;
coinex

محققان فرانهوفر یک بازوی روباتیک طراحی کرده اند که می تواند بازوی سوم یک جراح باشد

بازوی روباتیک. محققان فرانهوفر یک بازوی روباتیک طراحی کرده اند که می تواند بازوی سوم یک جراح باشد

جراحی یک شغل سخت و همراه با استرس بالاست و به شدت به دستیاران جراح برای مسائلی مانند تنظیم گیره و نگه داشتن ابزارها وابسته است. محققان از موسسه ی فرانهوفر آلمان به دنبال این هستند که این مسئولیت را تا حدودی سبک تر کنند و در این راستا در حال توسعه ی یک دست فلزی هستند که این امکان را فراهم می کند که جراحان به طور مستقیم اتفاقاتی که در میز جراحی می افتد را کنترل کنند.

ما در طول این سالها کاربرد تکنولوژی چاپ سه بعدی را در پزشکی و آن هم به روش های بسیار جالب شاهد بوده ایم. حال موسسه ی فرانهوفر آلمان به دنبال تغییر دادن یک سری چیزها بر روی این میز جراحی است و در حال کار بر روی یک دستیار مکانیکی است که می تواند برای جراحان این امکان را فراهم کند که شخصا وضعیت را بیشتر از قبل کنترل کنند.

این دستگاه که به نوعی بازوی روباتیک است، برای نگه داشتن ابزار جراحی استاندارد و متداول در اتاق عمل طراحی می شود. به عنوان مثال این دستگاه می تواند یک آندوسکوپ را که برای فیلم گرفتن از داخل بدن بیمار استفاده می شود، را به راه بیندازد. هنگامی که پزشک شکاف اولیه را در بدن بیمار ایجاد می کند، این بازوی روباتیک می تواند ابزار را نگه داری کند و موقعیت خود را بدون اینکه به هیچ عنوان به محل شکاف آسیبی برساند، اداره کند.

در حال حاضر این سیستم از طریق حرکات دست و بدون نیاز به پوشیدن دستکش استریل خاص کنترل می شود. به منظور کنترل این دستیار مکانیکی از طریق حرکات و اشارات، جراح یک نمایش مجازی از دست خود و همچنین یک نقطه ی کوچک که نشان دهنده ی موقعیت ابزار است مشاهده می کند. هنگامی که او دست خود را برمی دارد، این صفحه نمایش مجازی بر روی مانیتور همین را نشان می دهد. مزیت بزرگ این دستگاه این است که دکتر مجبور نیست دستکش خود را دراورد و یا چیزی را لمس کند و از لحاظ استریل بودن کاملا ایمن هستند و به دستکش خاصی نیاز نیست.

البته یک مشکل بزرگ هم دارد و آن استفاده از این روش کنترلی است که جراح برای انجام این کار باید از هر دو دست خود استفاده کند. به منظور مقابله با این مشکل، این محققان در حال حاضر در حال کار بر روی فعال کردن کنترل صدا می باشند. این کار نیازمند این است که پزشک حرکات خاص مرتبط با دستور را هم انجام دهد به نحوی که هنگامی که او یک دستوری مانند “عقب رفتن” می دهد، این دست مکانیکی با یک اقدام مناسب همانگونه که انتظار می رود، پاسخ دهد.

این یک هدف بلندپروازانه است و این تیم در تلاش است که به این هدف نائل شود و در حال حاضر هم یک مدل نمونه تکمیل شده است. آزمایش های اولیه از این دست روباتیک هم با این هدف که متوجه شوند چه چیزهایی بر روی این کار موثر است، شروع شده است.

این مدل دمو به طور رسمی در نمایشگاه MEDICA در دوسلدورف و در تاریخ ۱۶ نوامبر رونمایی می شود.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: fraunhofer


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر