;
coinex

حذف ویروس اندرویدی / بهترین راه برای حذف ویروس از سیستم عامل اندروید

اگر فکر می کنید گوشی و یا تبلت اندرویدی شما ویروس دارد، برایتان خبر خوبی داریم: حذف ویروس اندروید کار راحتی است و به راحتی می توانید آنها را حذف کنید و از شر آن‌ها خلاص شوید. در اینجا نحوه حذف ویروس اندرویدی را شرح می دهیم. با تکراتو همراه باشید.

سیتسم عامل اندروید، محبوب‌ترین سیستم عامل گوشی های هوشمند در دنیا است و به جهت استفاده بسیار زیاد و همچنین ماهیت متن باز بودن آن، ویروس های بی‌شماری برای آن به وجود آمده است. شاید گوشی های اندرویدی به راحتی دچار ویروس های مختلف شوند اما حذف ویروس اندرویدی نیز به سادگی قابل انجام است. در این مقاله به بهترین راه برای حذف ویروس از سیستم عامل اندروید اشاره کرده و علاوه بر آن، به شما نشان خواهیم داد که چگونه از ورود ویروس و سایر نرم افزارهای مخرب مثل تروجان جدید لواپی (Loapi) به اندروید جلوگیری کنید.

حذف ویروس اندرویدی

بهترین راه برای حذف ویروس از سیستم عامل اندروید

در این مقاله به طور جامع به حذف ویروس اندرویدی از گوشی های اندرویدی مثل سامسونگ، هواوی، شیائومی و… می‌پردازیم. در ابتدا مقدمه‌ای را درباره ویروس های اندروید و حذف ویروس اندوریدی بیان می‌کنیم. پس از آن می‌گوییم که ویروس های اندرویدی از کجا نشات می‌گیرند. سپس در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم که چگونه می‌توان از ورود بدافزارهای مخرب و ویروس های اندرویدی به دستگاه جلوگیری کرد و در انتها نیز به چگونگی حذف ویروس اندرویدی می‌پردازیم. در فهرست زیر می‌توانید با کلیک روی هر بخش، اطلاعات همان قسمت را مطالعه بفرمایید.

فهرست


مقدمه

بروزرسانی بهمن 96: بعضی مواقع ویروس‌های اندرویدی از طریق نرم افزارهای مخرب وارد دستگاه شما می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم که برای دانلود اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود از فروشگاه‌های شناخته شده اپلیکیشن مثل گوگل پلی استور استفاده کنید. اگر گوگل به وجود یک اپ مخرب پی ببرد، آن را از تمامی دستگاه‌های تحت ثاثیر قرار گرفته، پاک خواهد کرد؛ درست همانند اتفاقی که در ژانویه 2018 شاهد بودیم و گوگل 60 اپلیکیشن مخرب که محتوای مبتذل را برای کودکان به نمایش می‌گذاشتند، پاک کرد.

آیا گوشی هوشمند شما نیز به نرم‌افزارهای مخرب آلوده شده است؟ نگران نباشید، در این مقاله کاملا به شما می‌آموزیم که چگونه:

  1. دستگاه خود را به حالت امن (Safe Mode) ببرید.
  2. در صورت لزوم، وضعیت ادمین برنامه مخرب را پاک کنید.
  3. اپلیکیشن آلوده به ویروس را حذف کنید.

البته پیش از هرچیز باید گفت که ورود ویروس به تبلت یا گوشی اندرویدی اتفاق بعیدی نیست، اما احتمالا در بسیاری از موارد آنچه شما به عنوان ویروس دیده اید، تنها هشداری است که می‌خواهد شما را متقاعد کند که اندروید آسیب دیده و نیازمند دانلود یک برنامه و یا یک پاپ آپ خطرناک است و حتی شاید پس از آن دستگاه شما به درستی کار نکند. اما به هر حال ویروس ها برای اندروید وجود دارند. اگر مطمئن هستید که دستگاه شما دارای ویروس است در این مطلب به چگونگی حذف ویروس در سیستم عامل اندروید می‌پردازیم.

فهرست


ویروس های اندرویدی از کجا می‌آیند؟

ویروس های اندرویدی از کجا می‌آیند؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌های ورود ویروس های اندروید به دستگاه شما، نصب اپلیکیشن های جدید (و البته مخرب!) است، بنابراین مجددا توصیه می‌کنیم که اگر گوشی یا تبلت شما هم‌اکنون ویروس نداشته باشد، بهترین راه برای جلوگیری از ورود ویروس به آن این است که هرگز برنامه های خارج از فروشگاه گوگل پلی، کافه بازار و یا سایر فروشگاه های اپلیکیشن شناخته شده را نصب نکنید.

این موضوع نیز در سال‌های اخیر اثبات شده و ویروس‌های شناخته شده‌ای که در چند سال اخیر رسانه‌ای شدند، از همین راه وارد دستگاه‌های اندرویدی کاربران شده بودند؛ ویروس‌هایی نظیر Gunpoder، Ghost Trojan، Googlian و Godless.

ویروس Gunpoder، که در سال 2015 پس از کشف به واسطه شبکه پالو آلتو توسط روزنامه نگاران معرفی شد، از طریق شبیه ساز بازی نینتندو (Nintendo) و نصب آن خارج از گوگل پلی می‌توانست مخفیانه به گوشی شما وارد شود. خوشبختانه ویروس Gunpoder بین کاربران ایرانی (و همینطور بسیاری از کشورهای دیگر) دیده نشد و یا به صورت رسمی گزارش نشد، اما اقدامات محافظتی اهمیت خاص خودش را دارد که باعث می شود دستگاه اندرویدی شما از دچار شدن به ویروس‌هایی نظیر Gunpoder و سایر ویروس های اندرویدی که ممکن است در آینده منتشر شوند، حفظ شود.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم گوشی هوشمندمان ویروسی شده است؟

البته راه‌های دیگری نیز برای ورود ویروس‌های مخرب به دستگاه شما وجود دارد، مثل ویروس Mazer که از طریق یک پیام کوتاه به کاربر می‌گفت که مرورگر Tor را دانلود نماید (که البته درست حدس زده‌اید، به جای مرورگر تور، ویروس مخرب Mazer در حال ورود به دستگاه قربانیان بود!).

هرچند تروجان شناخته شده اخیر یعنی تروجان Loapi، از بیرون از گوگل پلی یا یک پیامک، وارد گوشی‌های قربانیان شده بود. این تروجان از طریق آنتی ویروس های نصب شده روی دستگاه کاربران، گوشی های آنها را آلوده کرده بود! این تروجان بارِ کاریِ بسیار زیادی روی دستگاه کاربر وارد می‌کند و درنتیجه باعث گرمای بیش از حد دستگاه و درنهایت ازکارافتادن باتری می‌شود (در همین راستا شاید بد نباشد سری هم به مقاله “۱۰ روش برای افزایش شارژ باتری موبایل” بزنید).

همچنین تروجان لوآپی یک پیام از جانب شما ارسال می‌کرد و بدون اطلاع قربانی، باعث عضویت آن در یک سرویس پولی می‌شد (و البته به همین موارد نیز بسنده نمی‌کرد).

Skygofree یک نرم افزار مخرب دیگر اندرویدی است که از طریق لینک دانلود در وب‌سایت‌های تقلبی که خود را به عنوان سایت‌های رسمی برندهای شناخته شده، جا ‌می‌زدند، برروی دستگاه‌های کاربران نصب می‌شد.

هرکدام از ویروس های اندرویدی اهداف مختلفی دارند؛ برخی از آن‌های پروسه‌های مخربی را روی دستگاه کاربر اجرا می‌کنند، برخی از اطلاعات شخصی شما سو استفاده می‌کنند و برخی نیز نرم‌افزارهای دیگری را دانلود می‌کنند که البته لزوما آلوده به ویروس نیستند و صرفا از این جهت که کاربر علاقه‌ای به دانلود آن‌ها نداشته، حالت مخربی به خود می‌گیرند. در انتهای این بخش باید تاکید کنیم که دیگر نگران ویروس های گوشی اندرویدی خود نباشید. تا انتهای مقاله همراه باشید تا با چگونگی حذف ویروس اندرویدی به طور کامل آشنا شوید.

فهرست


چگونه از ورود بدافزارهای مخرب و ویروس های اندرویدی به دستگاه جلوگیری کنیم؟

اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از خارج از گوگل پلی، کافه بازار یا فروشگاه‌های اپلیکیشن معتبر، دانلود نکنید. برای اطمینان از عدم نصب سهوی بدافزارهای مخرب از طریق نصب برنامه های خارج از گوگل پلی، به منوی تنظیمات (Settings) رفته، به گزینه امنیت (Security) نگاه کنید و سپس اطمینان حاصل کنید که گزینه منبع ناشناخته (Unknown Sources، اجازه نصب و راه اندازی برنامه های منابع ناشناس) غیر فعال باشد.

از نصب اپلیکیشن‌هایی که شبیه به اپلیکیشن‌های مورد نیاز شماست، خودداری کنید. در 99 درصد مواقع، اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور از لحاظ امنیتی مشکلی ندارند اما باز هم در بین آن‌ها، نرم افزارهای مخربی نیز وجود دارد. اگر اپلیکیشن مورد نظر خود را پیدا نکردید، ترجیحا اپلیکیشن‌هایی که شبیه به اپلیکیشن مورد نظرتان است را نیز دانلود نکنید.

مجوزهای دسترسی اپلیکیشن‌ها را چک کنید. اگر شما مصمم هستید برنامه خارج از گوگل پلی را نصب کنید، راجع به آن تحقیق نمایید. دستورات و مجوزهای آن را چک کنید، برای بررسی و یک بازبینی خوب به صورت آنلاین از سایت توسعه دهنده دیدن کنید و ببینید چه چیزهای دیگری ارائه می دهند.

نسخه سیستم عامل اندروید را به‌روز نگه دارید. نیازی نیست همواره آخرین نسخه سیستم عامل اندروید را روی دستگاه خود نصب داشته باشید، اما همواره مطمئن باشید که تا حد امکان، از نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل اندروید استفاده کنید.

یک اپلیکیشن آنتی ویروس نصب کنید. شما می توانید برنامه آنتی ویروس نصب کنید، تعداد زیادی برنامه های رایگان آنتی ویروس اندروید وجود دارند که قادر به شناسایی و حذف برنامه های مخرب هستند، به عنوان مثال می‌توان برنامه‌های 360 Mobile Security، اواست (Avast)، لوک اوت (Lookout)، بیت‌دیفندر (BitDefender) و ده‌ها آنتی ویروس دیگر را نام برد. این‌ها همه شامل برنامه اسکنر هستند که همه موارد خطرناک و مخرب را پیدا می‌کنند، اما توجه داشته باشید که این برنامه‌ها ممکن است اپلیکیشنی را که شما ماه‌ها از آن استفاده می‌کنید و اطمینان دارد که هیچ مشکلی ندارد نیز به عنوان نرم افزارهای مخرب تشخیص و گزارش دهد.

همچنین بسیاری از متخصصان امنیت گوشی‌های اندرویدی توصیه می‌کنند که روت کردن گوشی اندروید می‌تواند امنیت گوشی را در معرض خطر قرار داده و راه را برای ورود ویروس ها به گوشی همواره کند. بنابراین اگر به هر دلیلی قصد دارید گوشی اندرویدی خود را روت کنید، پیش از انجام این کار، مقاله “مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندروید” را نیز حتما مطالعه کنید.

اگر فکر می کنید هم اکنون روی گوشی و یا تبلت اندرویدی شما ویروس وجود دارد، به احتمال زیاد ریست فکتوری آن را حذف خواهد کرد، اما انجام این کار بدان معناست که شما همه داده ها و اطلاعاتی را که از آنها بک آپ ندارید نیز از دست می‌دهید. به جای این کار می‌توانید مراحل زیر را برای حذف ویروس از اندروید دنبال کنید تا اطلاعات دستگاه‌تان نیز از بین نرود.

فهرست


چگونه یک ویروس را از اندروید حذف کنیم؟

نحوه حذف ویروس اندرویدی چگونه است؟

تا اینجا درباره جلوگیری از ورود ویروس اندرویدی به دستگاه شما صحبت کردیم. اگر شما مطمئن هستید که در حال حاضر دستگاه شما آلوده به ویروس شده است، بخش حذف ویروس اندرویدی مناسب شما خواهد بود:

مرحله 1. گوشی و یا تبلت خود را در حالت امن (safe) قرار دهید. این امر مانع از هر گونه اجرای برنامه های شخص ثالث از جمله هر نرم افزار مخرب می شود؛ در بسیاری از دستگاه ها شما می‌توانید دکمه پاور را هم برای خاموش کردن و هم راه اندازی مجدد در حالت امن فشار دهید. اگر این قضیه راجع به گوشی شما صدق نمی‌کند باید مدل گوشی خود را در گوگل سرچ کنید که چگونه در حالت امن (safe) قرار می‌گیرد و دستورالعمل آن را دنبال کنید. هنگامی که دستگاه شما در حالت امن (safe mode) باشد، شما پیام حالت امن را در سمت چپ و پایین صفحه نمایش مشاهده می‌کنید.

مرحله 1. گوشی و یا تبلت خود را در حالت امن (safe) قرار دهید. این مانع از هر گونه اجرای برنامه های شخص ثالث از جمله هر نرم افزار مخربی می شود، در بسیاری از دستگاه ها شما می توانید دکمه پاور را هم برای خاموش کردن و هم راه اندازی مجدد در حالت امن فشار دهید. اگر این قضیه راجع به گوشی شما صدق نمی کند باید مدل گوشی خود را در گوگل سرچ کنید که چگونه در حالت امن (safe) قرار می گیرد و دستورالعمل آن را دنبال کنید. هنگامی که در حالت امن (safe mode) باشد در سمت چپ و پایین صفحه نمایش این حالت امن را می بینید.

مرحله 2. در دومین مرحله از حذف ویروس اندرویدی باید منوی تنظیمات (Settings) خود را باز کرده و بخش برنامه ها (Apps) را انتخاب کنید، سپس برگه دانلودها (Downloaded) را مشاهده نمایید. در صورتی که نام ویروس را می‌دانید که به راحتی آن را حذف کنید. در غیر این صورت، در میان لیست چیزی که به نظر خطرناک می‌رسد یا می‌دانید که شما آن را نصب نکرده‌اید و یا لزومی ندارد بر روی دستگاه شما اجرا شود، همه را حذف کنید.

مرحله 2. منوی تنظیمات خود را باز کرده و بخش برنامه ها را انتخاب کنید سپس برگه دانلود ها را مشاهده نمایید. در صورتی که نام ویروس را می دانید که خب به راحتی آن را حذف کنید در غیر این صورت، در میان لیست چیزی که به نظر خطرناک می رسد، و یا می دانید که شما آن را نصب نکرده اید و یا لزومی ندارد بر روی دستگاه شما اجرا شود همه را حذف کنید.

مرحله 3. بر روی برنامه مخرب کلیک کرده و آن را باز کنید، سپس آن را آنیستال نمایید (آنچه در تصویر می بینید مثال است و قرار نیست آن ویروس به همین نام باشد). در اغلب موارد، این همه آن کاریست که شما باید برای حذف ویروس انجام دهید، اما گاهی اوقات ممکن است دریابید که دکمه آنیستال غیرفعال شده و بدین دلیل است که ویروس در وضعیت مدیر دستگاه قرار دارد).

مرحله 3. بر روی برنامه مخرب کلیک کرده و آن را باز کنید ، سپس آن را آنیستال نمایید. (آنچه در تصویر می بینید مثال است و قرار نیست آن ویروس به همین نام باشد). در اغلب موارد، این همه آن کاریست که شما باید برای حذف ویروس انجام دهید، اما گاهی اوقات ممکن است دریابید که دکمه آنیستال غیرفعال می باشدو آن بدین دلیل است این که ویروس در وضعیت مدیر دستگاه قرار دارد.

مرحله 4. از منوی برنامه ها در قسمت تنظیمات خارج شوید و روی امنیت (Security) و سپس مدیر دستگاه یا Device Administrators کلیک کنید. اینجا شما لیستی از تمام برنامه هایی که بر روی گوشی یا تبلت شما با وضعیت مدیر وجود دارند را خواهید دید. به راحتی تیک برنامه هایی را که می خواهید حذف کنید بردارید، سپس غیر فعال کردن یا (deactive) را در صفحه بعدی کلیک کنید. شما اکنون می‌توانید به منوی برنامه‌ها بازگشته و آن برنامه را حذف کنید.

مرحله 4. از منوی برنامه ها در قسمت تنظیمات خارج شوید و روی امنیت (Security)، سپس مدیر دستگاه یا Device Administrators کلیک کنید. اینجا شما لیستی از تمام برنامه هایی که بر روی گوشی یا تبلت شما با وضعیت مدیر وجود دارند را خواهید دید. به راحتی برنامه هایی را که می خواهید حذف کنید تیکشان را بردارید، سپس غیر فعال کردن یا (deactive) را در صفحه بعدی کلیک کنید. شما هم اکنون قادر به بازگشت به منوی برنامه ها و حذف آن برنامه می باشید.

مرحله 5. اکنون با حذف این ویروس‌ها از دستگاه اندرویدی خود، نیاز به راه اندازی مجدد دستگاه برای خارج کردن آن از حالت امن دارید. حالا که دستگاه شما به درستی کار می‌کند خوب است که اطلاعات مهم خود را ذخیره کرده و یک آنتی ویروس اندروید برای محافظت از هر گونه ویروسی که در آینده ممکن است بیاید، نصب کنید.

فهرست

بخش دیدگاه‌ها متعلق به شماست. آیا شما راهکار دیگری برای حذف ویروس از گوشی های اندرویدی سراغ دارید؟ تجربیات خود را درخصوص ویروس های اندرویدی و حذف ویروس از گوشی های اندرویدی خود (با ذکر نوع گوشی) با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

 

منبع: pcadvisor

تکراتو – اخبار تکنولوژی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






    سلام من رم گوشیموویروس کشی کردم ودقیقا همون فایلهایی که ویروسی بودن (عکس وفیلم)ازگوشیم پاک شدن میخوام برگردونم چیکارکنم؟ خیلی برام مهمن.

    سلام خسته نباشید
    من چند روزه گوشیم این error رو مدام میده
    میاد رو صفحه همش دیوونم کرده
    Google play has stopped
    یا
    Google service has stopped
    شما نمیدونین چرا اینطور شده چ باید کرد؟؟؟؟؟؟

    سلام تبلت اس ۲ دارم

    ویس در تلگرام و واتس اپ و اینستا خود به خود در زمان ریکورد و پخش متوقف میشه

    در مورد ریکورد کردن هم متوقف میشه چه ویدئو چه ویس

    ایردا کار از کجاست

    سپاسگزار

    ضمن عرض سلام
    من موبایلم s6 هست سامسونگ ۱ ماه پیش موبایلم زمین خورد ال سی دی ان شکست ۱ ماه در شرکت سامسونگ موبایل بود قبل از آن که زمین بخورد هیچ مشکلی نداشت نه هنگ میکرد نه شارج تمام میکرد از وقتی ال سی دی ان شکست این مشکلات را پیدا کرده که یک بار فلش کردم یک دفعه ریست فاکتوری و من تمام برنامه های گوشی را از app گوشیم میگرم الان نمیدونم مشکل از باتری موبایلم هست یا چیز دیگری چون قبلا گوشیم مشکلی نداشته پیش خود سامسونگ موبایل هم بردم میگن باید پول بدی تا چک کنیم اما بخدا قسم هر چی پول داشتم دادم برای موبایل ۱۵۰۰ شده یک ال سی دی اونم میگن گیر نمیاد چکار باید کرد ممنون میشم کمک کنید

    سلام و خسته نباشید ؛ رو گوشی من یه نوع ویروسی اومده که با متصل شدن به VPN یه برنامه‌ای به نام DAbrower نصب میشه و وقتی حذفش میکنم حتی از مدیریت فایل که پوشش ite.BCD. هستش بازم خود به خود با وصل شدن به اینترنت نصب میشه و تا زمانی ریست فکتوری نزدم نمیره و اینکه بعد نصب هرگونه برنامه VPN میاد و بعد حذف نصب VPN هم نمیره ؛ بردم برام فلش هم زدن ولی حل نشد که البته فکر میکنم فلش نزد کلک زد بهم و فکتوری زد ، خلاصه تو اینترنت هم گشتم تو یکی از سایت های روسیه‌ای یکی درمورد این ویروس راه حل گذاشته بود ولی من که روسی بلد نیستم درمانده موندم ، راه حل چیه؟!!!!!!!!!!!

    شلام من تبلتم ایسوس زنپد 7 هست گالری و موسیقی م هر چند وقت یک بار کلا پاک میشه چ کار کنم دارم کلافه میشم یک کاری بگین عکسام برگرده

    سلام من وقتی نتمو وا میکنم صدای دیرینق دیرینق میاد ه از گاهی مشکل چیه لطفا بگین شده با میام ۰۹۰۲۳۲۵۷۴۷۱ ممنون میشم

    یه مدت بود لب تاپ کند شده بود ویندوز عوض کردیم بعد که میخواستم یه چند تا فایل مال گوشیم بود گزاشتم تو درایو لپ تاپ خودم دیدم که فایلی به سیتم ولوم اومده تو فایلم هرکاری میکنم نمیتونم پاکش کنم تازه وقتی انتقال پ دادم دوباره یه ویروس دیگه پیدا شد ولی رو گوشی۶خودم آنتی ویروس نصب میشه راهنماییم کنید

    سلام، گوشیم هانر 6x هستش،ی مدته هر برنامه ای باز میکنم قبلش گالری باز میشه، باید از گالری بیام بیرون و دوباره رو برنامه بزنم تا وارد شه، دقیقا هم همه برنامه هام اینجوری شدن. اگه میدونین حداقل بگین باچی طرفم😑🙏

    سلام تبلت سامسونگ گلکسی اس دارم اما یه مدته با هر نرم افزار ویدیو دانلودر هس میخوام فیلم یا فایلی از هر سایتی دانلود کنم نه پخش میکنه نه دانلود؟ اما با خود گوگل کروم راحت پخش میکنه و هم دانلود! مشکل از چیه چکار کنم ؟ چندین برنامه دانلودر نصب کردم اما همشون پس از بار اول هیچ ویدیو رو پخش یا دانلود نمیکنن

    نظرها رو نگا حالا همه شدن مهندس برنامه نویس نرم افزار کار

    واسه اچ تی سی چه راهی پیشنهاد میکنید

    سلام
    یسری از عکسا فیلم ها و اهنگام قبلا باز میشدن اما حالا باز نمیشن
    بخاطر ویروسه؟؟

    سلام الان دو سه روزی میشه وقتی اینترنت گوشیمو فعال میکنم یه برنامه هایی رو خود به خود دانلود میکنه و از حساب اینترنت گوشیم کم میشه کلافه شدم والا همه راههای ارتباطی دانلود خودکار رو غیر فعال کردم نمیدونم چشه کمکم کنید خواهشا

    سلام دقیقا اون چیزی که اینجاست باعث آزار من شده و آنتی ویروس هم نمیتونه حذفش کنه

    سلام خسته نباشید.ببخشید لب تاپ من پراز ویروسه .میخوام ببرم ویروس یابیش کنن اما میترسم فیلما وعکسایی ک میخوام هم پاک بشن.آیا راهی داره ک هم تموم ویروسا ازبین برن همم فایلام پاک نشن؟

    سلام گوشی من الان حدود دو ماهی هست که وقتی میرم تو گالریش اول عکسارو نشون میده و بعد همه عکسا سفید میشن و وقتی میرم تو اینستا خود به خود میاد بیرون و دکمه ی برگشتش هم هر از گاهی از کار میفته.مشکلش چیه؟لطفا ج بدید😭

    ممنون