coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

روش‌های کاربردی بازاریابی اپلیکیشن

اپلیکیشن هم محصولی است که باید مشتری خودش را پیدا کند؛ اینجاست که سروکلهٔ بازاریابی اپلیکیشن پیدا می‌شود.

هدف اصلی این است که از طریق روش‌ها و کانال‌های مختلف اپلیکیشن را به تعداد افراد بیشتری معرفی کنیم، آن‌ها را علاقه‌مند و در نهایت هم جذب کنیم.

خب، برویم سراغ اصل مطلب! تا آخر مقاله با ما همراه باشید با روش‌های مختلف آشنا شوید.

بازاریابی اپلیکیشن چیست؟

بازاریابی اپلیکیشن یا اصطلاحا اپلیکیشن مارکتینگ به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که برای تبدیل یک مخاطب هدف به کاربر وفادار یک برنامه موبایلی مشخص انجام می‌شود.

هدف اصلی از اجرای استراتژی‌های اپلیکیشن مارکتینگ، جذب کاربران بیشتر، بهبود تعامل کاربران  با برنامه، حفظ آن‌هاست.

یعنی مثل بازاریابی محصول، شما کارتان با جذب کاربر تمام نمی‌شود و بخشی از فعالیت شما به حفظ او اختصاص پیدا می‌کند.

مراحل مختلف بازاریابی اپلیکیشن

حالا چطور اپلیکیشن را بازاریابی کنیم؟ در این بخش، مراحل مختلف اپلیکیشن مارکتینگ را همراه با استراتژی‌های به‌دردبخور برای هر مرحله می‌خوانیم.

معرفی اپلیکیشن و ایجاد آگاهی دربارهٔ آن

اولین گام برای بازاریابی برنامه‌های موبایلی ایجاد آگاهی و معرفی آن به مخاطبین هدف است، افراد باید ابتدا از وجود برنامه شما آگاه شوند.

برای ایجاد آگاهی دربارهٔ اپلیکیشن، استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که از جمله موثرترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. طراحی یک سایت

با طراحی سایت اختصاصی می‌توان ضمن معرفی اپلیکیشن، امکانات آن را همراه با نحوهٔ نصب و سودی که دارد، آموزش داد.

برای افزایش تاثیرگذاری این روش باید سایتی با دیزاین جذاب طراحی کنید که محتوای مناسب و مرتبط با برنامه

نکته: حتماً نیاز نیست سایتی همراه با بلاگ طراحی کنید! می‌توانید یک لندینگ پیج ساده با سرویس‌هایی مثل لندین آماده کنید؛ مثل کاری که اپلیکیشن «لیوم» کرده است!

فقط چه سایت طراحی کردید و چه لندینگ پیج، چند نکته را رعایت کنید:

  • لینک دانلود اپلیکیشن را بالای صفحهٔ اصلی بگذارید
  • امکانات اپلیکیشن را به شکلی بنویسید که مخاطب بفهمد چه فایده‌ای برای او خواهد داشت
  • تصاویری از محیط اپلیکیشن حتماً بگذارید
  • نظرات کاربران را هم حتماً نمایش دهید

روش‌های کاربردی بازاریابی اپلیکیشن

۲. تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید

تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید هزاران بار در روز نمایش داده می‌شود. افراد مختلفی با نام اپلیکیشن شما آشنا می‌شوند و متوجه می‌شوند شما هم در این بازار هستید.

از آنجایی که تا کسی روی تبلیغ کلیک نکند، پولی نمی‌دهید، گزینهٔ مقرون‌به‌صرفه‌ای برای افزایش آگاهی از اپلیکیشن است.

۳. تبلیغات بینابینی

استفاده از تبلیغات بینابینی یکی از روش‌های رایج آگاه سازی مخاطبین هدف است؛ ولی شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تبلیغات بینابینی چیست و چه تفاوتی با تبلیغات بنری دارد.

در این شیوه، محتوای تبلیغاتی موردنظر در نقاط مکث فعالیت کاربران در اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند و کل صفحهٔ اپلیکیشن را می‌پوشاند.

۴. برگزاری همایش

برگزاری همایش‌ها و سمینارها یکی دیگر از روش‌ها برای معرفی برنامه‌های موبایلی است که هزینهٔ نسبتا زیادی هم دارد. به همین دلیل هم اپلیکیشن‌های نوظهور که از لحاظ منابع مالی محدودیت‌های زیادی دارند، کمتر از آن استفاده می‌کنند.

۵. بهینه سازی صفحه اپلیکیشن

بسیاری از افراد برای یافتن اپلیکیشن موردنیاز خود، در بسترهایی مثل گوگل پلی یا اپ استور جست‌وجو می‌کنند؛ بنابراین بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن‌ها برای این بسترها، می‌تواند بسیار موثر باشد.

چرا؟ بدون هزینه برای تبلیغات، شما در صدر نتایج جست‌وجو و جلوی کسی که به شما نیاز دارد، ظاهر می‌شوید.

۶. حضور فعال در جشنواره‌ها

جشنواره‌های زیادی در حوزهٔ وب و موبایل در ایران برگزار می‌شود که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند.  حضور فعال در آن‌ها، برای معرفی اپلیکیشن‌ مفید است.

۷. انتشار رپورتاژ

انتشار رپورتاژ یکی دیگر از راه‌های موثر برای ایجاد آگاهی دربارهٔ اپلیکیشن است. رپورتاژ محتوایی است که به‌صورت نامحسوس اپلیکیشن را تبلیغ می‌کند و در سایتی دیگر منتشر می‌شود.

به‌عنوان مثال، رپورتاژی اپلیکیشن «فرنگ فود» را در سایت پلازا می‌بینید:

روش‌های کاربردی بازاریابی اپلیکیشن

‌جذب کاربران

بعد از آگاه‌سازی مخاطبین نسبت به اپلیکیشن، باید آن‌ها را ترغیب به نصب و استفاده از آن کرد؛ در ادامه برخی کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای جذب کاربر را بیان خواهیم کرد.

۱. اجرای کمپین‌های تبلیغاتی

یکی از موثرترین روش‌ها برای جذب مخاطبین اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نصب اپلیکیشن است. در کمپین‌های نصب اپلیکیشن، شما فقط به‌ازای افرادی پول می‌دهید که اپلیکیشن را نصب می‌کنند؛ یعنی نمایش تبلیغ و کلیک کاربر رایگان تمام می‌شود.

۲. نوشتن دیسکریپشن جذاب

کاربران برای نصب یک اپلیکیشن ابتدا بخش توضیحات یا دیسکریپشن آن را بررسی می‌کنند؛ بنابراین نوشتن یک دیسکریپشن جذاب تاثیر زیادی در جذب کاربران دارد.

۳. تشویق کاربران برای معرفی اپلیکیشن به دیگران

تشویق کاربران به معرفی برنامه موبایلی به دیگران می‌تواند نقش زیادی در جذب کاربران جدید داشته باشد.

به‌عنوان مثال، بلوبانک به‌ازای معرفی هر کاربر جدید، ۳۰ هزار تومان به کاربر معرفی‌کننده می‌دهد. در ابتدای کار هم با کمپینی از همین جنس توانست کاربران زیادی را جلب کند.

۴. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید هم به‌ازای گذاشتن لینک دانلود اپلیکیشن در استوری به پیج‌های پربازدید پول دهید و هم با اینفلوئنسرها برای معرفی اپلیکیشن و جذب کاربر جدید همکاری کنید.

۵. استفاده از مدل فری‌میوم

یکی از دلایل مقاومت کاربران در برابر نصب برنامه‌های موبایلی، هزینه‌ای است که در ابتدا باید پرداخت کنند؛ چراکه آن‌ها  مخاطبین نسبت به مفیدبودن آن مطمئن نیستند.

برای مقابله با این چالش، سعی کنید از مدل فری‌میوم استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید برای یک دوره زمانی کوتاه، امکان استفادهٔ رایگان از اپلیکیشن را برای کاربران جدید فراهم کنید  یا بخش محدودی از خدمات خود را به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار دهید.

حفظ کاربران موجود

آخرین مرحله از اپلیکیشن مارکتینگ، حفظ کاربران فعلی  است، برای این منظور، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

۱. بهبود تجربه کاربری

بهبود تجربه کاربری نقش مهمی برای حفظ کاربران  دارد. باید اپلیکیشن شما ظاهری جذاب داشته باشد و افراد به‌راحتی بتوانند با آن ارتباط برقرار کرده و کارهای موردنظر خود را انجام دهند.

حتماً مطمئن شوید تمام خطاها را به‌مرور رفع می‌کنید؛ قبل از اینکه افراد زیادی اپلیکیشن را حذف کنند. برای این کار، نظرات کاربران را به‌طور مداوم رصد کنید.

۲. توجه به بازخورد کاربران

برای حفظ کاربران، حتما به بازخورد آن‌ها بها بدهید و در صورت نیاز بر اساس همین فیدبک‌ها، اصلاحاتی در برنامه خود ایجاد کنید.

۴. کنترل نرخ ریزش

نرخ ریزش کاربران را به صورت دقیق رصد کنید تا با شناسایی عوامل ایجاد آن، اپلیکیشن را مطابق با سلیقهٔ  کاربران  اصلاح کنید.

تعامل بیشتر با کاربران

تعامل پیوسته با کاربران نقش مهمی در جلب رضایت و حفظ آن‌ها دارد. می‌توانید با ارسال نوتیفیکیشن‌های جذاب، تعامل سازنده‌ای با کاربران خود ایجاد کنید یا متناسب با رفتار وی، یک پیشنهاد یا جایزه ویژه دهید.

در این مقاله، با روش‌ها و مراحل مختلف بازاریابی اپلیکیشن آشنا شدید. شما چه راه دیگری را به لیست ما اضافه می‌کنید؟

/

پایان رپورتاژ

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر