coinex
راهنمای خرید تکراتو

روبات تنسگریتی به منظور تمیز کردن و کندوکاو کانال های ساختمانی استفاده می شود

روبات تنسگریتی. روبات تنسگریتی به منظور تمیز کردن و کندوکاش کانال ها استفاده می شود

روبات های پاک کننده ی کانال ها یک ابزار حیاتی برای تضمین کیفیت هوا هستند. هوای داخل ساختمان ذاتا دارای غلظتی بالاتر از آلاینده های هوا در فضای باز می باشد. سازمان حفاظت محیط زیست تخمین می زند که مشکلات مربوط به هوا در داخل ساختمان هر ساله برای ایالات متحده ۶۰ میلیارد هزینه برمی دارد. در تنظیمات تجاری، تهویه ی مطبوع و سیستم های گرمایشی منجر به این مشکلات کیفیت هوا می شوند. افرادی که در ساختمان هایی زندگی می کنند که این سیستم ها هرگز تمیز نمی شوند، ۶۰ درصد بیشتر احتمال مبتلا شدن به بیماری های تنفسی را دارند. سیستم DucTT منحصرا برای رفع این مشکل طراحی شده است.

روبات ها برای انجام چنین کارهایی طراحی می شوند، اگرچه تاکنون آنها به طور کلی به صورتی طراحی شده اند که تنها می توانند به صورت افقی حرکت کرده و یا بچرخند. ولی در حال حاضر، دانشمندان در سان دیگو یک روبات بسیار کارامد به نام DucTT ساخته اند که می تواند از کانال ها بالا برود و با یکبار شارژ شدن می تواند تا ۶ ساعت عمل کند.

این ربات  (Duct Climbing Tetrahedral Tensegrity) که در آزمایشگاه پروفسور Thomas Bewley توسط یک تیم به رهبری دانشجوی دکتری Jeffrey Friesen توسعه داده شده است، به عنوان یک روبات تنسگریتی – سیستم های کش بستی یا ساختار کششی و فشردگی یا سازه ی تنسگریتی یک سیستم سازه ای است که بخاطر عناصر فشاری متمایز که داخل یک شبکه کششی شناور می‌باشد، شناخته شده است. این جذاب ترین گزاره در سیستم‌های پویاست، زیرا چنین ساختارهایی به طور خودکار، موقعیتی از تعادل پایدار را ایجاد می‌کنند، با یک پیکربندی که انرژی الاستیکی ذخیره شده را به حداقل می رساند. سازه‌های تنسگریتی، امکان حرکت با حداقل هزینه انرژی، بدون از دست دادن پایداری و مقاومت را فراهم می‌نماید. در مقایسه با ساختارهای زیست شناختی نشان می‌دهد که هر دو خواص ارتجاعی و غیر خطی، با حرکت سیال مانند دارند، که نتیجه یکپارچگی تمام اجزاست.-  شناخته شده است. یعنی این روبات از یک ساختار انبساط و انقباض لوله های متصل به کابل استفاده می کند. چنین روبات هایی برای روشن شدن و انعطاف پذیری شناخته می شوند.

دانشمندان از آلومینیوم به جای مواد چاپ سه بعدی به منظو مقاوم تر کردن این روبات استفاده کرده اند.

خود DucTT این دو شکل پیوستن تتراهدرون را می گیرد. در طول مسیری که می رود در ابتدا با گسترش تتراهدرون جلو وبالا و محکم ایستادن در داخل این لوله ها و سپس کشیدن قسمت پایین و پشت خود برای پیوستن به کابل ها  در هر دو راستای افقی و عمودی حرکت می کند.

بنا به گزارش ها این روبات می تواند در شبکه ی کانال به طور مستقل و بدون نیاز به راهنمایی انسان از عهده ی این کار که در ابتدا گفتیم براید.

الکترونیک این روبات، دیسک، باتری ها و فشارسنج همه درون لوله های آن به منظور جلوگیری از آسیب و یا آلودگی مهر وموم شده اند. اگرچه DucTT شامل هیچ گونه مجرایی برای تمیزکردن نیست اما احتمالا این موضوع به سادگی و با استفاده از مجهز کردن این روبات با یک برس دوار و یا کمپرسور هوا حل می شود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: ucsd


عصر تکنولوژی، تکرا

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر