coinex
otetmarket
propification.com

یک یوتیوبر Nvidia و OpenAI را به استفاده غیرقانونی از ویدئوهای یوتیوب برای آموزش هوش مصنوعی متهم کرد

شرکت‌های Nvidia و OpenAI با شکایت‌هایی از سوی سازندگان محتوا در یوتیوب روبرو شده‌اند که ادعا می‌کنند این شرکت‌ها ویدئوهای آنلاین آن‌ها را بدون اجازه برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده کرده‌اند.

یکی از سازندگان ویدئو در یوتیوب به نام “دیوید میلت” در یک شکایت فدرال علیه Nvidia ادعا کرده که این شرکت که بر طراحی تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی تمرکز دارد، ویدئوهای او و میلیون‌ها ویدئوی دیگر را بدون اجازه برای آموزش نرم‌افزار هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

این شکایت شامل اتهاماتی از جمله «غنی‌سازی ناعادلانه» و «رقابت ناعادلانه» علیه Nvidia است و درخواست کرده که این پرونده به صورت گروهی مورد بررسی قرار گیرد تا شامل دیگر یوتیوبرهایی که ادعاهای مشابه او داشتند نیز از این موضوع منتفع شوند و به نوعی به حقشان برسند.


بیشتر بخوانید:


شکایت سازندگان یوتیوب به دلیل استفاده غیرمجاز از محتوای ویدئویی برای آموزش هوش مصنوعی

بر اساس این شکایت که چهارشنبه گذشته در دادگاه ناحیه شمالی کالیفرنیا ثبت شده است، Nvidia با استفاده از نرم‌افزارهایی در سرورهای تجاری، به صورت غیرقانونی ویدئوهای یوتیوب را دانلود کرده تا نرم‌افزار هوش مصنوعی خود به نام “Cosmos” را آموزش دهد. طبق گزارش رسانه‌ای 404 که در تاریخ 5 اوت منتشر شده، Nvidia توانسته روزانه حدود 80 سال محتوای ویدئویی را دانلود کند.

در واکنش به این شکایت، Nvidia اعلام کرد: «ما حقوق تمامی سازندگان محتوا را محترم می‌شماریم و مطمئنیم که فعالیت‌های ما کاملاً مطابق با قوانین و مقررات است.»

این شکایت علیه Nvidia کمتر از دو هفته پس از شکایت مشابه میلت علیه OpenAI ثبت شده است. این شکایت‌ها نشان می‌دهند که مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) که پشت فناوری‌های هوش مصنوعی قرار دارند، به حجم وسیعی از داده‌ها نیاز دارند که معمولاً از اینترنت استخراج می‌شوند.

در هیچ یک از شکایت‌های میلت علیه Nvidia و OpenAI، ادعای نقض حق کپی‌رایت مطرح نشده است. بلکه او این شرکت‌ها را به «غنی‌سازی ناعادلانه» و «روش‌های تجاری ناعادلانه، غیراخلاقی و آسیب‌زننده» متهم کرده است. در مورد Nvidia، این روش‌ها «غیراخلاقی، غیرمنصفانه، بی‌رحمانه و مضر برای مصرف‌کنندگان» توصیف شده‌اند.

میلت در این شکایت‌ها به دنبال حکم ممانعت از استفاده غیرمجاز از ویدئوهایش، جبران خسارات و دیگر غرامت‌ها است.

یک یوتیوبر Nvidia و OpenAI را به استفاده غیرقانونی از ویدئوهای یوتیوب برای آموزش هوش مصنوعی متهم کرد
استفاده غیرقانونی انویدیا از ویدیوهای یوتیوبرها برای آموزش هوش مصنوعی

در شکایت میلت علیه OpenAI نیز آمده که این شرکت بیش از یک میلیون ساعت ویدئو را با استفاده از روش‌های خودکار مانند ربات‌ها یا ابزارهای مخصوص دانلود ویدئو از یوتیوب استخراج کرده است.

طبق گزارش 404 Media، انویدیا همچنین ویدئوهایی را از منابع آنلاین دیگر مانند نتفلیکس به دست آورده که این موضوع توسط یک کارمند سابق Nvidia که نخواست نام او فاش شود، تایید شده است.

در پاسخ به این شکایت، Nvidia در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر کسی آزاد است که از منابع عمومی اطلاعات و ایده‌ها یاد بگیرد. ایجاد آثار جدید و تحولی نه تنها عادلانه و منصفانه است، بلکه دقیقاً چیزی است که سیستم حقوقی ما تشویق می‌کند.»

در ماه آوریل، نیویورک تایمز گزارش داد که OpenAI ابزاری به نام Whisper ساخته که به منظور تبدیل صدا به متن از ویدئوهای یوتیوب استفاده می‌کند، زیرا منابع متنی آنلاین آن به پایان رسیده بود. طبق این شکایت، این ویدئوها یکی از بزرگترین مجموعه‌های داده زبانی طبیعی برای آموزش هوش مصنوعی و بهینه‌سازی مدل‌های زبانی OpenAI را فراهم می‌کنند.

سهام Nvidia از ابتدای سال 2023 تا کنون حدود 600 درصد افزایش یافته و ارزش بازار آن به بیش از 3 تریلیون دلار رسیده است، زیرا این شرکت به یکی از پیشتازان اصلی در حوزه هوش مصنوعی در سیلیکون ولی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

منبع: legaldive

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر