coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 ؛ معرفی تمام تفاوت‌هایی که منتظرشان هستیم

در این مطلب مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 را برای شما آماده کردیم و پس از بررسی امکانات و تغییرات سری جدید آیفون، ارزش خرید دو گوشی را مقایسه می‌کنیم.

راهنمای خرید تکراتو

چند هفته بیشتر با ماه میلادی سپتامبر (اواخر شهریور ماه) فاصله نداریم و انتظار می‌رود شرکت اپل امسال هم مثل همیشه در این ماه از سری جدید آیفون، یعنی سری آیفون 16 رونمایی کند که قطعاً شامل امکانات و اصلاحات جدیدی در یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان خواهد بود.

به همین مناسبت، در این مقاله مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 را برای شما آماده کردیم و با نگاهی به اخبار و شایعات منتشر شده تا به امروز، خواهیم گفت که چه ویژگی‌هایی از این سری نسبت به نسل قبل تغییر کرده و کدام ویژگی‌ها و مشخصات آیفون 15 در این سری ثابت باقی مانده‌اند. اگر شما هم جزء کاربران و علاقمندان به گوشی‌های آیفون هستید، با ما همراه باشید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

آیفون 16 هم مثل آیفون 15، مدل پایه و اصلی و همچنین مقرون به صرفه‌ترین مدل آیفون امسال خواهد بود. این گوشی اپل که بدون شک از بهترین گوشی های 2024 شناخته می‌شود، مجهز به یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی جدید، برش داینامیک آیلند و تغییراتی جزئی در طراحی بود. در این گوشی هم مثل سایر مدل‌های سری آیفون 15، پورت لایتنینگ با پورت جدید USB Type-C جایگزین شده بود که کاربران می‌توانند از آن برای انتقال اطلاعات و شارژ استفاده کنند.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15
مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

انتظار می‌رود که قیمت آیفون 16 حدود 800 دلار باشد اما احتمال افزایش قیمت این مدل نسبت به سری قبل وجود دارد. تغییرات کلی این نسل نسبت به آیفون 15 عبارتند از: طراحی کمی متفاوت، بلاک دوربین جدید، چیپ‌ست قدرتمندتر با رم بیشتر و دو دکمه فیزیکی جدید. اما آیا این تغییرات در حدی هستند که کاربران آیفون به خصوص آیفون 15 را ترغیب به خرید مدل جدید کنند؟ مقایسه آیفون 15 با آیفون 16 به این سوال پاسخ می‌دهد.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از نظر طراحی

ظاهراً قرار نیست طراحی و ابعاد کلی آیفون 16 نسبت به نسل قبل تغییر چشمگیری پیدا کند. این گوشی هم مثل نسل قبل آیفون فرم فاکتور 6.1 اینچی دارد و احتمالاً به همان روش و با بدنه آلومینیومی ساخته شده و رویه‌ای مات با لبه‌هایی دارای انحنای بسیار ظریف دارد.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

احتمالاً، حاشیه‌های اطراف نمایشگر این گوشی کمی باریک‌تر خواهد شد اما نه خیلی زیاد چون معمولاً حاشیه باریک جزء ویژگی‌هایی است که اپل برای گوشی‌های آیفون پرو محفوظ نگه می‌دارد.

اما یکی از مشخصات آیفون 16 که نسبت به قبل تغییر خواهد کرد، چیدمان دوربین است. اپل قصد دارد برای آیفون 16 از یک چیدمان دوربین عمودی استفاده کند. در گذشته هم چنین طراحی را در گوشی‌هایی مثل آیفون 12 مشاهده کرده بودیم. احتمالاً دوربین‌های آیفون 16 هم داخل یک بلاک کپسول مانند عمودی جدید قرار می‌گیرند. دلیل این تغییر طراحی صرفاً ظاهری نیست و به یکی از قابلیت‌های جدید آیفون 16 یعنی ضبط ویدیوهای فضایی برمی‌گردد. این فرمت ویدیوی 3 بعدی جدید که در اپل ویژن پرو بسیار جذاب به نظر می‌رسد، مستلزم تغییر چیدمان لنز و تبدیل آن به حالت عمودی است.

طبق آنچه از شایعات مختلف راجع به مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 شنیده می‌شود، در نسل جدید دکمه اکشن را خواهیم داشت که جایگزین دکمه سایلنت قدیمی می‌شود. همچنین، در این نسل از دکمه کپچر جدید استفاده شده که کاربرد آن، عکاسی فوری در حالت افقی است. این دکمه شبیه به دکمه شاتر کار می‌کند؛ یعنی با یک فشار آرام فوکوس کرده و با فشار طولانی‌تر، عکس می‌گیرد.

بنابراین دکمه اکشن آیفون 16 سمت چپ و بالای دکمه‌های صدا قرار دارد. دکمه کپچر هم سمت راست گوشی و پایین دکمه پاور خواهد بود. قبلاً شرکت اپل آنتن‌های mmWave را در این قسمت نصب می‌کرد و حالا باید این آنتن به سمت چپ و زیر دکمه تنظیم صدا منتقل شود.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

سایر مشخصات iPhone 16 از نظر طراحی مثل نسل قبل بوده و احتمالاً هر گونه تغییری در وزن و ابعاد گوشی، چندان چشمگیر نخواهد بود. البته، در آیفون 16 هم پورت USB-C و رتبه ضد آب IP68 را داریم.

رنگ بندی آیفون 16 هم شامل 6 رنگ است که بعضی از آنها آشنا و تکراری و بعضی مثل رنگ بنفش کاملاً جدید هستند.

بیشتر بخوانید

Apple Intelligence چیست ؟

آموزش کار با آیفون برای تازه کارها

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از نظر نمایشگر

بر اساس آنچه که از مشخصات فنی iPhone 16 می‌دانیم، این گوشی هم با نمایشگر 6.1 اینچی OLED قبل ساخته شده؛ اما عده‌ای معتقدند که اپل این بار از یک تکنولوژی میکرو لنز جدید استفاده می‌کند تا سطح روشنایی تصویر را افزایش داده و مصرف انرژی را کاهش دهد.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

دیدن چنین تغییراتی در مقایسه گوشی آیفون 16 با 15 خوب است اما یکی از مهم‌ترین تغییرات مورد انتظار، پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز ProMotion بود که ظاهراً در این نسل آن را نخواهیم داشت. بر اساس آنچه از مشخصات فنی آیفون 16 می‌دانیم، این گوشی هم مثل آیفون 15 نرخ نوسازی 60 هرتز دارد که به هیچ وجه مثل ProMotion روان نیست. بر اساس بعضی از شایعات، این قابلیت برای آیفون 17 ساده در سال 2025 پیاده‌سازی می‌شود.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از نظر عملکرد و نرم‌افزار

ظاهراً آیفون 16 مجهز به یک چیپ‌ست جدیدتر و پرسرعت‌تر خواهد بود. آیفون 15 با چیپ‌ست A16 بیونیک ساخته شده و انتظار می‌رود که آیفون 16 اولین مدل ساده آیفون باشد که با پردازنده‌ای مبتنی بر فرایند 3 نانومتری ساخته می‌شود. بر اساس بعضی از شایعات، این چیپ‌ست جدید A18 نام دارد (چیپ‌ست A18 پرو هم برای مدل‌های پرو در نظر گرفته شده است).

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

تنها اطلاعاتی که درباره این چیپ‌ست در دسترس داریم، بهینه‌سازی آن برای هوش مصنوعی است. اپل سال پیش از غوغای هوش مصنوعی باز ماند اما حالا این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام داده و انتظار داریم که آیفون 16 هم امکانات هوش مصنوعی زیادی داشته باشد.

با نگاهی به مشخصات iPhone 15 مشاهده می‌شود که در همه مدل‌های این گوشی، از رم 6 گیگابایتی استفاده شده بود که قرار است این رقم برای آیفون 16 به 8 گیگابایت افزایش پیدا کند.

بنابراین با در نظر گرفتن مشخصات فنی آیفون 15، بعضی از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید اپل در این سری در دسترس نخواهد بود. از نظر حافظه داخلی هم احتمالاً تغییری وجود ندارد و این گوشی هم با 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی ارایه می‌شود.

ظاهراً آیفون 16 هم با همان مودمی ساخته می‌شود که در آیفون 15 به کار رفته بود؛ یعنی اسنپدراگون X70. این مودم عملکرد خیلی خوبی دارد اما سرعت آن به اندازه سرعت مودم آیفون 16 پرو نیست. احتمالاً در مدل پرو، از نسخه X75 استفاده می‌شود که از نظر تجمیع سیگنال اپراتورها عملکرد بهتری دارد. تراشه ترکیبی sub-6GHz و mmWave این مودم، 25 درصد فضای کمتری اشغال کرده و 20 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

بیشتر بخوانید

ترفندهای آیفون 13

بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای اندروید و آیفون

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از نظر دوربین

مقایسه آیفون 16 با 15 را با ارزیابی سیستم دوربین این دو گوشی ادامه می‌دهیم. همانطور که قبلاً اشاره شد، ممکن است چیدمان دوربین iPhone 16 متفاوت باشد اما دوربین این گوشی به غیر از پشتیبانی از ویدیوی فضایی، قابلیت و پیشرفت چشمگیری نسبت به دوربین آیفون 15 ندارد.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

سال پیش، آیفون 15 مجهز به یک حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی شده بود که از نظر کیفیت تصویر در نور کم و جزئیات، نسبت به نسل قبل از خودش عملکرد بسیار بهتری داشت.

ظاهراً سخت‌افزار دوربین آیفون 16 نسبت به نسل قبل تغییر چشمگیری ندارد. این گوشی هم مجهز به همان دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی و فاقد لنز تله فوتو خواهد بود.

البته این گوشی یک سری تغییر نرم‌افزاری برای ارتقای عملکرد دوربین دارد اما هنوز این تغییرات به شکل دقیق مشخص نیستند.

پیش‌بینی می‌شود که وجود هوش مصنوعی منجر به اضافه شدن قابلیت‌هایی مثل تغییر هوشمند اندازه و جابجایی اشیاء در تصویر شود. قبلاً شرکت‌هایی مثل سامسونگ و گوگل چنین قابلیت‌هایی را پیاده‌سازی کرده بودند.

در رابطه با کیفیت ویدیو، یکی از مهم‌ترین تغییرات این سری نسبت به دوربین iPhone 15 قابلیت ضبط ویدیوهای فضایی است. این ویدیوها با هدست‌های AR/VR مثل اپل ویژن پرو قابل مشاهده هستند. البته بسیاری از کاربران چنین هدستی ندارند بنابراین ممکن است مدت زیادی زمان ببرد تا کاربران زیادی بتوانند از این قابلیت استفاده کنند.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از نظر کیفیت صدا و تکنولوژی لمسی

کیفیت صدای اسپیکر گوشی‌های آیفون همواره رو به افزایش است و انتظار می‌رود که در این نسل هم کیفیت صدای گوشی‌ها نسبت به نسل قبل کمی افزایش پیدا کند.

در رابطه با بازخوردهای لمسی هم گوشی‌های آیفون از زمان پیاده‌سازی موتور Taptic در آیفون 6، عملکرد خیلی خوبی داشته‌اند و نمی‌توان انتظار تغییرات زیادی در این زمینه داشت.

بیشتر بخوانید

بهترین لپ تاپ های اپل 2024

بررسی اپل واچ اولترا 2

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 از نظر ماندگاری شارژ و باتری

همانطور که در ابتدای مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 اشاره شد، این گوشی از نظر ابعاد و فرم فاکتور شبیه به آیفون 15 است؛ در نتیجه جای زیادی برای ارتقای باتری آیفون 16 و استفاده از باتری بزرگتر برای این گوشی وجود ندارد.

مقایسه آیفون 16 با آیفون 15

با این وجود، بعضی از شایعات مدعی هستند که احتمال ارتقای جزئی باتری iPhone 16 وجود دارد.

پیش‌بینی می‌شود که آیفون 16 یک باتری 3561 میلی آمپر ساعتی داشته باشد که نسبت به باتری iPhone 15 با ظرفیت 3349 میلی آمپر ساعت حدود 6 درصد بزرگتر شده است. نکته قابل توجه این است که بین همه گوشی‌های سری آیفون 16، مدل معمولی این سری بیشترین تغییر ظرفیت باتری را دارد (حتی باتری بعضی از مدل‌ها مثل آیفون 16 پلاس نسبت به نسل قبل کوچکتر می‌شود!)

در مجموع، انتظار نمی‌رود که این ارتقای 6 درصدی اندازه باتری، تأثیر چشمگیری بر ماندگاری شارژ آیفون 16 داشته باشد.

نکته بعدی درباره مقایسه آیفون 16 با 15 این است که احتمالاً پس از چندین نسل، در این نسل سرعت شارژ هم افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس بعضی از شایعات، آیفون‌های جدید قابلیت شارژ باسیم 40 وات را دارند (در حال حاضر سرعت شارژ باسیم این گوشی‌ها 20 وات است). این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم مگ سیف 20 وات (15 وات فعلی) هم پشتیبانی می‌کنند.

در عین حال نمی‌توان راجع به این آمار و ارقام مطمئن بود؛ به خصوص با توجه به اینکه شرکت اپل برای استفاده از شارژ پرسرعت رویکرد محافظه کارانه‌ای دارد. همچنین، ممکن است این تغییرات فقط در مدل‌های پرو پیاده‌سازی شوند نه در آیفون 16 معمولی.

مقایسه مشخصات فنی iPhone 15 و iPhone 16

جدول زیر، خلاصه‌ای کلی از مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 را نشان می‌دهد.

مشخصات مشخصات فنی آیفون 16 مشخصات فنی آیفون 15
ابعاد بسیار شبیه یا یکسان با آیفون 15 147.6 × 71.6 × 7.8 میلی متر
وزن بسیار شبیه یا یکسان با آیفون 15 171 گرم
نمایشگر 6.1 اینچی OLED با نرخ نوسازی 60 هرتز 6.1 اینچی OLED با نرخ نوسازی 60 هرتز
پردازنده اپل A18

تولید شده با فرایند 3 نانومتری

اپل A16 بیونیک

تولید شده با فرایند 4 نانومتری

رم و حافظه داخلی
  • 8/ 128 گیگابایت 800 دلار
  • 8/256 گیگابایت 900 دلار
  • 8/512 گیگابایت 1100 دلار
  • 6/ 128 گیگابایت 800 دلار
  • 6/256 گیگابایت 900 دلار
  • 6/512 گیگابایت 1100 دلار
دوربین
  • 48 مگاپیسلی با دیافراگم f/1.6
  • 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی
  • 48 مگاپیسلی با دیافراگم f/1.6
  • 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
  • دوربین جلوی 12 مگاپیکسلی
باتری 3561 میلی آمپر ساعتی 3349 میلی آمپر ساعتی
سرعت شارژ امکان ارتقاء وجود دارد اما قطعی نیست 20 وات باسیم

15 وات بی‌سیم

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده برای ارزش خرید آیفون 16، تکنولوژی هوش مصنوعی این گوشی خواهد بود. اینکه چه قابلیت‌های هوش مصنوعی در این گوشی پیاده‌سازی می‌شود، پس از انتشار iOS 18 قطعی می‌شود. در رابطه با مشخصات سخت‌افزاری، این گوشی یک چیپ‌ست سریع‌تر و رم بیشتر دارد اما با توجه به سرعت چشمگیر آیفون 15 این تغییر برای کاربران آیفون چندان قابل توجه نخواهد بود. تغییرات بعدی، قابلیت ضبط ویدیوی فضایی، افزایش 6 درصدی ظرفیت باتری و اضافه شدن دکمه‌های جدید هستند.

در عین حال، عدم پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز، جزء نقاط ضعف این گوشی محسوب می‌شود و باید دید که امکانات هوش مصنوعی آیفون 16 این کمبود را جبران می‌کند یا خیر.

سوالات پرتکرار

قیمت iPhone 16 چقدر است؟

احتمالاً قیمت آیفون 16 با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی 800 دلار خواهد بود.

آیفون 16 چه تفاوتی با آیفون 15 دارد؟

این گوشی دارای چیپ‌ستی سریع‌تر، رم بیشتر، قابلیت ضبط ویدیوی فضایی، افزایش ظرفیت باتری و دکمه‌هایی جدید خواهد بود.

دوربین iPhone 15 چند مگاپیکسلی است؟

این گوشی دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، اولتراواید 12 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی است.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره مقایسه آیفون 16 با آیفون 15 چیست؟ دیدگاه خود را با بخش راهنمای خرید و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر