;
coinex

توانایی باتری های ذخیره ساز تسلا

بنیانگذار شرکت تسلا اِلُن ماسک (Elon Musk) اعتقاد دارد که به موفقیتی در ایجاد نقطه عطفی در بحث انرژی دست یافته است- بازار باتری هم در خصوص توجه ویژه تسلا به این فناوری ابراز خوشنودی می کند.

بنیانگذار شرکت تسلا اِلُن ماسک (Elon Musk) اعتقاد دارد که به موفقیتی در ایجاد نقطه عطفی در بحث انرژی دست یافته است- بازار باتری هم در خصوص توجه ویژه تسلا به این فناوری ابراز خوشنودی می کند.

الن ماسک، میلیاردر پی پال (Paypal) و موسس تسلا موتورز (Tesla Motors) دقیقا می داند که چگونه باید یک جنجال رسانه ای را شبیه سازی کرد. در تمام رسانه های دنیا از “Powerwall” الن ماسک صحبت می شود. گفته می شود، باتریی که بر مبنای یون های لیتیوم برای استفاده خانگی ساخته شده، مشکل اساسی انرژی خورشیدی را که نوسان در دسترسی به آن می باشد، حل کرده و در ساعاتی که خورشید در آسمان نمی درخشد، جوابگوی نیاز های خانگی خواهد بود. شایعاتی که در خصوص این ذخیره ساز انرژی- که به شکل خیلی هوشمندانه ای توسط توییت های الن ماسک منتشر شده است- در هفته های اخیر در حال چرخش در پورتال های و مجلات تخصصی می باشند.

ماسک نهایتا در یکی از مصاحبات خود گفته است که این فناوری یک تغییر اساسی در خصوص تقسیم انرژی بر روی کره زمین ایجاد خواهد کرد. هرچند که گفته های او، حرف های بزرگی هستند ولی با این حال خیلی هم غیر واقعی به نظر نمی رسد. تنها در سال 2014 در سراسر دنیا چندین نیروگاه ها جدید 45 گیگا واتی با ظرفیتی برابر با 11 نیروگاه زغال سنگی یا اتمی ساخته شده اند. اگر این نیروگاه ها با نصب میلیارد ها باتری غیر متمرکز مانند پاوروال همراه شوند، حداقل از دید محاسباتی تولید انرژی برای پوشش سطحی کل زمین امکان پذیر خواهد شد. ماسک هم اعتراف می کند که این تعداد باتری شبیه به یک رقم جنون آمیز به نظر می رسد، اما او اعتقاد دارد که این کار در چهارچوب توانایی های بشر می گنجد.

اکنون باز می گردیم به خصوصیات واقعی پاوروال: تسلا در اواسط سال جاری دو نسخه با ظرفیت 7 و 10 کیلو وات بر ساعت عرضه خواهد کرد. این باتری ها با وزنی بالغ بر 100 کیلوگرم که در بدنه ای با ارتفاع 1.3 متر، پهنای 86 سانتی متر و قطر 18 سانتی متر گنجانده شده است، به آسانی در زیرزمین یا روی دیوار قابل نصب می باشد. این دستگاه که از طریق انرژی خورشیدی یک دستگاه فتوولتائیک خانگی تغذیه می شود، می تواند با تنها 8 درصد اتلاف انرژی، بدون هیچ مشکلی برق مورد نیاز یک خانواده چهار نفره را در ساعت های تاریک تامین کند. با بازدهی بالغ بر 3 کیلو وات بر ساعت- که برای یخچال، ماشین لباس شویی، جارو برقی و نور کافی است- دیگر حتی نیازی به استفاده از برق خارجی هم نیست.

مایکل شرایدر (Michael Schreider) مهندس طراح شرکت تولید کننده باتری های ذخیره ساز Younicos در برلین می گوید: این باتری ها در اصل چیز جدیدی نیستند. به همین دلیل این موضوع که تسلا با انتشار خبر های جدید، توجه عموم را به سمت فناوری باتری جلب می کند، برای ما بسیار خوشایند است. تسلا بیش از هرچیز با قیمت های پایین خود موجب شور و هیجان شده است. قیمت ماژول های 10 کیلو واتی 3500 دلار و نسخه کوچکتر 7 کیلو واتی 3100 دلار خواهد بود، که البته هزینه نصب هم به آن افزوده می شود. تا کنون برای باتری هایی که از همین توان برخوردار بودند باید سه برابر این مبالغ هزینه می شد.

آیا پاوروال مقرون به صرفه است؟

با یک محاسبه کوچک (که البته برای شهروندان آلمانی انجام شده است) می توان جذابیت پاوروال را نمایان کرد. اگر در طول زمان گارانتی 10 ساله این باتری ها، روزانه تنها نیمی از میزان انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنید، برای هر کیلو وات در ساعت تنها 0.17 یورو (0.19 دلار) هزینه خواهید داشت. شرکت های ارائه دهنده برق در آلمان برای هر کیلووات برق حد اقل 0.1 یورو بیشتر دریافت می کنند. آنهایی که در آلمان از سیستم انرژی خورشیدی استفاده می کنند، تقریبا برای هر کیلو وات 0.125 یورو از دولت تخفیف دریافت می کند. پس به این ترتیب برقی که توسط مصرف کنندگان تولید می شود، کاملا مقرون به صرفه است. هزینه برقی که از طریق باتری های تسلا ایجاد می شود، در ساعاتی که خورشید نمی تابد یکسان می ماند. اگر از تمام ظرفیت این باتری ها استفاده شود، هزینه هر کیلو وات بر ساعت به زیر 0.1 یورو کاهش می یابد.

SolarCity شرکت تولید کننده انرژی خورشیدی در کالیفرنیا از آغاز تابستان باتری های پاوروال راهمراه با دستگاههای فتوولتائیک ارائه می دهد. سولار سیتی که بخشی از سهام آن متعلق به الن ماسک می باشد، انتظار تقاضای بالایی را ازجانب مصرف کنندگان دارد. به منظور جذب مشتریان صنعتی با ارائه فروش لیزینگی دستگاه های سولار و باتری، شرکت سولار سیتی برای شروع کار بودجه ای بالغ بر یک میلیارد دلار در اختیار خواهد داشت. آلمان به عنوان یک مشتری دائمی در مرکز توجه تسلا قرار دارد. همراه با شرکت ارائه دهنده برق سالم به نام Lichtblick قرار است که این باتری ها در ابتدا در آلمان و سپس در کل اتحادیه اروپا عرضه شوند.

شرکت Lichtblick به عنوان شریک آلمانی تسلا وارد عمل می شود

رئیس شرکت لیشت بلیک می گوید: باتری های جدید تسلا نقطه عطفی را ایجاد خواهند کرد، زیرا باتری های ارزان قیمت و قدرتمند فناوری کلیدی را در انقلاب انرژی غیر متمرکز ایجاد می کنند. این باتری ها نه تنها منجر به افزایش استفاده از دستگاه های سولار می شوند، بلکه می توانند به باتری های ذخیره سازی ضعیف تر متصل شوند. هنگامی که آنها به شبکه برق متصل باشند، به حدی هوشمندانه هدایت قابل هدایت هستند که از نواسانات برق جلوگیری می کنند.

رئیس شرکت لیشت بلیک می گوید: باتری های جدید تسلا نقطه عطفی را ایجاد خواهند کرد، زیرا باتری های ارزان قیمت و قدرتمند فناوری کلیدی را در انقلاب انرژی غیر متمرکز ایجاد می کنند. این باتری ها نه تنها منجر به افزایش استفاده از دستگاه های سولار می شوند، بلکه می توانند به باتری های ذخیره سازی ضعیف تر متصل شوند. هنگامی که آنها به شبکه برق متصل باشند، به حدی هوشمندانه هدایت قابل هدایت هستند که از نواسانات برق جلوگیری می کنند.

بهترین ماژول های پاوروال را یک سازنده باتری کالیفرنیایی تولید خواهد کرد که باتری های لیتیومی را برای خودرو های برقی تسلا ارائه می دهد. به گفته شرایدر، مهندس یونیکوس فناوری این باتری ها مبتنی بر سلول های لیتیوم-نیکل-منگنز-کوبالت اکسید ایجاد شده است. به منظور پوشش تمام تقاضا ها، تسلا در صحرای نوادا در حال ساخت کارخانه بسیار بزرگی با نام Tesla-Gigafactory است. با همکاری پاناسونیک قرار است که از سال آینده در مساحتی بالغ بر یک کیلومتر مربع باتری هایی با توان چند ده گیگا وات تولید و عرضه شوند. مسلما برای پوشش و کاهش هزینه ها به میزان یک سوم، نیاز به چنین حجم تولید بالایی در بزرگ ترین کارخانه دنیا خواهد بود.

آیا تسلا برای باتری های خانگی یارانه ای در نظر خواهد گرفت؟

تولیدکنندگان باتری در آسیا که اکنون دارای بیشترین ظرفیت تولید می باشند، مطمئنا در برابر وعده های تسلا عکس العملی نشان خواهند داد و به این ترتیب دور از انتظار نیست که به زودی قیمت های پایین تسلا بر روی بازار این نوع باتری ها تاثیرگذار باشد. متخصصان، سرمایه در حال گردش در بازار باتری ها را برای سال 2017 حدودا 19 میلیارد دلار تخمین می زنند، و به این ترتیب در این بازار رو به رشد، شرکت ها برای کسب بخشی از این مبلغ هنگفت با یکدیگر رقابت می کنند. مسلما برای اینکه یک شرکت تازه وارد بتواند در این عرصه شروع موفقیت آمیزی داشته باشد، باید میزان سود خود را به حداقل برساند. شاید تسلا در مراحل اولیه حتی مجبور به تقبل خسارات و کاهش قیمت هم بشود. مایکل شرایدر می گوید، او می تواند تصور کندکه قیمت اعلام شده توسط تسلا، یک قیمت یارانه ای باشد.

اینکه آیا محاسبات تسلا درست باشد، در سال های آینده مشخص خواهد شد. با جنجال رسانه ای که الن ماسک برای پاوروال راه انداخته، قدم اول را محکم برداشته است. همانگونه که در رسانه های مختلف گزارش شده است، می توان او را به فرشته مهربان انرژی تشبیه کرد. با این حال برای جا اندازی استفاده از انرژی خورشیدی در سراسر دنیا، نیاز به تعداد بیشتری از این نوع فعالان دور اندیش خواهد بود. زیرا قبل از الن ماسک هیچکس موفق نشده بود که به ابزار پیش پا افتاده ای مانند باتری، کمی زرق و برق القا کند.

.

منبع: energiereporter


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر