coinex
otetmarket
propification.com

بیوگرافی عبدالناصر همتی ؛ معرفی سوابق اجرایی و کارنامه وزیر اقتصاد جدید

با انتخاب عبدالناصر همتی، تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی روشن شد. برای اطلاع از سوابق اجرایی، تحصیلی و بیوگرافی عبدالناصر همتی با ما همراه شوید.

در نشست بررسی رای اعتماد کابینه دکتر مسعود پزشکیان، تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی روشن شد و همتی با ۱۹۲ رای موافق وزیر اقتصاد شد. عبدالناصر همتی پس از خاندوزی نوزدهمین وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

در ادامه زندگینامه، تحصیلات، کارنامه کاری و عکس عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد جدید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.           

بیشتر بخوانید: خبر جدید وزیر نفت از افزایش قیمت بنزین [+ ویدئو]

بیوگرافی عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی در سی‌ام فروردین ماه سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ به دنیا آمد. وی سال ۵۸ دوره کارشناسی علوم اقتصادی را در دانشگاه تهران به پایان رساند و از همان دانشگاه در سال ۶۶، کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد. اما آخرین مدرک تحصیلات عبدالناصر همتی دکترای اقتصاد است که آن را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ کرد.

بیوگرافی عبدالناصر همتی
بیوگرافی عبدالناصر همتی

از دیگر سوابق تحصیلی عبدالناصر همتی می‌توان به گذراندن دوره حسابرسی مؤسسه کوپرز اند لیبراند ۱۳۵۶و دوره تحقیقاتی – مطالعاتی در رشته اقتصاد در دانشگاه لندن ۱۳۷۰ اشاره کرد.

عبدالناصر همتی با سپیده شبستری ازدواج کرده است و سه فرزند دارد. شایعاتی در مورد حضور فرزندانش در ایالات متحده آمریکا مطرح شد که با تکذیب او همراه بود. همچنین در زندگینامه عبدالناصر همتی که از رسانه‌ها منتشر شده، آمده است که سپیده شبستری همسر ایشان، نسبتی فامیلی با برادر کوچک‌تر علی اکبر هاشمی رفسنجانی دارد. اما وی درباره‌ی نسبت فامیلی خود با هاشمی رفسنجانی گفت: «هیچ نسبتی با ایشان ندارم؛ هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند نسبت فامیلی دارم، البته ارادات ویژه‌ای به مرحوم آیت‌الله هاشمی دارم، ولی هیچ نسبتی با خانواده ایشان ندارم.»

زندگینامه عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد را با بیان مهم‌ترین سوابق اجرایی عبدالناصر همتی ادامه می‌دهیم. عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت نمود. او از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ معاون سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

سوابق اجرایی عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد

  • رئیس واحد مرکزی خبر از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷
  • مدیر پخش اخبار صدا و سیما از ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸
  • معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳
  • رئیس کل بیمه مرکزی ایران (و رئیس شورای عالی بیمه) از ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵
  • رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه اتکایی آسیایی (Asian-Re)
  • استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران از ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۵
  • رئیس کل بانک مرکزی ایران از مرداد ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۴۰۰

فعالیت‌های انتخاباتی عبدالناصر همتی

در  کارنامه عبدالناصر همتی دو بار نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت شده است. همتی در چهارم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از سوی شورای نگهبان به عنوان یکی از کاندیدهای نهایی ریاست جمهوری در انتخابات معرفی گردید. او برای شرکت در انتخابات با رئیس خود حسن روحانی، مشورت نکرده و او را مطلع نکرده بود و همین باعث شده بود گمانه‌زنی‌هایی برای برکناری وی از ریاست بانک مرکزی مطرح شود.

 کارنامه عبدالناصر همتی

هنگام ثبت‌نام، تحلیلگران شانس تأیید صلاحیت او را کم می‌دانستند اما وی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد. در جریان انتخابات، همتی مدعی شد که صداوسیمای جمهوری اسلامی فیلم مستند انتخاباتی او را پخش نکرده است و او خود این فیلم را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد کرد.

حزب کارگزاران سازندگی ایران، حزب متبوع همتی و مهدی کروبی، رسماً حمایت خود را از وی در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام نمودند. در انتخابات او پس از محسن رضایی سوم شد.

او در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز نامزد شد که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت.

تألیف‌ها و ترجمه‌های عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و مدرس اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه‌های ایران است. تألیف‌ها و ترجمه‌های کارنامه وزیر اقتصاد عبدالناصر همتی به شرح زیر است:

  • اقتصاد کلان (مقدمه‌ای بر سیاست‌های پولی و مالی) تألیف، مؤسسه علوم بانکی، چاپ اول ۱۳۷۲ چاپ دوم ۱۳۷۴ چاپ سوم سال ۱۳۸۰
  • توسعه اقتصادی، تألیف، چاپ اول ۱۳۷۶، انتشارات سروش
  • اقتصاد نفت، تألیف، چاپ اول، ۱۳۷۴، انتشارات سروش
  • مشکلات اقتصادی جهان سوم”، تألیف، چاپ اول، ۱۳۶۶ چاپ دوم، ۱۳۶۹، انتشارات سروش
  • مبانی نظری و عملی بیمه، ترجمه، چاپ اول، ۱۳۸۱، انتشارات بیمه مرکزی ایران
  • اقتصاد انرژی تألیف چاپ اول ۱۳۸۳ انتشارات مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی

چشم‌انداز اقتصاد کشور در دولت چهاردهم

پس از پرداختن به بیوگرافی وزیر اقتصاد به بررسی کلی برنامه عبدالناصر همتی در دولت جدید می‌پردازیم. همتی از معدود وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم است که پیش از آغاز کار به‌عنوان وزیر اقتصاد، برنامه خود را به‌صورت عمومی منتشر کرده است.

سوابق تحصیلی عبدالناصر همتی
کارنامه عبدالناصر همتی

طبق برنامه همتی، مهم‌ترین اولویت‌های وزارت اقتصاد در دولت چهاردهم «تامین ثبات اقتصاد کلان و پیش‌بینی‌پذیر ساختن اقتصاد» و «مهار تورم و حفظ و تقویت ارزش پول ملی» خواهد بود. علاوه بر این، همتی در رشته اقتصاد تحصیل کرده است و سوابقی چون ریاست کل بانک مرکزی را در کارنامه خود دارد.

اما یکی از انتقاداتی که به عبدالناصر همتی وارد می‌شود مربوط به کارنامه او به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی است. منتقدان معتقدند که جهش تاریخی نرخ ارز در دوران تصدی‌گری همتی به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی نقطه سیاهی در کارنامه اوست و دلیلی ندارد که فردی با این کارنامه اجرایی بار دیگر در یکی از رئوس مثلث سیاستگذاری اقتصادی در کشور قرار بگیرد.

همتی اما در برنامه خود به تشریح چالش‌های اقتصادی کشور پرداخته است. بر اساس برنامه وزیر اقتصاد، «رشد اقتصادی پایین و نوسانی»، «نرخ‌های تورم بالا و مزمن»، «نابرابری در توزیع درآمد و ثروت»، «ناترازی شدید سیستم بانکی»، «تداوم کسری تجاری غیر نفتی»، «کاهش شدید ارزش پول ملی»، «گسترش بیش از حد مخارج دولت و بی‌ثباتی و بی‌نظمی در سیستم مالی» و «عدم ورود سرمایه خارجی مناسب و کمبود منابع ارزی برای تامین تجهیز سرمایه» از جمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در اقتصاد کشور است.

حال باید منتظر ماند و دید عبدالناصر همتی که با ارائه برنامه‌ و شناخت چالش‌های اقتصاد کشور، به عنوان وزیر شروع به کار کرده است، چگونه اوضاع نابه‌سامان اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد.

اولین دستور وزیر اقتصاد دولت چهاردهم

پس از بیان بیوگرافی عبدالناصر همتی و اطلاع از سوابق تحصیلی و اجرایی، برنامه و کارنامه کاری عبدالناصر همتی ، شاید برای شما جالب باشد که بدانید اولین دستور وزیر اقتصاد چه بوده است. همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین ابلاغیه‌ی خود از همه معاونت‌ها، سازمان‌های تابعه، بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد خواست از ارسال مکاتبات حاوی پیام تبریک و تاج گل و انتشار آگهی خودداری کنند.

در این ابلاغیه آمده است: «ضمن قدردانی از همه عزیزانی که در فرآیند اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی ابراز لطف نموده‌اند، به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش مکاتبات غیر ضرور درون وبرون وزارتخانه‌ای در چارچوب تقویت و توجه به اصول انضباط مالی تاکید می‌گردد «مدیران و همکاران بخش های موضوع این نامه مطلقا از ارسال هرگونه تاج گل و سایر اقدامات مشابه اجتناب نمایند.»

در این ابلاغیه همچنین تاکید شده است: شایسته است این رویه در سایر موارد مشابه از جمله مناسبت های ملی و مذهبی هم رعایت گردد.

سوالات متداول

مدرک تحصیلات عبدالناصر همتی چیست؟

عبدالناصر همتی در سال ۵۸ دوره کارشناسی علوم اقتصادی را در دانشگاه تهران به پایان رساند و در همان دانشگاه سال ۶۶ کارشناسی ارشد خود را اخذ کرد. او درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران دریافت کرد.

عبدالناصر همتی سفیر ایران در کدام کشور بوده است؟

همتی پس از خاتمه فعالیت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، و قبل از نشستن بر مسند رئیس کلی بانک مرکزی، از تیر تا آذر ماه سال ۱۳۹۷ سفیر ایران در چین بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص بیوگرافی عبدالناصر همتی چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر