coinex
otetmarket
همین حالا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید: واتساپ | تلگرام |

رشیدی کوچی: ما نگران ممنوعیت ورود آیفون نیستیم، نگرانی ما از ممنوع شدن همه برندهاست

موضوع ممنوعیت ورود آیفون از دو سال پیش اجرایی شد؛ اما با روی کارآمدن دولت چهاردم این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. همین موضوع باعث شده یکی از نمایندگان سابق مجلس توضیحاتی کاملی در این خصوص ارائه بدهد.

همانطور که می‌دانید، ممنوعیت ورود آیفون حق استفاده قانونی شهروندان از این برند را سلب کرده است. این موضوع بارها در دولت قبلی مطرح شد اما سرانجامی نداشت. با آغاز کار دولت چهاردهم، این مسئله بار دیگر عنوان شد. حدود دو هفته قبل، کارزار اینترنتی برای رجیستری آیفون‌ها شروع شده و تا امروز به بیش از 61 هزار امضا رسیده است. به گزارش زومیت، سه‌شنبه 17 مهر 1403، هم نشست ویژه «رجیستری و رفع ممنوعیت واردات گوشی آیفون» با حضور جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس و نویسنده‌ی کارزار، و هم‌چنین جمعی از فعالان حوزه‌ی فناوری و خبرنگاران در کافه‌رویداد کارزار برگزار شد.

راهنمای خرید تکراتو

ممنوعیت ورود آیفون شکست خورده

حامد بیدی، مدیرعامل پلتفرم کارزار به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان این جلسه، توضیحاتی در خصوص ممنوعیت ورود آیفون ارائه داد: «با آمدن دولت جدید با وعده‌ی گشایش در امور مختلف، برداشته شدن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی از جمله فیلترینگ و رفع ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون انتظار می‌رود. درخواست رفع ممنوعیت واردات آیفون یکی از کارزارهای داغ این روزهای ما در پلتفرم کارزار است. جلال رشیدی کوچی به‌عنوان یک نماینده سابق مجلس دغدغه‌مند، نویسنده‌ی این کارزار بوده و آن را آغاز کرده و درحال‌حاضر، یکی از کارزارهایی بوده که مردم از آن استقبال کرده‌اند.»

رشیدی کوچی: ما نگران ممنوعیت ورود آیفون نیستیم، نگرانی ما از ممنوع شدن همه برندهاست

جلال رشیدی کوچی نماینده سابق مجلس و نویسنده‌ی کارزار درخواست رجیستری و رفع ممنوعیت واردات آیفون، نیز این موضوع را از جهت دیگری مورد بررسی قرار داد:

خاستگاه ممنوعیت رجیستری و واردات آیفون کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است که عموماً از اعضای جبهه‌ی پایداری هستند. جمعی از همین نماینده‌ها خارج از صحن مجلس به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، نامه نوشتند و خواستار ممنوع شدن واردات این گوشی شدند. آقای مخبر هم در نامه‌ای به وزارت صمت و وزارت ارتباطات واردات و رجیستری گوشی‌های آیفون را ممنوع کرد.

کوچی دستور رهبری در سال ۹۸ مبنی بر منوعیت واردات کالاهای لوکس آمریکایی را دلیل حامیان این طرح می‌داند. طبق اعلام این نماینده مجلس «تعداد کسانی که دنبال ممنوعیت بودند کمتر از ۱۰ نفر بود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا دلایل امنیتی در پس این تصمیم وجود دارد؟ گفت: « خیلی بعید می‌دانم که نهادهای امنیتی بخواهند مانع واردات آیفون شوند. این نهادها دلیلی ندارد که بخواهند بین اندروید و iOS انتخاب کنند و یکی را ممنوع کنند.»

چندی پیش رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق ارتباطات در مصاحبه خود کاربران هشدار داد و گفت ممکن است آیفون‌ها در ایران مثل پیجرها در لبنان منفجر شوند. کوچی در ادامه جلسه به این موضوع اشاره کرد و گفت: «عده‌ای در کشور همه‌ی مسائل را امنیتی می‌کنند و هر موضوعی که امنیتی می‌شود دیگر کسی نمی تواند به سمت آن برود و به دنبال حل آن باشد.»

نماینده سابق مجلس در خصوص دلایل مطرح شده برای ممنوعیت ورود آیفون می‌گوید:

واردات آیفون ارزبری دارد و وقتی ارز برای واردات دارو نداریم نباید برای واردات آیفون ارز اختصاص بدهیم. یک دلیل دیگر این است که امنیت مردم را به‌خطر می‌اندازد. بعضی هم روی این مانور می‌دهند که آیفون لوکس است و درصد بسیار کمی از مردم از آیفون استفاده می‌کنند.

اما کوچی همچنان معتقد است دلیل ادامه‌دار شدن این ممنوعیت خواست همان تعداد اندک است. او در این باره می‌گوید: «بحث ما آیفون نیست، بحث ما این است که این ممنوعیت‌ها پله‌پله پیش برود. الان موضوع آیفون باشد و چند وقت دیگر گوشی‌های بالای 600 دلار را ممنوع کنند و بعد هم بگویند کمتر از 600 دلار در داخل کشور تولید می‌شود، پس دیگر هیچ گوشی خارجی وارد کشور نکنیم.»

وی افزود: «80 درصد از مردم کشور گوشی‌های کمتر از 600 دلار می‌خرند و بعید نیست با همین استدلال واردات گوشی‌های بالای 600 دلار را هم ممنوع کنند. مشابه همین اتفاق برای خودرو هم پیش آمده و درخواست رفع ممنوعیت واردات آیفون برای این است که با همین رویه مقابله کنیم.»

او در ادامه به کارزار درخواست رجیستری و رفع ممنوعیت واردات آیفون اشاره کرد و گفت: «این نوع از مطالبه‌گری می‌تواند اثربخش باشد اما مردم هم باید اثرگذاری این مطالبه‌ها را بپذیرند و با آن موافق باشند. تعداد امضاهای کارزار باید بیشتر شود و با رسانه‌ای‌تر کردن این کارزار این درخواست به یک مطالبه‌ی ملی تبدیل شود تا ممنوعیت فعلی یک رویه‌ی مرسوم در همه‌ی زمینه‌ها نشود. در شرایط کنونی کشور که تنش‌ و درگیری وجود دارد نمی‌توانیم از دولت انتظار این را داشته باشیم که وقتی نوپا است و هنوز خودش را پیدا نکرده ممنوعیت واردات را بردارد یا فیلترینگ را رفع کند. باید صبر کنیم فضا آرام شود بعد اگر ادامه‌دار شود مطالبه‌گری کنیم.»

او این ممنوعیت را شکست خورده می‌داند و می‌گوید:

باید با ایجاد فضای رسانه‌ای این نکته را از مسئولان بپرسیم که آیا اهداف ممنوعیت محقق شده است؟ از سوی دیگر، باید برای مردم تبیین کنیم که هیچ‌یک از اهداف اعمال ممنوعیت محقق نشده و تداوم این تصمیم اشتباه است چون ادامه دادن یک سیاست اشتباه پیامدهای منفی بسیاری دارد.

کوچی همچنین اظهار کرد:

همان‌طور که یک قاضی با یک خط تلگرام را فیلتر کرد، آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی فضای مجازی هم می‌تواند دستور برداشته شدن فیلترینگ را بدهد. معاون توسعه و تجارت وزارت صمت هم با یک خط می‌تواند دستور واردات آیفون را بدهد اما ترس از استیضاح شدن در مجلس را دارند و این کار را نمی‌کنند.

رضا الفت‌‌نسب، عضو هیئت‌مدیره‌ی اتحادیه‌ی کشوری کسب‌وکارهای مجازی یکی دیگر از افراد حاضر در این جلسه بود. او در خصوص ممنوعیت ورود آیفون توضیح داد: «در میان پیامدهای این ممنوعیت کمتر در مورد توسعه‌دهندگان سیستم عامل iOS صحبت می‌شود، این درحالی است که تعداد زیادی از افراد متخصص در این حوزه ورود کرده‌اند، شرکت‌های مختلفی روی حوزه iOS سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ این‌ها هم ذی‌نفعان حوزه‌ی اقتصادی هستند که با اعمال این ممنوعیت‌ها آسیب می‌بینند. در این شرایط فعالان انگیزه‌ای برای حضور و فعالیت در این حوزه نخواهند داشت و نارضایتی‌هایی در جامعه ایجاد می‌شود.»

اهورا نیازی، فعال حوزه‌ی فناوری در شبکه‌های اجتماعی نیز در این باره گفت: «با یک فعالیت جمعی می‌توانیم به رشد فکری جامعه کمک کنیم و مطالبه‌گری انجام دهیم و با استمرار در این مطالبه‌گری بتوانیم تغییر ایجاد کنیم. ما ناچاریم که امیدوار باشیم در همین سیستم و افراد رانتی می‌توانیم برای تغییر وضعیت فعالیت کنیم.»

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر