;
coinex

گزارش اولین همایش آینده طراحی وب (روز دوم)

همایش روز دوم با کمی تاخیر شروع شد. پس از خوشامد گویی و معرفی برنامه های روز دوم توسط آرش سروری، مجری همایش، اولین ارائه آغاز شد.

همایش روز دوم با کمی تاخیر شروع شد.

ساعت 9:17 پرهام باغستانی برای ارائه” وﺏ پلتفرﻡ ﻭ وﺏ دﺭ ساﻝ ۲۰۲۰ به کجا خوﺍهد رسید؟” روی سن حاضر شد. ،چکیده ارائه او به شرح زیر بود:

” مشتریان خواستار دسترسی با امنیت بالا و ایمن، به وب، سرگرمی ها و اطلاعات می باشند. همچنین افزود پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیارد دستگاه به اینترنت وصل می شود در آینده بسیاری از فناوری‌ها و نرم‌افزارها مبتنی بر وب خواهند بود و مفاهیم جدیدی در زمینه وب بوجود خواهد آمد که بستری یرای ارائه خدمات متنوع نظیر پرداخت در بستر وب، وب اشیاء، وب برای سخت‌افزارها و همچنین برای تبادل داده‌ها مبتنی بر وب خواهد بود. در این ارائه به تاثیر وب بر روی سامانه‌های مختلف پرداخته شد، این که وب چگونه ابزارهای مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده است و کنسرسیوم جهانی وب چگونه تلاش می‌کند تا با تدوین استاندارد همه حوزه‌ها را تحت پوشش قرار دهد”.(ساعت 9:36)

رهام باغستانی برای ارائه" وﺏ پلتفرﻡ ﻭ وﺏ دﺭ ساﻝ ۲۰۲۰ به کجا خوﺍهد رسید؟" روی سن حاضر شد
ساعت 9:38 جادی میرمیرانی عزیز با لباس jedi (یکی از شخصیت های فیلم جنگ ستارگان) وارد سالن شد. در واقع تز او برای پوشیدن این لباس این بود که قصد داشت راجع به آینده حرف بزند. ارائه او تحت عنوان ” چرا ممکنه کار کردن به صورت آزاد به نفع شما باشه؟” آغاز شد.او بیان کرد که نرم افزار آزاد 4 آزادی برای ما به ارمغان می آورد: آزادی صفر-  آنطور که می خواهیم آن را اجرا کنیم.  آزادی یک- کاربر باید بفهمد که برنامه چطور کار می کند. آزادی دو- بتوان کپی از کار خود به دیگران داد آزادی چهار- بتوان کار را تغییر داد و این تغییر را با دیگران به اشتراک گذاشت.
او بیان کرد که نرم افزار آزاد امن است، پایداری دارد، قابل اتکاست و علاوه بر این ها فقط سورس نیست بلکه استاندار نیز می باشد. از طرفی همیشه می توان از آنها استفاده کرد، بدون اینکه نیاز به سواد عجیب و غریب و یا کارهای خارق العاده باشد، می توان گاهی به راحتی کارهای عجیب خلق کرد.(به نوعی این عمل تحت عنوان سوار شدن روی دوش آدم های دیگر رواج یافته است)، او افزود شرکت های بزرگ هم به سمت نرم افزارهای باز می روند، مثل اپل و مایکروسافت. جادی اضافه کرد که نرم افزارهای آزاد فقط بحث برنامه نویسی و نرم افزار نیست، بلکه به خودی خود یک فرهنگ است. در آخر هم همه حضار را به دنیای نرم افزارهای آزاد دعوت کرد.(ساعت 10:6 اتمام ارائه)

جادی میرمیرانی عزیز با لباس jedi(یکی از شخصیت های فیلم جنگ ستارگان) وارد سالن شد

ساعت 10:08 آقای داوود تراب زاده با رائه ای تحت عنوان “نقش UX در آینده طراحی Landing Page ها” در صحنه حاضر شد، خلاصه ای از ارائه او به شرح زیر است:
“معمولا برای معرفی یک محصول یا خدمت یک صفحه فرود (landing page) طراحی می‌شود تا به وسیله‌ آن مشتری را جلب کنند. اما اینکه چه مواردی را ، چگونه در آن صفحه قرار دهیم موضوعی است که برروی نرخ تبدیل (conversion rate) بازدیدکنندگان به مشتری تاثیر قابل توجهی دارد. در واقع در این ارائه به این موضوع پرداخت که چگونه صفحه فرود را طراحی کنیم تا بیشترین تعداد مشتری را از میان بازدیدکنندگان داشته باشیم، موارد موفق و نکته‌های رفتار کاربران را بررسی کرد و روش این بررسی را آموزش داد. او بیان کرد هر کاری را که می خواهیم برای کاربر انجام دهیم علاوه بر اینکه نظر او و خواسته اش از ما در اولویت است، باید این سه سوال را در نظر داشت، چطور؟ چگونه؟ چرا؟. او اذعان داشت که آینده وب H2H می شود human 2 human. “(ساعت 10:38 اتمام ارائه)

آقای داوود تراب زاده با رائه ای تحت عنوان "نقش UX در آینده طراحی Landing Page ها" در صحنه حاضر شد

ساعت 10:40 : زمان استراحت اول آغاز و سالن از جمعیت خالی شد. باز هم شاهد تعامل خوب حضار و شبکه سازی در زمان استراحت بودیم.

ساعت 11:13 آغاز ارائه میلاد اسلامی‌زاد تحت عنوان “کاربرپژوهی در وب‌سایت‌ها و وب پرتال‌های سازمانی”
“کاربرپژوهی به فرایندی گفته می‌شود که طی آن، مصرف کنندگان و مخاطبانِ محصول، خدمت و یا سرویسی شناسایی گشته و به طور مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند. در این ارائه، به اهمیت این موضوع در طراحی وب‌سایت‌ها و پرتال‌های سازمانی پرداخته، محاسن و کارکردهایش را شناسایی و روش‌هایی اجریی و عملیاتی بررسی شد. او بیان کرد که کسانی که با کاربرپژوهی درارتباط اندشامل 1-کاربران محصول -2مالک/مدیر محصول -3تولیدکنندگان محصول می باشند. در آخر کتاب UX for dummies که ترجمه اش کرده را به عنوان کتاب مفید برای خواندن توصیه کرد.(ساعت 11:40 اتمام ارائه)

ارائه میلاد اسلامی‌زاد تحت عنوان "کاربرپژوهی در وب‌سایت‌ها و وب پرتال‌های سازمانی"
ساعت 11:42 مدیر عامل فناپ آقای شهاب جوانمردی با سخنرانی” آینده و پرداخت” روی سن حاضر شد. چکیده سخنرانی او به شرح زیر است.
“فراگیر شدن اینترنت و آشنایی بیشتر عموم مردم با آن، فرصت‌های بسیاری را در حوزه‌ی وب پدیدار کرده است. یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده، فراگیری استفاده از خدمات پرداخت اینترنتی است. این خدمات اگرچه بستری فنی و پیچیده دارند، اما وجه تعامل آن‌ها با مردم، صفحه‌های وب است. هم‌چنین، ورود پرداخت به صفحه‌های وب باعث ایجاد کسب و کارهای بسیاری شده که جان‌مایه‌ی بسیاری از وب‌سایت‌هاست. از این‌رو، توجه به طراحی وب‌سایت‌ها در حوزه‌ی پرداخت اهمیتی حیاتی و دوسویه دارد. در سال‌های اخیر تغییراتی بنیادین در حوزه‌های وابسته به وب و پرداخت رخ داده است. از توسعه‌ی دستگاه‌های همراه و افزایش دست‌رسی به اینترنت تا تغییرات شگرفی که در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی ایجاد شده است. در این ارائه سعی ‌شد ابتدا به بررسی روندها و تغییراتی که در حوزه‌های مرتبط در حال رخ‌دادن است پرداخته شود. سپس با در نظر گرفتن ذی نفعان مختلف حوزه‌ی پرداخت وب شامل ارائه‌دهندگان سرویس و کاربران سایت و بررسی نیازمندی‌های آنان، پیشنهادهایی برای بهبود طراحی وب و افزایش کارایی در استفاده از ابزارهای پرداخت در وب‌سایت‌ها به مخاطبان ارائه شود.”(ساعت 12:02 اتمام سخنرانی)

مدیر عامل فناپ آقای شهاب جوانمردی
ساعت 12:07 آغاز ارائه آقای محسن طالب تحت عنوان “آینده وب از منظر داده های مکانی و سرویس های مبتنی بر نقشه”: او بیان کرد که اولین نقشه از جهان در ۴۵۰ سال پیش ارائه شد . طالب درباره GIS و GPS توضیحات مختصری ارایه داد و خاطر نشان کرد، ۱۱ سال پیش در سال ۲۰۰۴ یاهو مپ شروع به کار کرد در سال ۲۰۰۵، ۱۰ سال پیش، گوگل مپ شروع به کار کرد. او اذغان داشت که اگر بخواهیم کل نقشه ایران رو به صورت کامل داشته باشیم برای این موضوع باید ۲گیگابایت داده ذخیره کنیم، اما اگر با استفاده از وکتور تایل، اگر بخواهیم کل نقشه ایران را داشته باشیم به تنها ۳۴ مگابایت فضا احتیاج داریم. او اضافه کرد GIS ابزار محور و  Neogeography کاربر محور است.(اتمام 12:36)

ارائه آقای محسن طالب

در فاصله اتمام ارائه آقای محسن طالب و سخنران بعدی، مجری همایش، آرش سروری، در مورد سن و سال افراد حاضر در همایش پرسید، و مشخص شد از رنج 14 سال تا 43 سال در سالن حضور دارند.

در فاصله اتمام سخنرانی مدیر عامل فناپ و سخنران بعدی، مجری همایش، آرش سروری، در مورد سن و سال افراد حاضر در همایش پرسید

ساعت 12:39 : آقای شاهین طبری موسس و رییس هیئت مدیره چارگون با سخنرانی در زمینه” توسعه اپلیکیشن B2B در آینده وب” روی صحنه حاضر شد.  او ضمن ابراز خوشحالی از اینکه در این جمع حضور دارد اعلام کرد که امروز سالگرد عروسی اوست. سخنرانی او حول کسب و کارهای B2B انجام شد ابتدا اسنپشاتی از یک سیستم حسابداری قدیمینشان دادو بیان کرد که جایگاه B2B و B2C از دیدگاه او به گونه ای است که کسب و کارهای B2B امروزه کوچکتر از کسب و کارهای B2c شده اند. شاهین طبری دقیقا 15 دقیقه وقتی که برای سخنرانی در اختیارش قرار داده بودند را به خوبی مدیریت کرد و از دیدگاه من اگر بخواهیم به بخش جالب ارائه و مدیریت زمان در این دو روز همایش اشاره کنیم، سخنرانی او یکی از شاخص ترین ها بود که در کنار محتوای خوب و قابل فهم برای مخاطب، به مدیریت زمان در ایراد سخنرانی هم توجه کرده بود.

آقای شاهین طبری موسس و رییس هیئت مدیره چارگون با سخنرانی در زمینه" توسعه اپلیکیشن B2B در آینده وب" روی صحنه حاضر شد

ساعت 12:55 : برای صرف نهار و استراحت، تا ساعت ۱۴:۰۰ سالن از جمعیت خالی شد.

صرف نهار و استراحت

ساعت 14:07 آقای صالح سوزنچی که قرار بود در روز اول همایش ارائه داشته باشند، برای ارائه ” خط، محتوا ﻭ فونت فاﺭسی، ﺍﺯ گذشته تا ﺁیندﻩ” روی صحنه حاضر شد. او ارائه خود را با ادبیات موزون و شعر گونه آغاز کرد، او بیان کرد که داستان علاقه اش به بررسی فونت فارسی از زمانی شروع شد که متوجه شد ما اصلا فونت فارسی نداریم و این ها فونت های عربی هستند که  در حال استفاده از آن ها می باشیم، در حالی که ما به صورت انحصاری دارای رسم الخط فارسی هستیم که با استناد به اعتراف خود اعراب متفاوت از رسم الخط عربی است. سوزنچی در پی بررسی هایش در یافت که هیچ فونتی حامی ایرانی نداشته و همه فونت های موجود دزدی می باشند. او بیان کرد دلیل چشم نوازی فونت فارسی خصوصا نستعلیق، نسبت طلایی است که در آن رعایت شده است. او خانه فونت را بینیان نهاد ولی اضافه کرد که این یک فروشگاه نیست بلکه یک جنبش نرم افزاری است. پیشنهاد کرد که از فونت B  استفاده نکنیم چرا که حامی ایرانی ندارد و در صورت استفاده از این گونه فونت ها آثار فارسی گم می شوند همانطور که تا کنون هم این اتفاق برای متون و آثار ما افتاده است. در آخر هم اعلام کرد که حتما کیبورد فارسی دانلود کنید و از فونت های فارسی با حامی ایرانی استفاده کنید.”(ساعت 2:30 اتمام ارائه)

 صالح سوزنچی

ساعت 14:33 : ارائه پری میچل تحت عنوان “Build tooling for a Lean Web Application Stack” از طریق ارتباط اسکایپ و فیلم از پیش ضبط شده آغاز شد. چکیده صحبت های او به شرح زیر است:
“اگر چه ابزارهایی مثل HTML و CSS به ما اجازه می‌دهند به راحتی در توسعه و طراحی نرم‌افزار از آنها استفاده کنیم، اما بهترین نحوه استفاده از آن‌ها برای ماشین‌ها با بهترین نحوه استفادشان با ما فرق دارد. راه‌هایی برای تبدیل بهترین حالت برای ما به بهترین حالت برای ماشین وجود دارند و ابزارهای ساخت (Build Tools) یکی از این روش‌ها هستند. برای کاربران مهم نیست از چه چیزی استفاده می کنند،بلکه برای آنها مهم است که از هرچه که استفاده می کنند بهترین تجربه را برایشان فراهم کند.”

رائه پری میچل تحت عنوان "  Build tooling for a Lean Web Application Stack" از طریق ارتباط اسکایپ و فیلم از پیش ضبط شده آغاز شد

ساعت 15:00 : پنل روز دوم باز هم با کنداکتوری آرش برهمند با موضوع” چالش نیروﯼ انسانی” آغاز شد. اعضای پنل شامل پویا محمودیان، محمدجواد شکوری، نیما نور محمدی، شاهین طبری ، مجید علوی‌زاده بود. گزیده ای از بحث آنها به شرح زیر است:

“پس از معرفی مختصری که افراد پنل راجع به خودشان داشتند موضوع چالش نیزوی انسانی دنبال شد، شاهین طبری رییس هیات مدیره چارگون، درباره روند کاری در شرکت خود توضیح داد و بیان کرد که اگر در شرکت بتوان آرزوی یک سری افرد را با آرزوی شرکت همسو کرد، میتوان مجموعه موفقی داشت. شکوری بیان کرد که: موضوع توسعه دهندگی یه مقوله کیفی است، میزان تنوع طلبی افراد میتواند برای سیستم خیلی خطرناک باشد، علاوه بر آن اعلام کرد که حقوق هایی که ما داریم برای دولوپرها، بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان است، نورمحمدیبیان کرد: همه راجع به دولوپر ها صحبت می کنند ولی از کارفرما ها صحبت نمی کنند، کارفرما ها هم در حال حاضر خیلی مشکل دارند، محمودیان بیان کرد: یک مشکل اساسی شرکت ها در جذب هست، یه سری مشکلات راجع به نگه داشتن دولوپر هاست. به دلیل وجود نیما نور محمدی بحث به فری لنس بودن کشید. مجید علوی زاده در این راستا گفت که این مدل کار کردن یک سری اصول دارد، ساده ترینش این است که حداقل طرف تلفنش را جواب دهد، نور محمدی بیان کرد که فریلنسرها یک مجموعه شرکتند که مدیر خودشان هستند. پنل روز دوم ساعت  16:39 به اتمام رسید.

پنل روز دوم باز هم با کنداکتوری آرش برهمند با موضوع" چالش نیروﯼ انسانی" آغاز شد.

حدودا 10 دقیقه استرﺍحت و پذیرﺍیی آخر انجام شد.

ساعت 16:50 :آقای محمد رضا باقری اصل برای ارائه روی سن امدند.

باقری

ساعت 17:05 : خانم عسل راد برای ایراد سخنرانی “آینده سوشال CRM در طراحی وبسایت” روی صحنه حاضر شدند. چکیده ارائه ایشان به شرح زیر بود:
“مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) به همه فرآیند ها و فناوری هایی گفته می شود که در شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار می رود. اصول مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای ارتباط با مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمان های مختلف را بیان می کند. این اصول در کسب و کار های فیزیکی کاربرد داشت و با توجه به رقابت سخت موجود، به عنوان یک راهکار و مزیت رقابتی مهم مطرح می شد. اما کم کم شاهد حذف کسب و کارهای فیزیکی و شکل گیری کسب و کارهای آنلاین هستیم که روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود و در حال تسخیر سهم بازار هستند. این روند از آینده ای خبر می دهد که ما برای بسیاری از احتیاجات و نیازهایمان به جای مراجعه به فروشگاه ها برای خرید و کسب اطلاعات، به فروشگاه های آنلاین مراجعه می کنیم و اطلاعات لازم را هم در وب سایت ها جستجو می کنیم. با گسترش تعداد این وب سایت ها و فروشگاه ها، داستان دنیای فیزیکی بار دیگر در دنیای دیجیتال تکرار می شود. دیگر کاربران اینترنت برای دریافت خدمات و محصولات با یک انتخاب مواجه نیستند و رقابت بر سر سهم بازار دوباره آغاز می شود. این جاست که توجه به مخاطب و مشتری به عنوان یک مزیت رقابتی پا به میدان گذاشته و حتی در آینده ای دورتر رعایت این اصول، از شرایط و پارامترهای بقای مجموعه محسوب خواهد شد. اگر بخواهیم خود را برای طراحی وب سایت ها و فروشگاه هایی آماده کنیم که در آینده هم بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند، باید با تغییر ماهیت اصول CRM در دنیای وب (E-CRM) آشنا شویم. نکاتی که در طراحی رابط کاربری و کدها باید لحاظ شود را در نظر بگیریم و راهکارهایی را برای آشنایی با مخاطبان وب سایت، فعالیت های آن ها و به طور کل، کلیه اطلاعاتی که ما از مخاطبان نیاز داریم را بیابیم و تمام تغییراتی که به حس خوب و مثبت مخاطبمان کمک می کند را اعمال کنیم و در نهایت نقش رسانه های اجتماعی که در تعامل مستقیم با مخاطبمان هستند را به عنوان ابزار کمکی برای اجرای اصول CRM در وب سایت بررسی کنیم.”

خانم عسل راد

ساعت 5:31 : آقای علی نعمتی‌شهاب برای ارائه ” پنج اشتباه کلیدی در طراحی کسب و کار های تحت وب” روی صحنه رفت، چکیده ارائه او به شرح زیر است:
” این روزها کسب‌وکارهای تحت وب تبدیل به جذاب‌ترین حوزه‌ی کاری برای بسیاری از افراد متخصص و سرمایه‌گذاران شده‌اند. نوآوری‌های درخشان این کسب‌وکارها از یک سو و موفقیت‌های چشم‌گیر مالی آن‌ها از سوی دیگر در کنار رکود نسبی سایر کسب‌وکارها در اقتصاد جهانی، باعث هجوم افراد زیادی به حوزه‌ی استارت‌آپ‌های تحت وب شده‌ است. اما آمارها نشان‌گر این هستند که نرخ شکست در این حوزه نیز بسیار بالا است و از میان هزاران استارت‌آپی که هر ساله آغاز به کار می‌کنند، چند استارت‌آپ معدود تبدیل به شرکت‌هایی بزرگ می‌شوند. پژوهش‌ها حکایت از این دارند که یکی از علت‌های این مسئله، اشتباهاتی است که در زمان طراحی کسب‌وکارهای تحت وب صورت می‌گیرد. در این ارائه 5 اشتباه کلیدی که باعث شکست استارت‌آپ‌های وب می‌شوند، مورد بررسی قرار  گرفت که شامل:استراتژی – مالی – نوآوری برای تمایز – بازار – ذی نفعان می باشد.”(ساعت 5:50 ارائه او به اتمام رسید)

علی نعمتی‌شهاب
مجید علوی زاده از برگزار کنندگان و تیم تدارکات و … نام برد و تشکر کرد، به گفته او قرار است سایت همایش به صورت اوپن سورس در اختیار عموم کاربران قرار بگیرد، که این را به عنوان سورپرایزی برای جمع بیان کرد. پس از آن ویدئویی از تدارکات انجام شده قبل از همایش، پخش شد.

مجید علوی زاده از برگزار کنندگان و تیم تدارکات و ... نام برد و تشکر کرد،

ساعت 18:00 سیامک مختاری روی صحنه آمد و درباره طراحی سایت اولین همایش طراحی آینده وب صحبت کرد.

گفتنی است که سورس‌کامل وب‌سایت اولین همایش آینده طراحی وب در گیت‌هاب منتشر شد.

 سیامک مختاری

در پایان مدعووین و حضار همه برای گرفتن عکس دسته جمعی روی سن جمع شدند.

عکس دسته جمعی

 و در انتها نیز گواهی نامه حضور در همایش به حضار داده شد.

 گواهی نامه حضور در همایش  به حضار داده شد.

.

این همایش با تمام فراز و فرود های خود به پایان رسید و همان طور که آقای علوی زاده در ابتدای این همایش در روز اول نیز گفته بودند، هدف فراهم ساختن محیط آموزشی مرفح و شاد بود که حقیقتاً به جرات می توان گفت که در این راه نیز موفق بوده اند. امیدواریم که این گونه همایش ها، بارها و بارها تکرار شود و این “اولین”، تبدیل به “آخرین” نگردد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر