشگران در تلاش‌هایی موفق به ساخت کلاهی شده‌اند که از طریق حسگرهای اختصاصی خود توانایی شناسایی سیگنال‌های مغزی را به ارمغان می‌آورند و امکان کنترل ذهنی ربات‌ها را فراهم می‌سازد. این فناوری پتانسیل‌های فراوانی را در بخش‌های مختلف دارد و عملکرد آن به نوعی است که انگار از درون فیلم‌های علمی-تخیلی ناشی شده است. نتایج این پژوهش در مجله ACS Applied Nano Materials انتشار یافته است.

خرید بلیط هواپیما

این حسگرهای تولیدی دانشمندان به‌طور «خشک» فعالیت خواهند داشت؛ درواقع جهت خواندن سیگنال‌های مغزی به ژل لازم ندارند و توانایی قرارگیری روی مو و پوست سر را با یک ساختار سه‌بعدی دارند. سپس امکان استفاده از داده‌های این حسگرها جهت کنترل ذهنی ربات‌ها و دستگاه‌ها فراهم خواهد بود.

حسگرهای جدید به کمک واقعیت افزوده توانایی دریافت خط نگاه کاربر را داشته و سپس با یاری یک کامپیوتر به ترجمه سیگنال‌هایی می‌پردازند که می‌توانند فرمان‌هایی جهت کنترل و تحرک ربات‌های چهارپا باشند. درواقع، امکان هدایت و کنترل ربات‌ها با فرمان‌های مغزی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: ربات اخبارگوی چینی مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی شد [+فیلم]

ساخت کلاه با قابلیت کنترل ذهنی ربات‌ها

این فناوری از سوی پژوهشگران دانشگاه فناوری سیدنی (UTS) با همکاری هاب نوآوری‌های دفاعی و ارتش استرالیا به تولید رسیده است. البته کارایی این دستگاه فراتر از مصارف نظامی بوده و امکان کاربرد در صنایع تولیدی، هوافضا و سلامت را نیز دارد. به عنوان نمونه، این حسگرها می‌توانند به افراد دارای معلولیت کمک کنند؛ تا ضمن کنترل ویلچر خود، بازوهای ربات را تکان دهند.

کنترل ذهنی ربات‌ها

الکتروانسفالوگرافی (EEG) یا نوار مغزی تکنیکی فناوری بوده که پزشکان از آن جهت بررسی سیگنال‌های مغزی بهره می‌برند. در این روش الکترودهای خاصی روی سطح سر تعبیه خواهند شد. اما، در بیشتر روش‌های EEG از حسگرهای «خیس» بهره‌برداری می‌شود که قرارگیری آن روی سر از طریق نوعی ژل امکان‌پذیر است. این ژل برخی مواقع حساسیت‌هایی را ایجاد می‌کنند که همراه با مشکلاتی برای پوست هستند.

بنابراین، درحال‌حاضر محققان حسگرهایی مبتنی‌بر گرافین سه‌بعدی طراحی کرده‌اند که به‌صورت «خشک» کار می‌کنند و با الگوهای گوناگون امکان قرارگیری روی سر را دارند. البته ظاهراً الگوی هشت‌ضلعی دارای بهترین عملکرد در این زمینه بوده و می‌تواند با قرارگرفتن در یک کلاه کشی، روی سر تعبیه شود.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص ساخت تکنولوژی کنترل ذهنی ربات‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر