;
coinex

دارپا، از یک دست مصنوعی که می تواند حس کند، رونمایی می کند

دست مصنوعی دارپا. محققان این آژانس، یک دست مصنوعی را به این شخص نامبرده دادند و با موفقیت آن را تست کردند.

یک شخص ۲۸ ساله که بیش از یک دهه است به دلیل یک آسیب نخاعی فلج شده است، اولین کسی است که توانست حس های فیزیکی را از طریق یک دست مصنوعی که به طور مستقیم به مغزش متصل شده، “حس” کند و حتی تشخیص دهد که کدام انگشت مکانیکی لمس شده است.

دارپا (DARPA) از یک اندام مصنوعی که یک حس واقع گرایانه تولید می کند، وعده داده است. محققان این آژانس، یک دست مصنوعی را به این شخص نامبرده دادند و با موفقیت آن را تست کردند. هنگامی که دانشمندان روی انگشتان خاصی فشار وارد کردند، این بیمار توانست آنها را بگوید و حتی هنگامی که دانشمندان سعی کردند که با لمس دو انگشت در یک زمان، این شخص را فریب دهند، باز هم این شخص به درستی آن را تشخیص داد.

این اندام مصنوعی که می تواند توسط افکار کنترل شود، وعده ی دارپا را به خوبی نشان می دهد، اما بدون بازخورد سیگنال هایی که از مغز باز می گردند، این می تواند برای دسترسی به سطح کنترل لازم برای انجام حرکات دقیق، دشوار باشد. این بازوی رباتیکی از طریق سیم هایی به یک لایه ی حرکتی متصل می شود که به شخص، هنگامی که مثلا می خواهد لباس بپوشد، امکان حرکت بازو را می دهد. همچنین سنسورهای حسی که در این دست به کار گرفته شده امکان حس هر چیزی که لمس می شود را می دهند.

این اندام مصنوعی که می تواند توسط افکار کنترل شود وعده ی دارپا را به خوبی نشان می دهد، اما بدون بازخورد سیگنال هایی که از مغز باز می گردند، این می تواند برای دسترسی به سطح کنترل لازم برای انجام حرکات دقیق، دشوار باشد.

البته، قبل از اینکه این سخت افزار واقعی شود، هنوز جای کار زیادی برای این زمینه از فناوری وجود دارد. این سنسورهای حساس، کل دست را پوشش نمی دهند و زمانی که یک شی را در دست می گیرید، آنها درجه حرارت و عامل های دیگر را نمی شمارند. این می تواند یک گام رو به جلو در این زمینه باشد.

با ارائه ی این تکنولوژی، هم کسانی که فلج شده اند و هم کسانی که دچار قطع عضو شده اند، می توانند دوباره برخی قابلیت های لمسی را بازیابند.

.

منبع: slashgear


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر