;
coinex

از کجا بفهمیم گوشی هوشمندمان ویروسی شده است؟

حتما شما هم با مشکل ویروس در گوشی هوشمند خود روبه رو شده‌اید اما چگونه متوجه شدید که گوشی شما ویروسی شده است؟ راه‌های تشخیص گوشی ویروسی چیست؟

گوشی‌های هوشمند به عنوان اولین گزینه برای برقراری ارتباطات و ذخیره داده‌ها استفاده می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست که هکرها همیشه به فکر ایجاد ویروس برای این دسته از وسیله‌های ارتباطی باشند. هکرها همواره در تلاشند تا بتوانند به وسیله بد‌افزار‌ها یا سایر وسایل به گوشی افراد مختلف راه یابند و به اطلاعات حساس افراد دسترسی داشته باشند.

دلایل مختلفی وجود دارد که براساس آنها ممکن است گوشی‌های هوشمند به ویروس آلوده شوند. مراقبت از گوشی و آگاهی و تشخیص گوشی ویروسی می‌تواند به مقابله با ویروس‌ها کمک کند.

یکی از راه‌های رایج ویروسی شدن گوشی استفاده از اینترنت یا دانلود یک اپلیکیشن و نصب آن برروی گوشی است. اما بهتر است کاربران در چنین مواقعی سریعا برای مقابله با ویروس اقدام کنند. برای تشخیص گوشی ویروسی همواره به کاربران توصیه می‌شود که از آنتی‌ویروس بر روی گوشی خود برای مقابله با ویروس استفاده کنند.

اما بهتر است تا قبل از آن با راه‌های تشخیص گوشی ویروسی آشنا شد. البته لازم به ذکر است که موضوع ویروسی شدن تلفن‌های همراه مربوط به گوشی یا سیستم عامل خاصی نیست بلکه برای هر نوع گوشی و هر نوع سیستم عاملی می‌تواند اتفاق افتد. اما چون سیستم عامل اندروید مخاطبان بیشتری دارد بیش از سایر سیستم عامل‌ها نیز در معرض خطر است.

بررسی میزان امنیت در فضای مجازی

از سوی معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، آمارهای موسسات بین المللی در مورد حملات امنیتی در فضای مجازی منتشر شده است. بررسی‌هایی که توسط پایگاه‌های اطلاع رسانی جهانی در حوزه امنیت سایبری و نیز آسیب پذیری‌های رایانه‌ای انجام شده است نشان می‌دهد که امنیت در فضای سایبری، وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

پی‌بردن به میزان امنیتی که در فضای مجازی وجود دارد و همچنین ساخت و وجود بدافزارها در فضای سایبری اولین موضوعی است که ذهن انسان را درگیر می‌کند.

تحقیقات انجام شده توسط موسسه PWC نشان می‌دهد که در سال 2014 حدود 43 میلیون حادثه امنیتی برای شرکت‌ها اتفاق افتاده است. البته این آمار، فقط مربوط به نتیجه تحقیقات در شرکت‌ها است. یعنی اگر فقط حملات سایبری درون شرکت‌ها بررسی شده باشد، در هر 10 ثانیه بیش از 13 حادثه امنیتی اتفاق افتاده است.

در اینجا باید اشاره کرد که عامل اصلی خطراتی که در فضای مجازی برای کابران اتفاق می‌افتد، وجود بدافزارها است. بر اساس آماری که شرکت مک آفی (شرکت تحقیقاتی در زمینه امنیت کامپیوتر و ساخت آنتی ویروس) اعلام نموده است است، در هر ثانیه، 5 بد افزار تولید می‌شود و البته این آمار همواره در حال تغییر و رو به رشد است.

منظور از بدافزار چیست؟

برنامه‌ای که بدون اجازه صاحب یک سیستم، عمل می‌کند و کاربر را آزار می‌دهد و همچنین قادر است تا خسارتی را نیز به وجود آورد را بدافزار یا (Malware) گویند. بدافزار یک ابزار ضد امنیتی است. ویروس‌ها اولین بدافزارهای ساخته شده هستند که نیت آنها جاسوسی در اطلاعات ذخیره شده در کامپیوترها بوده است.


بیشتر بخوانید : حذف ویروس اندرویدی


در ادامه  Internet Worm ساخته شد. این ویروس‌ها به عنوان کرم‌های اینترنتی معرفی شدند. این ویروس‌ها قادرند تا از طریق آسیب‌های شبکه‌ای وارد سیستم عامل‌ها شوند. کرم‌های اینترنتی تاثیراتی مخرب روی سیستم‌ها می‌گذارند. از سال 2000 به بعد بود که از تکنیک‌های جدیدی برای نفوذ به سیستم‌ها و کامپیوترهای کاربران استفاده شد. هدف این بدافزارهای جدید ساخته شده، سوء استفاده از اطلاعات کاربران است.

بعضی از انواع بدافزارهای موجود

تشخیص گوشی ویروسی

1. ویروس (Virus)

ویروس‌ها برنامه‌ها و فایل‌هایی هستند که قادرند تا خود را تکثیر کرده و از این طریق خود را افزایش دهند. ویروس‌ها به این روش به دیگر فایل‌ها و برنامه‌های اجرایی نفوذ می‌کنند.

2. کرم (Worm)

آسیب پذیر بودن شبکه‌های رایانه‌ای باعث می‌شود تا کرم‌ها بتوانند به درون آنها نفوذ داشته باشند. کرم‌ها، فایل‌های مخربی هستند که پس از نفوذ از طریق شبکه، اعمال مخرب و سودجویانه‌ی خود را روی سیستم‌ها انجام می‌دهند.

3. اسب تروجان (Trojan Horse)

از جمله دیگر بدافزاها تروجان‌ها هستند. تروجان‌ها فایل‌هایی هستند که به نرم افزارها می‌پیوندند و وقتی کاربر آن نرم افزار را درون سیستم خود نصب می‌کند، سیستم به ویروس آلوده می‌گردد.

4. نرم افزار جاسوسی (Spyware)

نرم افزار جاسوسی بدافزارهایی هستند که سعی در دزدیدن اطلاعات از سیستم‌های کامپیوتری دارند. این فایل‌ها قادرند تا توسط بد افزارهای دیگری مانند تروجان یا کرم، نصب شوند و یا اینکه یک فرد خود به منظور سودجویی اقدام به نصب آن نماید.

5. ابزار نفوذ (Hack Tool)

نرم افزارهایی که برای هک استفاده می‌شوند، خود در لیست بدافزارها قرار دارند. البته وجود چنین نرم افزارهایی، نمی‌تواند به معنی آلودگی یک سیستم باشد. زیرا ممکن است یک کاربر این ابزارها را آگاهانه و برای کارهای ارزیابی امنیتی خود، نصب نموده باشد.

6. تبلیغات ناخواسته (Adware)

بدافزار Adware همانطور که از نام آن پیداست تبلیغات ناخواسته‌ای هستند که بدون خواست و نیاز کاربر به وی نمایش داده می‌شوند و از این طریق سیستم آلوده می گردد. می‌توان صفحات pop-up را نمونه‌ای از این نوع بدافزارها دانست. میزان مخرب بودن این بدافزارها متفاوت است.

را‌های تشخیص گوشی ویروسی چیست؟

چه علائمی نشان از وجود بدافزار در گوشی‌ها دارد؟ زمانی که ویروس وارد یک سیستم می‌شود اتفاقات مختلفی می‌تواند روی دهد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم شما زمانی که مشغول کار با برنامه‌های کاربردی هستید هنگ می‌کند.
  • علی رغم اینکه RAM گوشی یا تبلت شما بالا است، سیستم شما کند کار می‌کند.
  • ممکن است فضای حافظه داخل سیستم شما به یکباره پر شده باشد در حالی که شما اطلاعات جدیدی به آن اضافه نکرده باشید.
  • گاهی ممکن است گوشی شما ناخودآگاه، خاموش شود و تا چند لحظه نیز روشن نشود.
  • خالی شدن سریع باتری یکی دیگر از نشانه‌های ویروسی شدن گوشی است. اگر گوشی به یکباره شارژ خالی ‌کند می‌تواند دلیلی بر ویروسی شدن آن باشد.
  • داغ شدن گوشی نیز از دیگر نشانه‌های گوشی‌های ویروسی است. البته داغ شدن گوشی طبیعی است، اما اگر در وضعیت عادی و زمانی که زیاد با گوشی کار نمی‌کنید، داغ شود احتمال ویروسی شدن آن وجود دارد.
  • طولانی شدن زمان بوت نیز ممکن است به دلیل وجود ویروس باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش برای افزایش شارژ باتری موبایل


تشخیص گوشی ویروسی با دیدن یکی از این علائم امکان پذیر است. پس اگر همه یا یکی از این علائم را در سیستم خود مشاهده کردید، شک نداشته باشد که گوشی یا تبلت شما به ویروس آلوده شده است و لازم است تا اقداماتی را برای حذف این ویروس‌ها انجام دهید.

اقدامات لازم برای حذف ویروس بعد از تشخیص گوشی ویروسی

1. سیستم خود را در حالت SAFE MODE قرار دهید.

برای انتخاب حالت SAFE MODE ، از دکمه POWER  در سیستم خود استفاده کنید. این حالت مانع از اجرای برنامه‌های کاربردی که حاوی بدافزار هستند، می‌شود. لازم به ذکر است که پس از تنظیم SAFE MODE ، در قسمت سمت چپ و پایین صفحه گزینهSAFE MODE  قابل مشاهده است. اگر متوجه شدید که برای رفتن به حالت SAFE MODE ، گزینه POWER OFF فعال نیست، از گزینه REBOOT به جای آن استفاده کنید. یعنی REBOOT TO SAFE MODE را انتخاب کرده و سپس OK نمایید.

2. برنامه‌های مخرب را از درون سیستم خود حذف کنید.

برای حذف این برنامه‌های مخرب، ابتدا به قسمت SETTING رفته و روی APP کلیک نمایید و یا APPLICATION را باز کنید. در این بخش لیستی از برنامه‌های نصب شده نشان داده می‌شود. ممکن است در این قسمت متوجه برنامه‌هایی شوید که شما تاکنون آنها را نصب نکرده‌اید. پس آنها را UNINSTALL کنید.

ممکن است گزینه UNINSTALL برای برنامه مورد نظر شما غیر فعال باشد و قادر به حذف آن نباشید، پس در این حالت  مراحل زیر را دنبال نمایید :

با استفاده از گزینه SETTING به قسمت SECURITY بروید و گزینه DEVICE ADMINISTRATOR را انتخاب نمایید. در این قسمت برنامه‌هایی را که می خواهید UNINSTALL کنید را UNCHECK نموده و در صفحه بعد غیرفعال کنید. حال می توانید برنامه‌های مورد نظر خود را  UNINSTALL کنید.

3. از آنتی ویروس‌های معتبر استفاده کنید.

همیشه سعی کنید برای سیستم، گوشی و … از آنتی ویروس‌های معتبر استفاده کنید. البته لازم است تا آنها را به روز نگه دارید. گوشی خود را اسکن کنید تا بتوانید ویروس‌های موجود در آن را هرچه زودتر شناسایی کنید.


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندروید


چگونه از ورود بدافزار به گوشی خود جلوگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است! بهتر است سعی کنید با انجام اقداماتی مانع ورود بدافزار به گوشی خود شوید زیرا در این حالت نیازی به تشخیص وجود ندارد. بدافزارهای مختلف  روز به روز در حال افزایش هستند. آمار ساخت 5 بدافزار در هر ثانیه می‌تواند نشان از آلوده بودن هر فایلی به بدافزار داشته باشد. بهتر است برای جلوگیری از ورود بدافزارها به گوشی خود، اقدامات زیر را جدی بگیرید:

  • ممکن است بدافزار درون هر سایتی وجود داشته باشد، پس بروی هر لینکی کلیک نکنید!
  • اجرای HTML را در ایمیل خود غیرفعال نمایید.
  • هر ایمیلی را باز نکنید. زیرا در صورت آلوده بودن ایمیل به بدافزار، بدون اطلاع شما وارد سیستم می‌شود.
  • هر فایلی را دانلود نکنید.
  • هر نرم افزاری را نصب نکنید و همیشه سعی داشته باشید تا برنامه‌ها را از منابع معتبر دانلود کنید.
  • حتما از یک آنتی ویروس قدرتمند و به روز استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید :

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    مدل گوشیم گلکسی سامسونگ j5مدل پرایم.ممنون میشم ‌کمکم کنید چون گوشیمو ۴ ماهه گرفتم بخدا هیچ مشکلی تا الان نداشته.

    پاسخ

    سلام خسته نباشید.ببخشید من گوشیم بطور خودکار بازنشانی شد،الان۴ ماهه گرفتمش خیلی ازش مراقبت کردم اما نمیدونم چرایهو اینجورشد و کل عکسام و برنامه هام پرید الان اگه میتونین راهنمایی کنین که دلیلش چیه؟امکان داره ویروس باشه؟؟ممنون میشم جوابمو سریع بدین تشکر

    پاسخ