;
coinex

چین کماکان سریعترین کامپیوتر دنیا را در دست دارد

Tianhe-2 با توانی بالغ بر PetaFLOPS 33.86 همچنان بدون رقیب در صدر جدول رتبه بندی سریعترین کامپیوترهای جهان قرار دارد.

Tianhe-2 با توانی بالغ بر PetaFLOPS 33.86 همچنان بدون رقیب در صدر جدول رتبه بندی سریعترین کامپیوترهای جهان قرار دارد.

هیچ کس به گرد راه شیری نمی رسد. برای پنجمین بار پیاپی ابر کامپیوتر چینی با نام Tianhe-2 موفق شد که جایگاه اول را در فهرست سریع ترین کامپیوتر های جهان به خود اختصاص دهد. Tianhe که راه شیری معنی می دهد، در دانشگاه فناوری دفاعی در گوانگجو به کار گرفته می شود- با توانی بالغ بر 33.86 پتا فلاپ (مقیاس سنجش تعداد ارقام اعشاری در محاسبتی که یک کامپیوتر در هر ثانیه انجام می دهد. هر پتا فلاپ معادل یک هزار تریلیون محاسبه در ثانیه است).

سریع ترین کامپیوتر اروپا در Supercomputing Center در لوگانو سوئیس است و بیش از هر چیزی برای پروژه های تحقیقاتی و یا به طور مثال برای هواشناسی به کار گرفته می شود. این کامپیوتر در رده ششم فهرست قرار دارد و توان آن 6.27 پتا فلاپ است. قدرتمند ترین کامپیوتر اتریش Vienna Scientific Cluster از رده 85 در سال 2014 به رده 113 در سال 2015 نزول پیدا کرده است.

آمریکا همچنان برتر از دیگران است

نکته تعجب برانگیز، ورود یک تازه وارد از عربستان سعودی است. این کامپیوتر با نام Shaheen II با توان 5.53 پتا فلاپ در مکان هفتم قرار گرفته است. این دستگاه که توسط شرکت آمریکایی Cray ساخته شده، در دانشگاه علوم و فناوری جده قرار دارد. ژاپن کماکان با کامپیوتر فوجیتسو با نام Riken جایگاه خود را در بین ده کامپیوتر برتر جهان حفظ کرده است. این کامپیوتر با توان 10.51 پتا فلاپ در اختیار دانشکده علوم کامپیوتر قرار دارد.

در میان ده کامپیوتر برتر جهان، پنج دستگاه آمریکایی قرار گرفته اند. در جایگاه دوم کامپیوتر Titan از شرکت Cray در Oak Ridge National Laboratory با 17.59 پتا فلاپ و در جایگاه سوم ابر کامپیوتر Sequoia ساخت شرکت IBM با توان 17.17 پتا فلاپ قرار گرفته است. آمریکا هنوز هم بیشترین تعداد کامپیوتر ها را در بین 500 دستگاه برتر جهان ارائه می دهد. البته این تعداد رو به کاهش است. در آخرین رتبه بندی تعداد این دستگاه ها 231 بوده، در حالی که در نوامبر 2013 تعداد آنها 265 بوده است.

Hewlett-Packard در صدر تولیدکنندگان قرار دارد

شرکت IBM مدت زمان طولانی در صدر شرکت های سازنده کامپیوتر قرار گرفته بود ولی اکنون Hewlett-Packard با 177 دستگاه و 35.4 درصد مکان اول را به خود اختصاص داده است. در مکان دوم IBM با 108 دستگاه و 21.6 درصد و پس از آن تولید کننده آمریکاییCray با 71 کامپیوتر و 14.2 درصد از سهم بازار، قرار گرفته اند.

فهرست 500 سریع ترین کامپیوتر ها هر شش ماه در حین کنفرانس بین المللی ابر کامپیوتر ها International Supercomputer Conference منتشر می شود، که به طور متناوب در آلمان و آمریکا برگزار می شود. این فهرست ابتکار یک متخصص کامپیوتر آلمانی با نام Hans Werner Meuer بوده که در ژانویه 2014 درگذشته است.

.

منبع: derstandard


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر