;
coinex

ستاره شناسان برای اولین بار کشف کردند که ستاره مرده از یک دنیای کوچک تغذیه می کند

ستاره شناسان برای اولین بار کشف کردند که ستاره مرده از یک دنیای کوچک تغذیه می کند

برای اولین بار مشاهده شده که، منجمان یک ستاره مرده به اندازه زمین را در روند تغذیه در سیاره ای کوچک کشف کرده اند. این کشف می تواند رازی طولانی مدت در مورد این ستاره ها و ترکیب شیمیایی آنها باشد که تعجب و تحیر کارشناسان در دهه گذشته را حل کند.

در حالیکه این ایده که یک ستاره مرده خرده می شود کمی نگران کننده است، ولی باید توجه داشت که این روند، پیامد طبیعی فیزیک پایه است. ستاره های مرده در واقع یک کلمه محاوره ای برای نامیدن یک نوع ستاره در میان ستاره شناسان است که  بر می گردد به کوتوله های سفید، که هسته های باقی مانده پس از ستارگانی مانند خورشید ما هستند، و منبع انرژی اصلی خود را از هیدروژن به هلیوم تخلیه کرده اند.
این ستاره ها جرمی به اندازه خورشید ما را در یک حجم به اندازه زمین جمع کرده اند و در نتیجه بسیار متراکم هستند و از این رو گرانش فوق العاده ای در فضای اطراف آنها گرفته شده است، برای اینکه تصوری از این تراکم داشته باشید باید بگوییم که وزن یک قاشق چای خوری از یک کوتوله سفید، نزدیک به 11000 پوند است.
در تئوری، کوتوله های سفید باید بیشتر از کربن و اکسیژن تشکیل شده باشند، اما مشاهدات متعدد دیگر، نشان می دهد که عناصر داخل آنها کلسیم، سیلیسیم، منیزیم و آهن است. سالهاست، که ستاره شناسان در مورد وجود این عناصر عجیب و غریب در حال مطالعه می باشند، چرا که این ستارهها به خودی خود نمی توانند آنها را بسازند. بنابراین، آنها باید باقی مانده اشیائی باشد که خیلی نزدیک به ستاره مرده دور آن می چرخند و در نهایت توسط گرانش قدرتمند آن و گرمای سوزانش از هم پاشیده شده اند.
با این حال، تا به حال هیچ مشاهداتی که به این نظریه برگردد وجود نداشته است.
با استفاده از نسخه به روز رسانی از تلسکوپ فضایی سیاره شکار کپلر، که در حال حاضر به نام K2 خوانده می شود، یک تیم بین المللی از دانشمندان یک نور ستاره چرخنده را شناسایی کرده اند که از سمت کوتوله سفید WD 1145 + 017، و فضای شناوری با فاصله 570 سال نوری از زمین قرار دارد. آنها نتایج خود را در مجله ی Nature منتشر کرده اند.

با نقشه برداری از میزان این تغییرات کاهشی در طول زمان، چیزی ایجاد شد که کارشناسان آن را یک منحنی نور می نامند، این تیم مشخص کردند که این جرم آسمانی نمی تواند به طور متوسط از خرده شدن سیاره ما ایجاد شود. در تصویر زیر این منحنی مشخص است، منحنی نور مشخصه جسم بیشتر نشان از یک ستاره دنباله دار است:

 منحنی نور
پس از اینکه این شی به پنجه قدرتمند گرانشی کوتوله سفید سقوط می کند، گرانش ستاره مرده باعث تکه تکه شدن آن می شود، در حالی که حرارت آن منجر به بخار شدن جسم، و تولید نوری می کند که در منحنی مشخصه نور، در تصویر بالا می بینید.
یکی از دانشمندان کارکنان K2 درگزارشی از ناسا بیان می کند که “در طول دهه های گذشته ما مشکوک بودیم که ستاره کوتوله سفید از روی بقایای اشیاء سنگی تغذیه می شوند، و این ممکن است دلیل دودی بوده باشد که ما به دنبالش بودیم”،”با این حال، هنوز هم تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا تاریخ این سیستم مشخص شود” .
با توسعه یک درک بهتر از تاریخ این سیستم، این تیم بهتر از پیش قادر به تشخیص و حل و فصل موضوعی که در پشت ترکیب شیمیایی مرموز ستارگان مرده است خواهد شد.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر