;
coinex

ستاره شناسان رفتار عجیبی را از یک سیاهچاله ی عظیم مشاهده کردند

ستاره شناسان رفتار عجیبی را از یک سیاهچاله ی عظیم مشاهده کردند

سیاهچاله ها از اسرارآمیزترین  ترسناکترین و برخلاف نامشان، روشنترین شی کیهانی هستند.
گاهی سیاهچاله های عظیم که میلیون ها بار از خورشید سنگین تر هستند، با انفجارهای عظیم، نورهای X-ray خیره کننده از خود ساتع می کنند که انرژی آنها با هزاران ستاره برابری می کند.اشعه های X-ray با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و سیاهچاله ها همانطور که از نامشان پیداست نور قابل رویت ساتع نمی کنند. اما ستاره شناسان می توانند از طریق تلسکوپ های مخصوص آنها را در اعماق فضا پیدا کنند.

سال ها تحت نظر داشتن و مشاهده ی سیاهچاله ها نشان می دهد که آنها تحت لفافه ی پلاسمای داغ و تابان، به نام کورونا هستند. کورونا از گازهای مکیده شده ای که در اطراف ستاره های نزدیک سیاهچاله وجود دارد ساخته میشود. زمان زیادیست که ستاره شناسان به ارتباط کورونا در ایجاد تشعشعات X_rayمی اندیشند. اما هرگز به نتیجه ی قطعی نرسیدند، به طور معمول انفجاراتX-ray بعد از تحققشان قابل شناسایی هستند، نه در زمان تشکیل.
ستاره شناسان برای اولین بار توانستند فوران انفجار نورهای X-rayدر سیاهچاله ای عظیم به نام مارکاریان 335 را ثبت کنند. اگرچه آنها از اواسط روند موفق به ثبت آن شدند. این تشعشعات زمانی اتفاق افتاد که سیاهچاله ابری از کورونای پلاسماتیک خود را با سرعتی معادل 20% سرعت نور به بیرون پرتاب کرد.
دن ویلکینز ، ستاره شناس دانشگاه سینت مری در بیانیه مطبوعاتی گفت: ” در مرحله ی اول کورونا به سمت داخل جمع شد و سپس مانند جت به سمت بالا پرتاب شد. ”
این تصاویر جلوه ای هنری از این پرتاب هستند:

جلوه ای هنری از پرتاب
ویلکیز اضافه کرد :” ما هنوز نمیدانیم چه چیز باعث پرتاب کورونا و فاصله گرفتن آن از سیاهچاله میشود ، و همینطور از پدیده ای که باعث تحریک باریکه های X-ray به نام تشعشعات سیاهچاله میشود بی اطلاعیم.
ما باید تشعشعات سیاهچاله را از ابتدا مشاهده کنیم تا بیشتر در مورد این پروسه آگاه شویم.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر